مقالات طراحی سایت

ساخت سایت – انواع و کاربردهای آنها

قبل از آنکه پروژه ساخت سایت را شروع کنید، باید کاربرد و جامعه هدف آن را مشخص کنید تا سایت شما در بین حدود 8/1 میلیون سایت دیگر قابل دیدن باشد! برای این منظور به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • بازدیدکنندگان سایت چه کسانی هستند؟
  • چرا از سایت بازدید می­‌کنند؟
  • این سایت چه کاربردهایی دارد؟
  • چه چیزی باعث می­‌شود که دوباره از سایت بازدید کنند؟
  • چه چیزی این سایت را خاص می­‌کند؟

پاسخ به این سوالات معرف نوع و کاربرد سایت شماست. پس برای آنکه در ساخت سایت و کسب درآمد از آن موفق شوید لازم است تا به خوبی با انواع و کاربرد سایت­‌های مختلف آشنا شوید.

اگر از افراد مختلف بخواهید انواع سایت را بیان کنند، پاسخ­‌ها متفاوت خواهد بود چون در این دسته‌­بندی­‌ها فاکتورهای مختلفی مثل بازه به‌­روزرسانی، نوع محتوا و نحوه طراحی وجود دارد.

انواع سایت براساس به‌­روزرسانی محتوا

انواع سایت بر اساس فرکانس به­‌روزشدن محتوای سایت، به دو دسته تقسیم می­‌شوند:

سایت­‌های استاتیک

محتوای این سایت­‌ها نه به طور خودکار و نه توسط کاربران در کوتاه­‌مدت به‌­روز نمی­‌شود. این­گونه سایت­‌ها اغلب برای اطلاع‌­رسانی ساخته شده و محتوای آنها ممکن است سالی یک یا دوبار تغییر کند.

سایت­‌های دینامیک

محتوای سایت دینامیک مرتباً تغییر کرده و به­‌روز می‌­شود. حتی گاهی کاربران مختلف اطلاعات مختلفی می‌­بینند!

مثلاً یک سایت فروشگاهی را در نظر بگیرید: آنچه هنگام ورود به صفحه اصلی سایت خواهید دید ممکن است کاملاً با مکان جغرافیایی شما، تاریخچه جست­‌وجوی شما، نحوه ورود شما به سایت (عضویت در سایت یا کاربر مهمان) و موارد دیگر مرتبط باشد!

همچنین ممکن است هنگام بازدید از فیلترها، برچسب‌­ها و حتی لایک کردن استفاده کنید. یک سایت دینامیک به تمامی این موارد واکنش نشان داده و صفحه سایت را متناسب با تقاضای شما به­‌روز می‌­کند!

انواع سایت براساس موضوع و هدف

سایت­‌ها بر اساس کاربرد و نوع نیازها و مسائلی که برای کاربران تامین می­‌کنند به چندین دسته تقسیم می­شوند:

سایت­‌های شخصی

سایت شخصی از انواع سایت‌هایی هستند که بر اساس موضوع و هدفی ساخته می‌شوند. ساخت سایت شخصی برای بیان سوابق کاری، حرفه­‌ای و یا توضیحات در مورد یک شخص خاص صورت می‌­گیرد. محتوای این سایت­‌ها معمولاً نمونه کارها، رزومه­‌ها، وبلاگ نویسان و معلمان وغیره است.

سایت‌­های شرکتی

برای معرفی شرکت­‌ها ساخته می­‌شوند. هدف اصلی این سایت‌­ها فروش خدمات و عقد قراردادها می‌باشد. پس محتوای این سایت­‌ها باید اطلاعاتی نظیر خدمات شرکت، مزایای کلیدی و دلایل برتری شرکت، ارائه نمونه کارها و گواهینامه­‌های معتبر وغیره باشد.

همچنین برای کاربری که قصد همکاری در شرکت را دارد باید محتوایی در مورد فرصت­‌های شغلی و مدارک و سوابق مورد نیاز تنظیم شود.

سایت­‌های فروشگاهی

ساخت سایت فروشگاهی با هدف فروش آنلاین کالا و خدمات انجام می‌­شود. این سایت­‌ها قسمت­‌های مختلفی نظیر نمایش محصولات، نحوه خرید، ثبت سفارش، پرداخت هزینه، نحوه تحویل، بازبینی خرید وغیره دارند.

ساخت سایت فروشگاهی با هدف فروش آنلاین کالا و خدمات انجام می‌­شود. | پرگاس

سایت­‌های اشتراک‌­گذاری

این سایت‌ها برای اشتراک­‌گذاری عکس‌­ها، ویدیوها، موسیقی و سایر فایل­‌ها ساخته می‌­شوند. بدین ترتیب سایر کاربران می­‌توانند انواع فایل‌­ها را بسته به نیاز خود دانلود کنند.

سایت­‌های آموزشی

ارائه دهنده دامنه وسیعی از اطلاعات به صورت آنلاین! به طور کلی هر سایت دارای محتوای آموزشی به صورت آنلاین نظیر کتابخانه­‌های آنلاین و دروس و دوره­‌های حرفه­‌ای آنلاین در این دسته قرار می­‌گیرد.

سایت­‌های راهنما

یکی از انواع سایت، سایت‌های راهنما هستند. این سایت­‌ها شامل لیست­‌ها یا جداولی در مورد یک منطقه یا موضوع (مثلاً همه مدارس موجود در منطقه 6 تهران) هستند.

سایت­‌های ویدیویی

سایت­‌هایی نظیر آپارات یا یوتیوب که محتوای‌شان فقط فایل­‌های ویدیویی هست.

سایت‌­های سرمایه­‌گذاری جمعی

برای جمع­‌آوری سرمایه برای اهداف خیریه (مثلاً حمایت از بیماران سرطانی) یا راه‌­اندازی کسب­‌وکارهای نوپا ساخته می‌­شوند.

سایت­‌های ارتباط جمعی

ساخت سایت ارتباط جمعی به منظور ایجاد فضایی برای تبادل عقاید و اشتراک­‌گذاری افکار مردم انجام می‌­شود. این سایت­‌ها برای ارتباطات دسته جمعی و براساس محتوای تولید شده توسط کاربر طراحی می‌­شوند.

سایت‌­های خبری

سایت‌های خبری از انواع سایت‌هایی هستند که اساس آن هدف و موضوع است. این سایت­‌ها مشابه مجلات یا روزنامه­‌های آنلاین بوده و برای دادن اطلاعات در مورد اخبار و وقایع جدید به کار می‌­روند. سایت­‌های خبری ممکن است عمومی (شامل اخبار در همه موضوعات و زمینه­‌ها) یا اختصاصی (مثل اخبار طراحی سایت، اخبار اقتصادی، اخبار ورزشی وغیره) باشند.

انواع سایت براساس نحوه نمایش

در حال حاضر اکثر افراد کارهای اینترنتی را با گوشی موبایل انجام می­‌دهند نه کامپیوتر و لپتاپ! پس ساخت سایت باید طوری انجام شود که برای دستگاه با هر ابعاد و سیستم عاملی مناسب باشد. این نکته به­‌طور مستقیم در رتبه سایت در موتورهای جست­‌وجو نظیر گوگل موثر می‌باشد.

انواع سایت بر این اساس به سه دسته تقسیم می‌شود:

سایت‌­های استاتیک

این سایت­‌ها دارای ابعاد و لایه‌­های یکسان برای همه دستگاه‌­ها بوده و به هیچ‌­وجه بهینه نیستند. اگر این سایت­‌ها را روی گوشی موبایل باز کنید، برای دیدن محتوا و کلیک کردن باید بزرگنمایی را به صورت دستی انجام دهید که کار راحتی نیست.

البته ممکن هست سرعت باز شدن این سایت­‌ها بیشتر از سایر سایت­‌ها باشد ولی باز هم بزرگنمایی دستی آنها آزاردهنده است!

از آنجایی که حدود 50 درصد از جست­‌وجوها از طریق گوشی موبایل انجام می‌­شود، اگر ساخت سایت را به صورت استاتیک انجام داده باشید، اکثر این کاربران را از دست می‌­دهید!

سایت­‌های متحرک

یکی از انواع سایت‌ها را می‌توان سایت‌های متحرک نام برد. خصوصیات این سایت­‌ها صرف نظر از اینکه در چه دستگاهی باز شوند، ثابت می‌باشد. مثلاً اجزای منوی راهنمای سایت و کار با آنها در هر دستگاهی که نمایش داده شوند، نسبت یکسانی از فضای سایت را اشغال می­‌کنند.

سایت‌­های ریسپانسیو

یکی از انواع سایت‌ها، سایت‌های ریسپانسیو می‌باشد. این سایت­‌ها بیشترین سازگاری با ابعاد صفحه نمایش و نوع سیستم عامل را دارند! یعنی بدون به هم ریختن اجزایشان به خوبی روی هر دستگاهی باز شده و ابعاد سایت را مطابق با ابعاد صفحه نمایش تنظیم می‌­کنند.

سایت‌­های ریسپانسیو بدون به هم ریختن اجزایشان به خوبی روی هر دستگاهی باز می‌­شوند. | پرگاس

ساخت سایت ریسپانسیو به دلیل محبوبیت بیشتر از دید کاربران و موتورهای جست‌­وجو، رتبه سایت شما را بالا می­‌برد!

توصیه ما به شما: پیش از ساخت سایت باید انواع سایت را بشناسید!

مثلاً باید بدانید سایت شما استاتیک است یا دینامیک؟ می‌­خواهید مطالب را چند وقت یک­بار به‌­روز کنید؟

سایت را برای چه کسانی می­‌سازید؟ قرار است چه محتوایی داشته باشد؟ مثلاً قصد ارائه خدمات آموزشی را دارید؟ یا می­‌خواهید سایت خبری راه بیندازید؟

آیا نحوه نمایش سایت در دستگاه‌­های مختلف برایتان مهم است؟ بهتر نیست سایت را ریسپانسیو طراحی کنید؟

همه این سوالات و سوالات بیشتر را باید پیش از ساخت سایت مطرح کرده و به آنها پاسخ دهید. پس پیش از آنکه ساخت سایت را شروع کنید، بهتر است با انواع سایت و کاربرد هرکدام آشنا شوید!

10 فکر در مورد “ساخت سایت – انواع و کاربردهای آنها

  1. فرزاد مولایی گفت:

    سلام. من یه سایت سفارش آنلاین میوه و سبزی می خواستم. ممکنه راهنمایی کنید که چقدر هزینه میشه و ایا با شرایط قسطی هم میشه با هم کار کنیم. تازه می خوایم یه کاری رو شروع کنیم،بودجه کافی نداریم برای شروع کار.
    ممنون از سایت خوبتون.

    1. پرگاس گفت:

      سلام دوست عزیز، لطفا با شماره تلفن ۲۸۴۲۸۴۵۶ تماس بگیرید

  2. صادق بنی حوا گفت:

    سلام، من یه سایت خبری می خواستم که بعدش به صورت حرفه ای روی محتوا و سئو اش کار بشه، و هدفم بعد ها گرفتن ریپورتاژ اگهی هست.

  3. زهرا از مشهد گفت:

    طراحی سایت الان با قالبهای از قبل آماده، بسیار راحت شده و حتما کسب و کار و خدمات ما نزدیک به یکی از این قالبها هست، و برنامه نویس هم می تونه با یکم تغیرات دقیقا سایت رو تبدیل کنه به اون چیزی که ما می خواهیم.

    1. پرگاس گفت:

      سلام دوست عزیز، قالب آماده همیشه خوب نیست، بهتره با توجه به شرایط فعلی تصمیم گیری شود

  4. میلاد خدایی گفت:

    سلام،من هم طراح سایت هستم و به صورت فریلنسری قبلا برای شرکت های طراحی سایت کار می کردم، الان خودم یه شرکت کوچولو زدیم و سایت شما واقعا بهم انگیزه میده.

  5. اسرا حمامی گفت:

    سلام،من واقعا گیج شدم، هر کسی یه چیزی می گه، می خوام یه سایت برای محصولات دانلودی داشته باشم، ممکنه منو راهنمایی کنید که باید چیکار کنم و چقدر هزینه ش میشه؟

    1. پرگاس گفت:

      سلام دوست عزیز برای اطلاعات بیشتر با شماره ۲۸۴۲۸۴۵۶ تماس بگیرید

  6. سایت تخفیفی ویرا برگ گفت:

    سلام، من ارومیه هستم و یک سایت تخفیفی مثل سایت تخفیفی ویرا برگ می خوام. ممکنه بررسی کنید و نتیجه ش رو بهم بگید.
    ممنونم.

  7. بهزاد گوهردشت گفت:

    من تا امروز نمی دونم چرا فقط به نا اهل ها برخوردم و توی سه سال، چهار بار سایتم رو دادم از نو برام طراحی کنن، چون اون چیزی نبوده که می خواستم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *