مقالات سئو و بهینه سازی

فصل ۵: اعتماد، اعتبار سایت و رتبه‌بندی جستجو

اگر موتورهای جستجو می‌توانند به پیوندها یا حساب‌های اجتماعی اعتماد کنند، آیا می‌توانند اعتماد به وب‌سایت‌ها را یاد بگیرند؟ حتماً. عوامل مختلفی وجود دارند که یک سایت را برای کاربران و موتورهای جستجو قابل اعتماد (اعتبار سایت) می‌سازد. در اینجا ما به عناصر اعتماد جدول تناوبی عوامل SEO می‌پردازیم.

Frédéric Dubut می‌گوید: «برای تصور آنچه که چیزی را برای ما قابل اعتماد می‌سازد، تصور کنید که یک وب‌سایت تجارت الکترونیکی دارید و یک کاربر به وب‌سایت شما می‌آید. اولین سؤالی که باید از خودتان بپرسید، سؤالی است که کاربر از خودش خواهد پرسید. (آیا می‌توانیم شماره کارت اعتباری خود را در این سایت وارد کنم و مطمئن باشم که از آن سوءاستفاده نخواهد شد؟) برای مثال در یک سایت تجارت الکترونیکی بسیار معروف در سیاتل (آمازون)، مشخص است که همه شماره کارت اعتباری خود را وارد سایت خواهند کرد و می‌دانند که اطلاعات شخصی آنها کاملاً امن خواهد ماند.

سپس با یکسری سایت‌هایی مواجه می‌شوید که مقاله‌هایی دارند که با عجله نوشته شده‌اند و غلط املایی زیادی دارد و لینک‌های آن‌ها کار نمی‌کند و چیزهای کوچک دیگری که شما را وادار به فکر می‌کند که (چیزی در مورد این سایت، درست نیست. من احساس راحتی و امنیت نمی‌کنم که شماره کارت اعتباری خود را در اختیار این سایت قرار دهم.) به‌عنوان مالک سایت، باید فکر کنید که شما در چه وضعی هستید؟ آیا سایت شما به سایت موجود در آمازون شبیه‌تر است یا به سایتی که دارای غلط‌های املایی زیادی است؟»

عناصر اعتماد (اعتبار سایت) جدول تناوبی عوامل SEO

در رابطه با این موضوع بخوانید: نکات مهم برای حفظ امنیت وب سایت

Au: Authority (مرجعیت و اعتبار سایت)

مرجع بودن به معنی یک رهبر معروف در زمینه خود بودن می‌باشد و اگر بخواهید که رده‌بندی خوبی داشته باشید، این روش بسیار مؤثر است.

سایت هایی که در مورد پول‌تان و زندگی شما (YMYL)، مشاوره های مالی یا پزشکی ارائه می دهند به طور دقیق مورد بررسی قرار می گیرند. در سال ۲۰۱۹ گوگل اعلام کرد که در جستجوهای YMYL، عواملی مثل درک ما از مرجعیت، تخصص یا قابل اعتماد (اعتبار سایت) بودن صفحات ارائه شده، نقش بیشتری در تعیین رده‌بندی‌های سیستم خواهند داشت.

Barry Schwartz می‌گوید: «گوگل اعلام می‌کند (اگر می‌خواهیم که این محتوا را به مردم نشان دهیم، باید اطمینان داشته باشیم که این سایت معتبر و قابل اعتماد (اعتبار سایت) است و توسط یک متخصص در این زمینه نوشته شده است.»

گوگل اکثراً مرجعیت و اعتبار یک محتوا را در هر صفحه بررسی می‌کند اما از سیگنال‌های سطحی نیز می‌توان برای تکمیل صفحات استفاده کرد. در مورد انواع لینک‌هایی که صفحه شما دریافت می‌کند (به ویژه از سایت‌های معتبر یا سایت‌های دیگری در نیچ شما)، کلمات استفاده شده در این لینک‌ها، معیارهای تعامل، مدت زمان فعالیت سایت شما و مرور مطالب سیگنال‌هایی هستند که موتورهای جستجو از آنها برای سنجش مرجعیت و اعتبار سایت استفاده می‌کنند.

در رابطه با این موضوع بخوانید: برای رسیدن به رتبه ۱ گوگل چقدر زمان لازم است؟

همچنین گوگل چندین نفر بازرس را نیز استخدام کرده است تا کیفیت صفحات موجود در بالای نتایج و روش‌هایی را که این صفحات از مرجعیت، اعتبار سایت مرجع پیروی کرده‌اند، ارزیابی می‌کنند. بازرس‌ها به طور مستقیم تأثیر بر رده‌بندی ندارند اما از بازخورد آنها برای بهبود الگوریتم‌های گوگل استفاده می‌شود بنابراین یادگیری نحوه ارزیابی صفحات ممکن است به شما کمک کند محتوای معتبری ایجاد کنید که به کاربران و موتورهای جستجو بهتر خدمت کند.

(توجه داشته باشید که ابزارهایی که به منظور ارزیابی مرجعیت و اعتبار سایت استفاده می‌شوند، توسط شرکت‌های شخص ثالث ایجاد می‌شوند. این شرکت‌ها بر اساس اینکه موتورهای جستجو چگونه موضوع را حدس می‌زنند، این ابزارها را ایجاد می‌کنند.

En: Engagement (تعامل‌های معناداری با کاربران)

صفحات با کیفیت بالا باید تعامل‌های معناداری با کاربران داشته باشند. جنبه‌های مختلفی از این تعاملات را می‌توان با معیارهایی مثل زمان سپری شده در صفحه، میزان بونس، مدت زمان میانگین جلسه و… ارزیابی کرد.

موتورهای جستجو اغلب مایل نیستند که نحوه استفاده از معیارها در الگوریتم‌های خود را فاش کنند و فقط به دلیل اینکه یک موتور جستجو می‌تواند رده‌بندی جستجو را به ما اطلاع دهد، لزوماً به این معنی نیست که در حال حاضر از آن رده‌بندی استفاده می‌کند.

با این وجود، کیفیت محتوا و تجربه کاربر موضوعات مهمی در سئو هستند و اولویت بندی آن‌ها می‌تواند تأثیر مثبتی بر میزان تعامل و تبادل شما با مشتری داشته باشد.

شما می‌توانید با در نظر داشتن هدف کاربر، معرفی محتوای تولید شده توسط کاربران دیگر و بهبود لینک‌های داخلی خود، تعامل بیشتری با کاربر داشته باشید. معتقدیم که میزان تعامل اندازه‌گیری می‌شود و اگر موتورهای جستجو از معیارهای تعامل در الگوریتم‌های خود استفاده می‌کنند، رده‌بندی شما بهتر خواهد شد.

Re: Reputation (معروفیت و اعتبار سایت)

کسب اعتبار با رعایت استانداردها و ارائه گزارش اولیه، می‌تواند برای یک انتشارات زمان بر باشد. این معروفیت و اعتبار سایت تأثیر زیادی بر ذهن کاربران و موتورهای جستجو خواهد داشت.

سیگنال‌های اصلی که موتورهای جستجو از آنها برای بررسی اعتبار سایت استفاده می‌کنند، مشخص نیستند اما می‌توانید در مورد افراد، مکان‌ها و مؤسساتی که مورد توجه قرار می‌دهید، فکر کنید؛ این موارد، با فراهم‌کردن اطلاعات معتبر به مرور زمان اعتبار کسب کرده‌اند.

فصل بعدی همین مطلب را بخوانید: فصل ۶: لینک‌سازی و رتبه‌بندی در موتورهای جستجو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *