مقالات سئو و بهینه سازی

بهینه سازی سایت برای موتو جستجو چیست؟ و چرا سئو برای بازاریابی مهمه؟

سئو چیست؟

سئو «SEO» سر واژه عبارت «search engine optimization» به معنای «بهینه سازی سایت برای موتو جستجو» هست. به عبارت ساده، به معنای فرایند بهبود سایت‌تان جهت افزایش قابلیت دید برای جستجوهای مرتبطه. قابلیت دید بهتر صفحات شما در نتایج جستجو، احتمالاً به معنای به دست آوردن توجه و جذب مشتری‌های موجود و جدید به کسب‌وکارتان است.

سئو چطور کار می‌کند؟

موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ از بات‌ها برای خزیدن روی صفحات وب استفاده می‌کنند، این بات‌ها از سایتی به سایتی دیگر رفته، اطلاعات در مورد صفحات را جمع کرده و آن‌ها را در یک نمایه قرار می‌دهند. سپس الگوریتم‌ها، صفحات درون نمایه را با در نظر گرفتن صدها سیگنال یا عامل رتبه دهی برای تعیین ترتیب صفحات جهت ظاهرشدن در نتایج جستجو برای یک پرس‌وجوی خاص تحلیل می‌کنند.

عوامل رتبه دهی جستجو می‌توانند به‌عنوان پروکسی‌هایی برای جنبه‌های تجربه کاربر ملاحظه شوند. جدول تناوبی عوامل سئو ما این عوامل را به شش دسته اصلی تقسیم می‌کند و مبتنی بر اهمیت کلی آن‌ها در سئو و بهینه سازی سایت برای موتو جستجو وزن‌دهی کرده است. برای مثال، کیفیت محتوا و پژوهش کلیدواژه «keyword research»، عوامل کلیدی بهینه‌سازی محتوا هستند، و قابلیت خزش و موبایل پسندی از عوامل مهم معماری سایت هستند.

الگوریتم‌های جستجو برای بالا آوردن صفحات مرتبط و معتبر، و فراهم آوردن کاربرانی با تجربه جستجوی کارا طراحی شده‌اند. بهینه‌سازی سایت و محتوای شما با این عوامل در ذهن می‌تواند کمک کند صفحات شما رتبه بالاتری در نتایج جستجو بگیرند.

برخلاف تبلیغات جستجوی پرداختی، شما نمی‌توانید به موتورهای جستجو برای گرفتن رتبه جستجوی طبیعی بالاتر پول بدهید.

چرا بهینه سازی سایت برای موتو جستجو (سئو) برای بازاریابی مهمه؟

سئو بخش اساسی بازاریابی دیجیتاله. چون افراد سالانه میلیاردها جستجو می‌دهند که اغلب با گرایش تجاری برای یافتن اطلاعات در مورد محصولات و خدمات هست. جستجو غالباً منبع اصلی ترافیک دیجیتال برای برندها و مکمل دیگر کانال‌های بازاریابی است. قابلیت دید بیشتر و رتبه بالاتر در نتایج جستجو نسبت به رقیب‌تان می‌تواند روی سودآوری شما (خط پایین) تأثیر بگذارد.

با این حال، در چند سال گذشته نتایج جستجو در حال تکامل بوده‌اند تا به کاربران پاسخ‌ها و اطلاعات مستقیم‌تر بدهند که کاربران را به‌جای بردن به سایت‌های دیگر در صفحه نتایج نگه دارد.

همچنین باید توجه کرد که ویژگی‌هایی مانند نتایج غنی و پنل‌های دانش در نتایج جستجو می‌تواند قابلیت دید را افزایش داده و به کاربران اطلاعات بیشتر در مورد شرکت‌تان به صورت مستقیم در صفحه نتایج بدهند.

چطور می‌توانم بهینه سازی سایت برای موتو جستجو (سئو) را یاد بگیرم؟

  1. برای زدن یک شیرجه مفید در سئو، جدول تناوبی عوامل سئو ما به شما تمام مفاهیم کلیدی که باید بدانید معرفی می‌کند، از جمله عناصر موفقیت سئوی داخلی «on-page» و سئوی خارجی «off-page»، به علاوه «توکسین» یا تاکتیک‌هایی که می‌تواند به رتبه شما صدمه بزند.

سئو «به انگلیسی SEO» سر واژه‌های عبارت «search engine optimization» به معنای «بهینه سازی سایت برای موتو جستجو» است

جدول و گزارش همراه آن، همچنین نگاهی به emerging verticals (عمودی‌های در حال ظهور) جستجو بیندازید:

  • جستجوی محلی
  • جستجوی تصاویر
  • جستجوی ویدئو
  • جستجوی صوت

جدول تناوبی عوامل سئو به‌عنوان پایه این راهنمای سئو ارائه شده. به علاوه، این منابع کمک می‌کنند در مورد سئو یاد بگیرید و استراتژی‌تان برای موفقیت آگاه کنید.

راهنمای بهینه سازی سایت برای موتو جستجو (سئو)

به‌عنوان یک همراه برای این جدول، راهنمای بهینه سازی سایت برای موتو جستجو (سئو)، عوامل رتبه دهی جستجو را به صورت عمیق توضیح می‌دهد. این همچنین شامل نکات و توصیه‌ها از متخصصین بهینه سازی سایت برای موتو جستجو در پیاده‌سازی آن‌ها برای به دست آوردن قابلیت دید بیشتر و رتبه بالاتر در نتایج جستجوی طبیعی است.

لینک‌های زیر، 9 فصل از راهنمای بهینه سازی سایت برای موتو جستجو را نشان می‌دهند:

  • فصل ۱: انواع فاکتورهای سئوی موتور جستجو
  • فصل ۲: تولید محتوا و عوامل موفقیت موتور جستجو
  • فصل ۳: معماری سایت و عوامل موفقیت موتور جستجو
  • فصل ۴: کد HTML و عوامل موفقیت موتور جستجو
  • فصل ۵: اعتماد، اعتبار سایت و رتبه‌بندی جستجو
  • فصل ۶: لینک سازی و رتبه‌بندی در موتورهای جستجو
  • فصل ۷: سیگنال‌های زمینه کاربری و رتبه بندی موتور جستجو
  • فصل ۸: پنالتی شدن، مجازات‌های هرزنامه و موتور جستجو
  • فصل ۹: فرصت‌های نوظهور و در حال رشد در جستجو

اخبار روزانه بهینه سازی سایت برای موتو جستجو و توصیه‌های متخصصین سئو

علاوه بر داستان‌های خبری روزانه از کارکنان ما، دنیای موتور حستجو، مقالات روزانه از متخصصانی که مسائل سئو را عمدتاً از منظر «in-the-trenches» پوشش می‌دهند منتشر می‌کند.

کانال سئو برای داستان‌های جدید اخیرتر سئو و ستون‌های تخصصی مرور کنید. برای دریافت خبرنامه روزانه دنیای موتور حستجو برای سئو که شامل مجموعه‌ای از اخبار بازاریابی جستجو و بینش‌ها و تحلیل‌های منحصر به فرد هست ثبت نام کنید.

کتابخانه سئو و بهینه سازی سایت برای موتو جستجو

علاوه بر پوشش دادن بهینه سازی سایت برای موتو جستجو به صورت کلی، بهینه‌سازی موتورهای جستجو به صورت خاص برای بیشتر موتورهای جستجو ارائه میگردد.

  • سئو گوگل
  • به‌روزرسانی‌های الگوریتم گوگل
  • کنسول جستجوی گوگل
  • سئو بینگ

همچنین در کتابخانه ما بخش How To: SEO وجود دارد که شامل نکات و تاکتیک‌های تجربی در مورد بهینه‌سازی موتور جستجو است.

ما همچنین دسته‌های فرعی داریم که شامل:

  • سئو: کلی
  • سئو: محتوا و نوشتن
  • سئو: خزش و ربات‌ها
  • سئو: URL ها و دامنه‌ها
  • سئو: محتوای تکراری
  • سئو: ایجاد لینک
  • سئو: جستجوی موبایل
  • سئو: ریدایرکت‌ها و انتقال سایت
  • سئو: اسپمینگ
  • سئو: نقشه‌های سایت و تأیید URL ها
  • سئو: عناوین و توصیفات

همچنین موضوعات سئو فنی که شامل سری‌های در حال پیشرفت سئو برای توسعه‌دهندگان هست داریم.

بهینه سازی سایت برای موتو جستجو (سئو) به روایت داستان

برای درک مفهوم سئو سایت و ارزش بهینه سازی سایت برای موتو جستجو، بهتره از یک مثال ساده استفاده کنیم. شما تصور کنید که یک شهر بزرگ رویایی وجود دارد. نکته جالب این شهر اینه که ورود به ان و استفاده از بسیاری از امکانات اصلی آن رایگانه و هیچ هزینه ای برای هیچ کاربری ندارد. در این صورت بیشتر مردم جهان دوست دارند حداقل یک بار هم که شده به این شهر سفر کنند.

برای درک مفهوم سئو سایت و ارزش بهینه سازی سایت برای موتو جستجو، بهتر است از یک مثال ساده استفاده کنیم

سوال اصلی اینجاست که درآمد نگهداری این شهر و گسترش و پیشرفت آن از کجا حاصل میشود؟ این را همیشه یادتان باشد، وقتی خدماتی رایگان باشد، مسلما خود شما بهای آن می‌باشید. در این شهر نیز حضور شما برای گسترش و پیشرفت و ایجاد درآمد آن نه تنها کافیه بلکه بسیار پولساز و سود آور نیز میباشد. از طرف دیگر بسیاری از خدمات این شهر توسط همین مهاجرین و مراجعین به شهر تامین میشود. از این رو به نظر میآید شهری که معرفی می کنیم تنها و تنها و تنها به حضور انسان‌ها وابسته است.

تمام کنترل این شهر به دست انسانها و کسانی که وارد آن شده اند صورت می‌گیرد و هیچ نیروی بالاتری در آن وجود ندارد. هرکسی بر اساس توانایی‌های خود در آن اقدام به کارهایی میکند. در این شهر تعامل‌ها بسیاره و بسیار اتفاق می‌افتد که کسی به دیگری در امری محتاج شود.

یکی از پرطرفدارترین کارهایی که انسان‌ها دوست دارند در این شهر انجام بدهند. دربانی میباشد. این شهر درست مانند هر شهری دیگر برای ورود دروازه‌هایی دارد. علت این امر کاملا مشخصه . اگر تنها حضور افراد در این دنیای بزرگ سودآوره، بنابراین هر کسی که در این دنیا حضور دارد از دروازه عبور میکند، پس داشتن یک دروازه به اندازه یک شهر میتواند سودآور باشد. اما وقتی هر چیزی برای استفاده در این شهر رایگانه، و مسلما عبور از دروازه‌ها نیز رایگانه، بنابراین چطور سودآوری رخ میدهد و میتواند سودی به اندازه یک شهر برای دربان آن داشته باشد؟

تبلیغاتی که دنیا را عوض کرد

نکته جالب این شهر اینه که از سایر شهرها نه تنها دور نیست بلکه به نوعی در دل آن قرار دارد و تاثیر بسیاری بر آن میگذارد. به خصوص در امر اقتصاد و تجارت و خرید و فروش. آن چیزی که در کسب و کار بسیار حائز اهمیت هست، داشتن مشتری و مخاطب مناسبه. از طرفی در هر تجارتی هزاران کسب و کار وجود دارد و مسلما بازار برای همه آنها به شکل یکسان وجود نخواهد داشت. بنابراین اینجا مفهوم جذب مشتری و در بیان بهتر مفهوم تبلیغات بسیار اثر گذار میشود.

جذب مشتری برای هر کسب و کاری اهمیت خاص و پایه ای دارد. از این رو به راحتی میتوان گفت تبلیغات برای آنها نیز اهمیت خاصی دارد. بنابراین حاضر خواهند بود برای تبلیغات هر بهایی را بپردازند و هرکاری انجام بدهند. از طرف دیگر تبلیغات وقتی صورت می‌گیرد که انسانی وجود داشته باشند و هر چه تعداد انسان‌ها بالاتر باشد درصد برد تبلیغات بیشتر میشود. این گونه حضور انسان‌ها در یک سری محل‌ها حکم برگ برنده و معدن طلا را دارد.

برگ برنده و معدن طلا

حال وقتی به شهری که آن را شرح می‌دادیم باز می‌گردیم متوجه می‌شویم این شهر مملو از آدم‌هاست. به نوعی اجتماعی مخلوط از سراسر دنیاست که در آن میتوان هر نوع خلقیاتی پیدا کرد. این شهر تنها به سبب داشتن جمعیت بالا و حضور بسیاری از انسان‌های روی کره زمین در آن، محل مناسبی برای تبلیغات هست. از این رو وقتی در شهر راه می‌رویم کم و بیش در هر جای شهر تبلیغاتی مشاهده می‌کنیم.

شاید فکر کنید زیبایی شهر با وجود این تبلیغات از بین برود. اما در جایی که پول در جریان باشد زیبایی نیز جنبه مصرفی پیدا میکند و باید برای ان دلیلی اقتصادی پیدا کرد.

حال به دروازه برگردیم. این دروازه همیشه مملو از آدم است. همین یک شرط کافیه که سود تبلیغات شامل حال او شود اما یک مزیت بزرگ میتوان برای دروازه دانست و آن این که در شهر کمی انسان‌ها آزادتر هستند و میتوانند سراغ محل‌های مختلفی بروند. از این رو ممکنه برخی از تبلیغات دیده نشوند. اما یک دروازه تنها راه ورود به شهر هست. پس هر نوع تبلیغی میتواند در آن رخ بدهد و دیده شود.

بینهایت دروازه و داستان یک رقابت

بنابر آنچه گفتیم سودی که یک دروازه میتواند داشته باشد بسیار بسیار ماورایی خواهد بود. در دنیای اقتصاد یک اصل ساده و کاربردی وجود دارد و آن این که، هرجایی که سود بالایی وجود داشته باشد، رقبای بیشتری نیز به وجود خواهند آمد. بنابراین در این شهر نیز تنها یک دروازه وجود ندارد.

هرکسی میتواند در این شهر نه تنها یک دروازه که چندین دروازه داشته باشد. بنابراین احتمالا تعداد دروازه‌های کل شهر از تعداد انسان‌های کره زمین بیشتر باشد. وقتی که این اتفاق می‌افتد طبق اصل اقتصاد، رقابت برای جذب ایجاد میشود.

کدام دروازه

بنابراین در زبان ساده تر، هر دروازه ای که می‌خواهد سودی از سهم تبلیغات داشته باشد باید مسافر بیشتری از خود عبور دهد، اما تعداد مسافران کمتر از تعداد دروازه‌ها میباشد. از طرف دیگر با عبور یک یا دو مسافر نمیتوان سودی از تبلیغات به دست آورد. تبلیغات همیشه به تعداد بالایی از انسان‌ها نیاز دارد. بنابراین دروازه‌ای برنده‌ست که بتواند بیشترین تعداد عبوری را داشته باشد. در این شهر، نه تنها قیمت دروازه که قیمت هر محل دیگری به نسبت انسان‌های عبوری از آن وابسته میباشد.

چرا باید به سئو سایت اهمیت بدهیم؟

بنابراین دربان‌ها برای جذب مخاطب‌های مناسب باید کاری انجام بدهند. باید بتوانند برای مخاطب خود جذاب و منحصر به فرد باشند. باید جا دار تر باشند و امکانات خوبی در اختیار آنها بگذارند. اما یک نکته حساس و مهم در این میان هست. مخاطبان همیشه خود با پای خود به سراغ یک دروازه نمی‌آیند. در کلام بهتر در بیشتر مواقع ماشین‌های مخصوصی این مخاطبان را به سمت این دروازه‌ها می‌آورند. ماشین‌هایی که به ظاهر تحت کنترل مخاطب است، اما مخاطب هر روز تنبل تر از دیروز میباشد و می‌گذارد خود ماشین تصمیم بگیرد مخاطب خود را از کدام دروازه عبور بدهند.

بنابراین دربان‌ها باید سعی کنند بیشتر این ماشین را جذب خود بکنند تا این که بخواهند مخاطب را جذب کنند. مخاطب امروز تحت امر این ماشین قرار گرفته و این ماشین تعیین میکند چه کسی از کجا عبور کند. از این رو وقتی عبور و حضور انسانها مهمه و ثروت و گردش مالی از این عبور و مرور به دست میآید، پس این ماشین یک تعیین کننده اساسی و در واقع یک حکمران است. میتواند هر چیزی بابت این اتفاق مطالبه کند؟

سئو، قانونی که این ماشین وضع میکند

از آنجایی که تعداد بالایی از مخاطبین و مراجعین از این ماشین استفاده میکنند، این ماشین مجبوره که به نوعی قانون و الگوریتمی برای خود داشته باشد. این الگوریتم که در زبان خود آن را سئو نامیده اند، باعث میشود مخاطب دقیقا به آن چیزی که می‌خواهد برسد و از آن دروازه ای عبور کند که بیشتر به نفع او میباشد. بنابراین دربان‌ها ناچار شده اند که برای جذب مخاطب به این سئو احترام بگذارند و سعی کنند مطابق آن عمل کنند. در اصل ماشین در این شهر آزاد که هیچکس بر دیگری حکمرانی نمیکند، توانست قانون بگذارد و کاری کند که بدون هیچ مجری قانونی، قوانینش اجرا شوند.

از طرف دیگر ماشین به خوبی می‌داند که هر روز باید بیشتر به خواست مخاطبان خود نزدیک و نزدیک تر شود و سعی کند آنها را دقیقا از دربی عبور دهد که مطابق نیاز آنهاست. چرا که اگر مخاطب راضی نباشد قدرت حکمرانی ماشین کم میشود. پس بهینه سازی سایت برای موتو جستجو و الگوریتمی که تعیین میکند در واقع در جهت منافع مخاطب خود میباشد.

اهمیت بهینه سازی سایت برای موتو جستجو (سئو)

بنابراین هر دروازه‌ای که در حوزه تخصصی خود، سئو بهتری رعایت کند و این الگوریتم‌ها را متناسب با آن چیزی که مخاطب می‌خواهد پیاده کند، به طبع مخاطب بیشتری دریافت خواهد کرد و همیشه در اول لیست این ماشین خواهد بود. در کل اهمیت بهینه سازی سایت برای موتو جستجو (سئو) در این شهر، برای دروازه‌ها مانند اهمیت اکسیژن برای انسان‌ها میباشد.

احتمالا اکنون به خوبی می‌دانید که این شهر خیالی ما، فضای اینترنت بوده و این دروازه‌های ما مثالی از سایتها و درگاه‌های اینترنتی مختلف و آن ماشین چیزی جز موتور جستجوگر مانند گوگل نبود. ما سعی کردیم مفهوم کمی پیچیده سئو را بدون وارد شدن به قوانین عجیب و غریب آن با یک مثال و داستان توضیح دهیم.

در اصل SEO در جهت بهینه سازی سایت برای موتو جستجو به وجود آمد تا این موتورها بتوانند راحت تر و دقیق تر آن چیزی را که مخاطب می‌خواهد به او ارائه بدهند. اما کم کم این مبحث وارد دنیای اقتصاد و مفهوم تبلیغات و … شد. در این مقاله سعی شده بیشتر با این دید به SEO نگاه شود. چرا که امروز اصلی ترین استفاده از آن همین جذب مخاطب بیشتر و داشتن یک مزرعه انسانی خوب است.

11 فکر در مورد “بهینه سازی سایت برای موتو جستجو چیست؟ و چرا سئو برای بازاریابی مهمه؟

  1. شاهرخ مرادپور گفت:

    سلام از این داستان و مثال برای اهمیت سئو واقعا لذت بردم. من وبلاگ دارم با ذکر منبع با اجازه شما منتشر ش می کنم. خیلی سایت خوبی دارید.

  2. پرگاس گفت:

    سلام دوست عزیز ، خوشحالیم که این مقاله برای شما مفید است.

  3. سلام شریف پور گفت:

    سلام، لطفا سئو سایت بنده رو هم یک نگاهی بندازید و برام قیمت پیشنهادیتون رو بدید، می خوام توی چند کلمه کلیدی، حداقل توی جایگاه دوم باشم.

    1. پرگاس گفت:

      سلام دوست برای اطلاعات بیشتر با شماره 28428456 تماس بگیرید

  4. ناهید نخجوانی گفت:

    یعنی دمتون گرم با این روایت داستانی توضیح سئو چیست.
    خیلی حال کردم و فکر کنم برای چهار یا پنج تن از دوستامم لینکش رو توی واتساپ فرستادم. خیلی کارتون درسته. شاد و پیروز و موفق باشید.

  5. پریزاد ناهیدی گفت:

    سلام خیلی مقاله مفیدی بود، ممکنه در مورد رنک های مربوط به سئو هم مقاله بزارید.
    ممنون

  6. سیامک پورلطفی گفت:

    سلام. من می خوام سئو خارجی سایتم رو به تیم شما بسپارم، نیازی هم نیست که اطلاعات ورود سایتم رو به شما بدم. این کار رو برامون انجام میدید؟

    1. پرگاس گفت:

      سلام دوست عزیز برای اطلاعات بیشتر با شماره ۲۸۴۲۸۴۵۶ تماس بگیرید

  7. شیدا مرتضویی گفت:

    چقدر عامه فهم و ساده توضیح دادید، اونقدر لذت بردم که توی گروه تلگرامی به اسم بچه های دانشگاه موفقیت، لینک این صفحه رو ارسال کردم و زیرش هم نوشتم که حتما بخونن.

  8. سمیرا پوران دخت گفت:

    سئو واقعا مهمترین بخش یک کسب و کار آنلاین هست، خیلی مطالب سایتتون مفید و عالی هست.

  9. سپیده فاروقی گفت:

    سلام.
    ممکنه سوالاتی که در این حوزه براتون ایمیل کردم رو پاسخ بدید، ممنون میشم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *