مقالات سئو و بهینه سازی

سئو SEO چه اهمیت و کاربردی در دیجیتال مارکتینگ دارد؟

امروزه نقش دیجیتال مارکتینگ در رشد کسب و کارهای اینترنتی، غیرقابل انکار است؛ دسترسی اکثر افراد به اینترنت، موتورهای جست‌وجو و شبکه­‌های اجتماعی، فرصتی بی­نظیر را پیش روی مشاغل اینترنتی قرار داده است.

در ابتدای ظهور اینترنت، تعداد محدودی از کسب و کارها در این فضا فعالیت می­‌کردند؛ در آن زمان هیچگاه این پرسش مطرح نبود که: چرا به دیجیتال مارکتینگ نیاز داریم؟. اما امروزه، با وجود رقبا و مشاغل زیاد اینترنتی، استفاده از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، نقش بسیار موثری در برندسازی آنلاین شغل شما و جذب بیشتر مخاطب دارد.

سئو بعنوان یکی از قوی‌ترین و پرکاربردترین ابزارهای بازاریابی دیجیتال است. اهمیت سئو در دیجیتال مارکتینگ تا بدان حد هست که بسیاری از سایت‌­های شرکتی و فروشگاهی، فقط با استفاده از انواع روش‌­های سئو جزو نتایج برتر صفحه اول گوگل قرار می­‌گیرند.

دیجیتال مارکتینگ، جهانی گسترده، جذاب و پرچالش می‌باشد. روش­‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ در مجموع، یک هدف را نشانه گرفته­‌اند؛ افزایش فروش آنلاین و کسب درآمد بالا از اینترنت.

در این مقاله بطور خلاصه از دیجیتال مارکتینگ، ابزارها و تاثیر آن در رشد کسب و کار اینترنتی می‌­گوییم. اما بطور ویژه به اهمیت سئو در دیجیتال مارکتینگ می‌­پردازیم.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

با گسترش اینترنت و علاقه اکثر کسب و کارها به فعالیت در محیط آنلاین، شاخه‌­های جدیدی از بازاریابی و تبلیغات، بوجود آمدند. دیجیتال مارکتینگ زیرمجموعه‌­ای از رشته بازاریابی هست که بطور اختصاصی بر رشدِ هدفمند مشاغل آنلاین، متمرکز است.

دیجیتال مارکتینگ مجموعه­‌ای از فعالیت­هاست که با استفاده از آنها می­‌توان به معرفی، تبلیغ، برند سازی و بازاریابی کالا و خدمات از طریق دستگاه­‌های الکترونیکی پرداخت.

اگر صاحب یک سایت هستید؛ یا اگر فعالیت اصلی شما در شبکه­‌های اجتماعی مانند اینستاگرام می‌باشد، ابزار مناسب کسب و کارتان را در دیجیتال مارکتینگ خواهید یافت.

با توجه به اهمیت سئو در دیجیتال مارکتینگ، بسیاری از افراد گمان می­‌کنند که این دو مفهوم، یکی هستند. اما در واقع سئو یکی از مهم‌ترین ابزارهای آن است.

ابزارهای دیجیتال مارکتینگ چیست؟

ابزارهای بازاریابی دیجیتال، متنوع هستند؛ میزان کاربرد و تاثیر آن با توجه به اینکه زمینۀ اصلی فعالیت‌­تان در کدام بخش اینترنت است، متفاوت می­باشد.

برخی از مهم‌ترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ عبارتند از:

سئو SEO یا بهینه سازی برای موتورهای جست­‌وجو

سئو، تلاشی است برای بهبود سایت و محتواهای آن به نحوی که باعث افزایش رتبه وبسایت در موتورهای جست­‌وجو شود. به دلیل اهمیت سئو در دیجیتال مارکتینگ، بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

SEM یا بازاریابی توسط موتورهای جست‌وجو

بزرگ‌ترین تفاوت SEM و SEO در پرداخت هزینه برای افزایش ترافیک سایت می‌باشد. هرچند که در نهایت، سِم به کمک سئو می­‌آید.

در سئو، راهکارهای افزایش بازدید از سایت، بصورت ارگانیک است، یعنی تولید محتوا مطابق الگوریتم­‌های گوگل، ارتقای زیرساخت­‌های ساخت، گرفتن و دادن بک­لینک وغیره.

اما برای بازیدهایی که از سمت کمپین­‌های SEM به سمت سایت‌­تان هدایت می‌­شود، باید هزینه پرداخت کنید.

تبلیغات کلیکی (Pay Per Click)

این روش نیز مستلزم پرداخت هزینه است؛ اما شما فقط به اندازۀ تعداد کلیک­‌هایی که بر روی بنر تبلیغیِ شما شده است، پول می‌­پردازید.

بازاریابی از طریق شبکه‌­های اجتماعی (Social Media Marketing)

شبکه‌­های اجتماعی، دارای فضایی جذاب و زنده هستند؛ تعامل فراوان با مخاطب، امکان کمک به برندسازی، افزایش حجم فروش آنلاین و هدایت ترافیک به سمت سایت را برایتان ممکن می‌­کند.

بازاریابی محتوا (Content Marketing)

اگر محتوای شما اطلاعات مفید و جدیدی ارائه کند؛ در عینِ جذابیت، محتوایی مطابق استانداردهای گوگل باشد؛ در راستای اصلی کسب و کارتان بوده و مشتری را ترغیب به استفاده از خدمات­‌تان کند، شما در حال بازاریابی محتوایی هستید.

آنالیز و تحلیل داده

تحلیل درست و دقیق کلیه فعالیت­هایتان، عملکرد شما در تمام حوزه‌­ها و برنامه­‌ریزی‌­های مربوط به کار، افزایش می­‌دهد.

سئو پرکاربردترین ابزار دیجیتال مارکتینگ | پرگاس

اهمیت سئو در دیجیتال مارکتینگ چیست؟

اهمیت سئو در دیجیتال مارکتینگ زمانی مشخص می­‌شود که مبنای اصلی کسب و کار شما، یک وبسایت می‌باشد. گفتیم که سئو، بهینه سازی سایت برای موتورهای جست‌وجو است. وبسایت و محتواهای آن باید طوری طراحی، راه اندازی و تولید شوند که برای موتورهای جست‌وجو بعنوان یک منبع ارزشمند، شناخته شوند. فقط در این صورت وبسایت­‌تان شانس بالا آمدن در صفحه اول نتایج گوگل را خواهد داشت.

هدف تمام کسب و کارها، افزایش نرخ بازدید سایت می‌باشد. روش­‌های دیجیتال مارکتینگ، کمک می‌­کنند که مخاطب از طرق مختلفی به سایت هدایت شود. بازاریابی محتوایی، ایمیلی، تبلیغات کلیکی، رپورتاژ آگهی وغیره همگی بخشی از استراتژی جذب مخاطب هستند. اما مهم‌ترین بخش استراتژی بازاریابی، زمانی است که بازدید کننده وارد سایت می‌­شود.

تمام کمپین­‌های تبلیغاتی، هزینه­‌ها، استفاده از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، زمانی اثربخش هستند که بتوانید مخاطب را در سایت خود نگهدارید. اهمیت سئو در دیجیتال مارکتینگ دقیقاً در این مرحله مشخص می­‌شود.

روش‌­های مختلف سئو همانند سئوی سایت، تولید محتوای بهینه شده و زیرساخت­‌های قوی سایت، باعث ماندگاری مخاطب و تبدیل او به مشتری می‌­شوند.

انواع سئو را بشناسیم

استفاده از اصول سئو در تولید محتوا، بسیار رایج هست؛ با اینحال فقط منحصر به این مورد نیست. تاثیر و اهمیت سئو در دیجیتال مارکتینگ، زمانی دوچندان خواهد شد که از تمامی روش­‌های سئو در موقعیت مناسب‌­شان استفاده شود. تمرکز بر روی یک بخش، مسلماً شما را به نتیجۀ مورد انتظارتان نمی‌­رساند.

انواع روش‌های سئو برای جذب بیشتر بازدیدکننده | پرگاس

انواع روش‌­های سئو عبارتند از:

  • سئو تکنیکال (SEO Technical)

سئوی فنی وبسایت با این روش انجام می‌­شود که شامل بهینه سازی سایت برای ایندکس موتورهای جستجوست. چک لیست سئو تکنیکال، شامل موارد زیادی می‌باشد؛ مجموعه این فعالیت­‌ها در نهایت به بهینه سازی ساختار سایت می­‌انجامد.

  • سئوی داخلی سایت (On Page SEO)

تولید محتوای سئو شده اعم از متنی و تصویری که در وبسایت بارگذاری می­‌شوند، در این قسمت قرار می­گیرد.

  • سئو خارجی (Off Page SEO)

مجموعه فعالیت­هایی است که شما در خارج از محیط وبسایت­‌تان با هدف هدایت مخاطبان به سایت و افزایش آمار بازدید از آن انجام می‌­دهید.

نتیجه گیری

دیجیتال مارکتینگ با عرضۀ مجموعه ابزار شگفت انگیز خود، امکانات عظیمی را برای کسب سود سرشار، پیش روی شما قرار می­‌دهد. هیچ­یک از این ابزارها را نادیده نگیرید. اما با توجه به اهمیت سئو در دیجیتال مارکتینگ و اینکه سایر ابزارها، برای تقویت آن بکار گرفته می­‌شوند، سئو در کسب و کارتان را بصورت جدی درنظر بگیرید.

11 فکر در مورد “سئو SEO چه اهمیت و کاربردی در دیجیتال مارکتینگ دارد؟

  1. بهنام پرویز گفت:

    سلام. مقاله خوبی بود. در رابط با دیجیتال مارکتینگ، در باره طرز استفاده از گوگل آنالیتیکس هم مقاله دارید. لطفا برام بفرستید، دوست دارم یه مقاله از شما در این رابط بخونم. دستتون درد نکنه.

    1. پرگاس گفت:

      سلام دوست عزیز، به زودی مقاله آموزشی گوگل آنالیتیکس آماده منتشر خواهد شد

  2. عبدالله روشن. گفت:

    اصلا مگه میشه از فواید سئو چشم پوشی کرد؟ اگه ما دنبال ورودی هستیم باید بپذیریم که اکثر کاربران از گوگل برای سرچ استفاده میکنند و سرچ گوگل سایتی رو نمایش میده که سئو و بهینه شده باشه.
    تمام، ختم کلام.

  3. سلمان نوروزی گفت:

    سلام و روز بخیر. خیلی برای من این مقاله مفید و کاربردی بود هر چند که باید خیلی بیشتر در این زمینه آموزش ببینم.
    دستتون درد نکنه.

  4. ماکوان هژیر نیا گفت:

    توصیحاتتون عالی بود. سئوسلام بخشی از دنیای بزرگ و پیچیده دیحیتال مارکتینگ هست و به نظرم بخش مهمش هم هست.

  5. بهنام ابوالفتحی گفت:

    من یک دوره دو ساعته فیلم در مورد سئو و دیجیتال مارکتینگ نگاه کردم هیچی نفهمیدم، یه سرچ زدم با سایت خوب و این مقاله عالی تون رو برو شدم که واقعا استفاده کردم.

  6. پرستو بالدار گفت:

    اولین روزی که من با سئو آشنا شدم یادمه، رفته بودم شرکت دوستم که فکر می کردم سئو یه برنامه ایی هست که میشه باهاش برنامه نویسی کرد و سایت طراحی کرد.
    خیلی از سایتتون خوشم میاد.
    خدا قوت.

  7. شورکندی از ملایر گفت:

    واقعا سئو و خود رفتار گوگل برام حیرت آوره و این دنیای عجیب سئو واقعا فرایند هیجان انکیزی داره.

  8. سلطانی مرمر گفت:

    سئو شاخه ایی از دیجیتال مارکتینگ هست اما از نظر من همین شاخه خودش کل قضیه هست. و مهمترین بخش یک سایت خوب، بهینه سازی برای موتورهای جستجو هست.

  9. ساسان گفت:

    چه جالب. من میدونستم SEO چیه اما تا حالا در مورد SEM چیزی نشنیده بودم. در کل مقالتون خیلی خوب بود. خیلی چیزا یاد گرفتم. مرسی از تلاشتون.

  10. پروانه محمدی گفت:

    سئو و دیجیتال مارکتینگ یه دنیای خیلی بزرگی دارن واسه خودشون و امروزه اگه بخوایم کسب و کارمون موفق باشه و نتیجه بده باید بلد باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *