مقالات سئو و بهینه سازی

سئو و طراحی سایت: هر چیزی که لازم است بدانید

سئو و طراحی سایت برای هر کسب‌وکاری که در فضای آنلاین مشغول به کار است مهم می‌باشد، اما بسیاری از افراد نمی‌دانند که فرایند بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو (یک عامل موثر در سئو و طراحی سایت) فرایندی هست که میبایست در زمان ساخت و طراحی وب‌سایت در نظر گرفته شود و نه آنکه بعد از طراحی سایت به آن اضافه گردد. در این زمینه، مقاله‌نویس مشهور مارکوس میلر، یک راهنمای جامع در زمینه سئو و طراحی را فراهم آورده است.

سایت شما مرکز تمام فعالیت‌های بازاریابی دیجیتالی شماست، این جا، جایی هست که تمام تلاش‌های شما به ثمر می‌نشینند و صد البته، بزرگ‌ترین منبع ترافیک ورودی به سایت شما به‌صورت معمول نیز جستجوهای ارگانیک افراد در موتورهای جستجو است.

سئو و طراحی سایت برای هر کسب‌وکاری که در فضای آنلاین مشغول به کار است مهم است

بااین‌حال، در اغلب اوقات، صاحبان کسب‌وکار تا زمان به پایان رسیدن فرایند طراحی سایت (یا طراحی مجدد آن)، درباره سئو چاره‌اندیشی نمی‌کنند و به همین خاطر متأسفانه اغلب در زمینه سئو و دیجیتال مارکتینگ دچار کمبود و نقص و یا کندی پیشرفت می‌شوند. البته شاید به نظر این مسئله واضح بیاید، اما اگر فرایند بازاریابی به‌صورت هوشمندانه‌ای در زمان طراحی در نظر گرفته نشود، شما با یک پای شکسته وارد مسیر مسابقه بازاریابی خواهید شد. یا حتی در بدترین حالت، مجبور خواهید شد که بار دیگر به میز طراحی برگردید و بعد از صرف زمان و پول زیادی دوباره همه چیز را ترمیم کنید.

ما از کارهای اشخاصی مانند بلورهات در کتاب Website Design Planning Guide چیزهای زیادی را درباره ارتباط میان سئو و طراحی سایت در همین اواخر فراگرفته‌ایم که به ما کمک کرد تا بتوانیم این فرایند پیچیده را درک کنیم. این کتاب در واقع یک مجمع مفصل برای مواردی هست که میبایست در سئو در نظر داشت و تمامی این ملاحظات را به‌صورت دقیق و با جزئیات توضیح داده است.

در این پست، من سعی کردم به این موضوع بپردازم که چطور میبایست فرایند سئو و طراحی سایت را (یا بازطراحی سایت) ادغام کرد. در ادامه این پست ما نگاهی به نیازمندی‌های یک سایت برای موفقیت در بازاریابی از طریق موتورهای جستجو و نسل جدید فناوری‌های مرتبط می‌اندازیم و به شما می‌آموزیم که چطور با تمرکز بر روی خشنود کردن کاربران بتوانید نظر خدایان گوگل را به سمت خود جلب کنید.

نیازمندی‌های یک سایت برای موفقیت در بازاریابی از طریق موتورهای جستجو و نسل جدید فناوری‌های مرتبط

همچنین در ادامه مباحث ما نگاهی نیز به مشکلات و دام‌هایی که بسیاری از کسب‌وکارها را در خود درگیر می‌کند خواهیم انداخت و به جستجو شیوه‌ای می‌پردازیم که به کمک آن بتوانید وب‌سایت جدیدی خلق کنید که مرکزی برای تمام فعالیت‌های بازاریابی دیجیتالی شما باشد.

مخلص کلام، من در تلاش هستم که به شما کمک کنم تا مطمئن شوید که وب‌سایت آینده شما یک وب‌سایت استخوان‌دار و خوش ساخت است، به آن معنا که آن واقعاً یک ماشین بازاریابی دیجیتال و سئو (در پزوژه سئو و طراحی سایت) می‌باشد.

آنچه معمولاً اتفاق می‌افتد 

تلفن بولوِرهات اچ کیو، زنگ می‌خورد:

مارکوس: “سلام، بولورهات، چطور می‌توانم کمکتان کنم؟ ”

مخاطب: ” سلام، ما همین چند وقت پیش یک وب‌سایت ساختیم و … الان هم مقدار زیادی از ترافیک ورودی‌مان را از دست دادیم”. یا این صحبت ” … ما هیچ رنکی را برای کلمه‌های کلیدی خودمان دریافت نکردیم”. یا این یکی: ” … ما هیچ جا جستجو نمی‌شویم”. یا این: ” … ما می‌خواهیم ببینم که چطور سئو (SEO) خودمان را می‌توانیم بهتر کنیم.”

مارکوس: “آه (نفس عمیق)، باشد. لطفاً آدرس سایتتان را به من بدید، و یک شماره تماس هم بهم بدید که بهتون تماس بگیرم، من ایتدا یک نگاهی به سایتتان بیندازم، الان یه چیزایی را حدس زدم”.

اینجا یک مشکلی وجود دارد. سئو (یکی از عوامل موثر در سئو و طراحی سایت) یک جعبه کمک‌ها اولیه و داروی شفابخش نیست که شما بتوانید از آن در سایت فعلی‌تان به‌راحتی بکار ببرید. سئو و طراحی سایت یک مسئله اساسی و پایه‌ای برای موفقیت آنلاین اکثر کسب‌وکارهاست. همان مفاهیمی که به تقویت سئو سایت شما (در پزوژه سئو و طراحی سایت) کمک می‌کند، به دریافت ورودی از جستجوهای پولی (کمپین‌های تبلیغاتی)، شبکه اجتماعی و یا دیگر فعالیت‌های بازاریابی شما کمک خواهد کرد. اگر شما این مفهوم سئو را به خوبی متوجه نشوید، قطعاً لطمه جدی به اهداف بازاریابی دیجیتال شما وارد می‌شود.

توسعه یک سایت دوستدار سئو و طراحی سایت

در سطح بن‌مایه و اساس اولیه، یک سایت سئو پسند، وب‌سایتی هست که به موتورهای جستجو اجازه کشف و خواندن صفحات موجود بر روی خود را می‌دهد. در اینجا ابتدا مطمئن شویم که یک خزنده‌های موتورهای جستجو به‌راحتی می‌توانند به سراغ صفحه وب‌سایت شما بروند و محتوای آن را تفسیر کنند، این اولین قدم برای اینه که بتوانید صفحات وب‌سایت خود را در نتایج موتورهای جستجو مشاهده کنید.

یک موتور جستجو در واقع از یک ربات یک خزنده (جستجو کننده محتوایی) برای این منظور استفاده می‌کند، و ما در فرایند سئو قصد همکاری و نه جنگ کردن با موتورهای جستجو را داریم. متأسفانه (یا خوشبختانه)، راه‌های زیادی وجود دارد که می‌توان با آن یک وب‌سایت را ایجاد کرد، ولی بسیاری از این راه‌ها و تکنولوژی‌ها الزاماً به هدف بهینه‌سازی موتورهای جستجو طراحی نشده‌اند.

سئو و طراحی سایت، نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و روشی ساختاریافته هست که بتوانید با کمک آن کسب‌وکار و خدمات خودتان را ارائه دهید. برای بسیاری از کسب‌وکار، این مسئله می‌تواند غامض و پیچیده باشد، و همیشه یک راه ساده برای مستند کردن آنچه که انجام می‌دهید وجود ندارد.

در قالب یک ابزار بازاریابی، وب‌سایت شما میبایست بر اساس یک پلان و طرح بازاریابی دیجیتال با یک مدل واضح و مشخص و پیشنهادهای ارزشمند ساخته شده باشد. اگر این طرح مبهم باشد، در این صورت میبایست  بار دیگر از ابتدا این طرح را بررسی کنید.

فرض می‌کنیم که همگی شما در این مسئله بسیار خوب عمل می‌کنید، بیایید کمی مسئله را به‌صورت عمیق‌تر بررسی کنیم.

مبانی سئو و طراحی سایت

در اینجا چند عنصر اساسی وجود دارد که میبایست صحنه بازی را برای فرایند طراحی سایت به خوبی بهینه‌سازی شده می‌چینند.

دامنه‌ها

کسب‌وکار شما احتمالاً از یک آدرس نظیر example.com به عنوان دامنه اصلی استفاده می‌کند. اما شما ممکن هست دامنه‌هایی با شکل‌های دیگری نیز در اختیار داشته باشید. مطمئن شوید که دامنه شما حس مرتبط بودن به کسب‌وکارتان و آنچه که ارائه می‌دهید را داشته باشد، این مسئله می‌تواند برای بسیاری از کاربران مهم باشد. مطمئن شوید که تمام نحوه‌های نگارش و دامنه‌های زیرمجموعه به درستی در سایت اصلی قرار گرفته باشند و آن‌ها به یک نسخه منحصر به فرد از سایت شما اشاره داشته باشند.

کسب‌وکار ما در اینجا به نام «Bowler Hat» است. ما در انگلستان مشغول به فعالیت هستیم و ما یک کسب‌وکار مبتنی بر اینترنت می‌باشیم. به همین خاطر نام دامنه ما چنین چیزی خواهد بود: WWW.bowlerhat.co.uk تمام دامنه‌های زیرمجموعه ما میبایست با استفاده از ۳۰۱ به این دامنه اصلی ری‌دایرکت (هدایت مجدد) شده باشند. ما چند دامنه دیگر داریم که با استفاده از ری‌دایرکت ۳۰۱ به دامنه اصلی خودمان هدایت شده‌اند. این به نظر منطقی می‌آید.

هرگز این حماقت را نکنید که برای مثال اگر نام کلمه کلیدی خودتان را در نام سایت به کار بردید (MyKeyword.com) می‌تواند به این مسئله کمک کند. این‌طوری کمی غیر عادی و گنگ به نظر خواهید آمد. این مسئله شاید به برخی از کسب‌وکارهای محلی کمک کند، اما مطمئناً شما در حال برنامه‌ریزی برای یک کسب‌وکار در دنیای واقعی هستید و این مسئله کمک چندانی به ما نمی‌کند. منطقی باشید.

سرویس هاست

سرویس هاستی که شما استفاده می‌کنید مسئله مهمی برای سئو و طراحی سایت می‌باشد. یک وب‌سایت با منابع کم و سرعت پایین می‌تواند کاربران را ناراحت کند. هاست شما باید برخی از مهم‌ترین موارد عمومی را در خود داشته باشد. جایی احساس راحتی کنید که کاربران شما هم احساس راحتی می‌کنند. سریع و چابک باشید. اگر نیازه، مبتنی بر یک پلتفرم خاص پیش بروید. موتور WP یک مثال خود در این زمینه می‌باشد،

سیستم مدیریت محتوا

CMS (که برگرفته از سرنام Content Management System) مورد نظر شما برای کسب کارتان، تأثیر مستقیمی بر موفقیت شما دارد. وردپرس، یک انتخاب بسیار مناسب برای بسیاری از شرایط است اما این گزینه، تنها انتخاب ممکن نیست. قطعاً در سطح‌های ابتدایی این کار می‌توان به فهم گوگل از کار شما کمک کند. انتخاب وردپرس، بهترین راه برای تمامی شرایط نیست، اما قطعاً، آن می‌تواند نقطه شروع بسیار خوبی برای بسیاری از کسب‌وکارها باشد. تنها باید مطمئن شوید که به‌جای آنکه CMS را شرکت توسعه‌دهنده وبسایت‌تان برایتان انتخاب کند، خودتان مطابق با نیازها و شرایطتان بهتری را انتخاب کنید.

CMS (که برگرفته از سرنام Content Management System است)

خزنده‌ها و دسترس پذیری سایت

اولین گام سئو و طراحی سایت این زمینه که موتور جستجو بتواند سایت شما درک کند، اینه که بتواند به سایت شما ورود پیدا کند و بفهمد سایت شما به چه صورت کار می‌کند (و چه کاری را در چه جایی از سایت‌تان انجام می‌دهید).

ایندکس شدن

برای درک بهتر سایت شما، خزنده‌ها و موتورهای جستجو باید بتوانند محتوای سایت شما را بخوانند و آن را بفهمند. این به آن معناست که اصلی‌ترین محتوایی که شما بر روی سایت خودتان به کار می‌برید باید بر مبنای نوشته باشد و یا در پس زمینه و پشت صحنه آن از نوشته استفاده کرده باشید. در اینجا از تصاویر استفاده نکنید. نه هیچ انیمیشن فلاشی و نه هیچ ویدئویی. حتی در دنیای واقعی تبلیغات نیز محتواهایی که شما برای مخاطبین ارائه می‌کنید باید نوشته محور باشند.

در این زمینه ابزارهای بسیار خوبی مانند فونت‌ها تحت وجود دارد، بااین‌حال شما هنوز می‌توانید ظاهر سایت را جدا از هم کنید و تصاویر خودتان را در آن بکار ببرید، اما مطمئن‌ترین زبانی که تمام موتورهای جستجو می‌توانند بفهمند که شما چه محتوایی را به اشتراک گذاشته‌اید و تلاش‌های شما را بفهمند، همان نوشته است و باید شما از آن به‌صورت واضح بهره ببرید.

تصاویر، ویدئوها، فایل‌های PDF و محتواها هم مهم هستند و می‌توانند به عنوان یکی از منابع جذب ترافیک موتورهای جستجو به کار گرفته شوند. بازهم تأکید می‌کنم که محتوای شما باید قابل‌فهم و ایندکس شدن باشد.

ساختار لینک‌سازی

برای آنکه محتوایی که خارج از صفحه اصلی وب‌سایت شما هستند ایندکس شوند، شما باید از لینک‌های داخلی بهره ببرید، و این لینک‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که توسط موتورهای جستجو قابل خزش کردن و فهم باشند. اصلی‌ترین هدایت کنند موتورهای جستجو ابزارهای هدایت و راهنمایی مانند نقشه سایت در فرمت XML است که با استفاده از آن تمام موتورهای جستجو می‌توانند سایت شما را پیمایش کنند و صفحات جدید را کشف کنند. ابزارهایی مانند Screaming forge می‌تواند به شما کمک کند که مطمئن شوید سایت شما به‌راحتی برای موتورهای جستجو قابل خزش کردن و پیمایش است.

معماری اطلاعات و ساختاربندی سایت در سئو و طراحی سایت

من همیشه دوست دارند که به‌صورت دستی تمام ساختاربندی و فضاهای سایت خودم را پر کنم. سایت شما در واقع به مشابه یک کابینت در حال پر شدن است. اصلی‌ترین بخش‌بندی و دسته‌بندی در این میان کشوها هستند. دسته‌بندی‌های زیرمجموعه در اینجا پوشه‌هایی هستند که در این کشوها قرار می‌گیرند. صفحات در واقع مستنداتی هستند که در این پوشه‌ها قرار می‌گیرند.

  • کابینت: وب‌سایت شما
  • کشو: دسته‌بندی‌های سطح بالا
  • پوشه: دسته‌بندی‌های زیرمجموعه
  • فایل: مستندات و صفحه‌های شخصی

بافت (Context) و ساختار در اینجا نه تنها به وسیله سایت بلکه به وسیله موقعیت قرار گیری این موارد در داخل سایت نیز مشخص می‌شود. سایت ما دارای یک کشو برای خدمات، و هر خدمت نیز دارای یک پوشه زیرمجموعه است. سایت شما می‌تواند بسیار شبیه به این مورد باشد.

ساختاری که در ادامه راجبش صحبت میکنیم (سایت بولورهات) چیزی شبیه به مثال زیر است:

خانه

– خدمات

— خدمات ناحیه

— خدمات شخصی

خانه

– خدمات

— سئو

— ارزیابی سئو

بنابراین در اینجا یک صفحه در معماری اطلاعاتی قرار گرفته که به سادگی به شکل /audits/ خواهد بود.

صفحه /audits/ صفحه‌ایه که در پوشه سئو قرار گرفته و آن نیز در کشوی خدمات قرار دارد. مرتب و ساختاریافته این گزینه می‌تواند برای نشان دادن واضح‌تر بافت از طریق عناصر دیگر سئو نیز انجام شود که می‌تواند فراتر از بافت برود و یا آنکه صرفاً به وسیله خود مستندات یک صفحه نشان داده شود.

این موضوع می‌تواند با پست‌های وبلاگ، مقالات، محتوای پرسش‌های متداول، خدمات، مکان‌ها مرتبط باشد و یا آنکه صرفاً درباره هر چیزی باشد که مرتبط به هویت کسب کار شماست. شما باید به دنبال معماری اطلاعاتی مناسب برای کسب‌وکار خودتان باشید به نحوی که این معماری برای موتورهای جستجو و کاربران قابل‌فهم باشد.

برخی از سایت‌ها از روش دقیق و عمقی‌تری برای ساختاربندی محتواها استفاده می‌کنند. برخی ممکنه از روش‌های بازتر و کم عمق‌تر برای این منظور بهره ببرند. مهم‌ترین چیزی که باید در این میان از آن پرهیز کنید، اینه که هر چیزی که در سایت قرار داده می‌شود، باید به‌گونه‌ای منطقی باشد و باید بتوان به‌راحتی به سمت آن رفت و آن را یافت.

یک روش سه و یا چهار سطحی می‌تواند روش خوبی باشد و این اطمینان را برای ما ایجاد می‌کند که محتوای ما به‌راحتی قابل دستیابی است و می‌تواند در حداکثر چهار کلیک به آن دست پیدا کرد، این روش به نسبت‌ها روش‌های با سطح‌های دستیابی عمیق‌تر کارایی بهتری (هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجو دارد).

آدرس‌های URL و تاثیرش در سئو و طراحی سایت

بافت سایت اغلب با استفاده از آدرس‌های URL قابل درک است. یک روش نام‌گذاری معقول می‌تواند به ایجاد بافتی قابل درک برای کاربران و موتورهای جستجو کمک کند.

در ادامه ما دو مجموعه پیشنهادی برای آدرس‌های URL داریم که می‌توانند به‌صورت Services>SEO>SEO Audit الگو (نقشه) شوند، در اینجا روش اول به نظر منطقی می‌آید و روش دوم کمک چندانی به ما نخواهد کرد.

www.example.com
www.example.com/services
www.example.com/services/seo
www.example.com/services/seo/audits

www.example.com
www.example.com/s123
www.example.com/s123/s1
www.example.com/s123/s1/75

البته، روش دوم، در آدرس‌های URL یک نمونه گنگ و نامفهوم می‌باشد، اما بااین‌حال می‌تواند به یک خاطر از آن استفاده کرد، روش نام‌گذاری قراردادی URL می‌تواند هم به کاربران و هم به موتورهای جستجو در درک سایت کمک کند، ولی این روش می‌تواند مانع درک نیز بشود.

منوها و پیمایش در سئو و طراحی سایت

هدایت مهم‌ترین مفهوم کار شماست. هنگامی که سایتی به خوبی ساختاربندی شده باشد، هدایت (Navigation) با ساختار کار می‌کند، آدرس‌های URL و دیگر اجزا نقشه سایت XML، می‌تواند به یکپارچه شدن هر صفحه سایت و یا هر بخش از محتوایی که برای موضوعات خاص تولید کرده‌اید کمک کند.

هدایت بیشتر از قرار دادن یک منو در بالای صفحات وب‌سایت شماست. آن مشخص می‌کند که کاربران شما چطور باید به بخش‌های مرتبط سایت شما وارد شوند. هدایت می‌تواند ابزاری برای افزایش آگاهی از سرویس‌های مضاعف سایت شما باشد و فقط شامل نوشته‌های لینک دار نیست، بلکه محتواهای تمام صفحات و عناصر قالب طراحی شده برای سایت شما را نیز شامل می‌شود.

من همیشه دوست دارند، از نشانه‌های دستی در این زمینه استفاده کنم. هنگامی که من وارد سوپرمارکت می‌شوم، با استفاده از نشانه‌هایی که در آنجا قرار گرفته است می‌تواند چیزی که می‌خواهم را بیابم. وب‌سایت شما نیز چیز متفاوت از آن نیست. اگر کاربر شما به برند شما مراجعه کرد و آن را جستجو کرد، آن‌ها وارد صفحه اصلی سایت شما خواهند شد. بعد از ورود، آن‌ها نیازمند نشانه‌هایی هستند که بتوانند به خدمات مورد نظرشان مراجعه کنند و حتی بهتر از آن، بتوانند به‌راحتی محتوای مورد نظرشان را بیابند!

این موضوع به سادگی تبدیل به بزرگ‌ترین اشتباه می‌شود و باید به‌صورت دقیق آن را به کار برد،- دقیقاً پیش از آنکه سایت شما ایجاد شود — شما میبایست  با توجه به خواسته‌ها و نیازهای کاربرانتان این کار را انجام دهید. یک وب‌سایت در واقع اجزای دیجیتالیه که باید با یک استراتژی درست مبتنی بر برنامه بازاریابی دیجیتال شما ایجاد شوند. این را درک کنید که کاربران در این زمینه بسیار مهم هستند و به همین خاطر شما باید مطمئن شوید که شما نیازهای آن را به درستی برآورده می‌کنید.

هدایت نباید نیازمند هیچ فعالیت شناختی باشد، و آن نباید کاربران را وادار به حل مسئله و فکر کند. تصویر زیر، یک علامت (نشانه) از فروشگاه توسعه یافت در نزدیکی خانه من است. کدامیک شما را به سمت پارکینگ ماشین و کدامیک شما را به سمت درب تحویل کالا هدایت می‌کند؟

هدایت (Navigation) مهم‌ترین مفهوم سئو و طراحی سایت است. هنگامی که سایتی به خوبی ساختاربندی شده باشد

مغز من به‌راحتی خط سمت چپ به راست یعنی «Customer Car Park» را دنبال می‌کند و صد البته من هم به سمت راست خواهم رفت. هرچند، در اینجا برای رفتن به قسمت پارکینگ باید به سمت چپ پیچید. در اینجا هیچ چیزی وجود ندارد که به معلوم کند کدام طرف درست و یا غلط است.

من در اینجا باید فکر کنم. یا به‌صورت عملی‌تر، من ابتدا چند بار مسیر غلط را خواهم رفت تا مسیر درست را یاد بگیرم. هرچند، اگر کاربران در وب‌سایت شما نتوانند آنچه که می‌خواهند را بیابند، به‌راحتی به اقیانوس بزرگ رقابت که در صفحه‌های جستجوی گوگل وجود دارد باز خواهند گشت.

برای همین مطمئن شوید که هدایت در سایت شما کاملاً شفاف است، و اگر یک کاربر در یک زمینه اشتباه می‌کند، قطعاً کاربران دیگر هم همین اشتباه را مرتکب خواهند شد.

مشکلات مرسوم در سئو و طراحی سایت

در این میان، موضوعات بالقوه هم در زمینه محتواهایی که به درست پیدا نمی‌شوند و یا موتورهای جستجو به خوبی آنها را درک نمی‌کنند وجود دارد که همگی بر علیه شما کار می‌کنند. برای مثال:

  • محتوای بدون والد شما قابل کشف نیست.
  • محتوا تنها از طریق جستجو قابل دستیابی می‌باشد.
  • فایل‌های فلاش، برنامه‌های به زبان برنامه نویسی جاوا، فایل‌های صوتی و فایل ویدئوی.
  • فایل‌های ایجکس و افکت‌هایی که با استفاده از فلش ایجاد شده‌اند.
  • فریم‌ها، محتوایی که از سایت دیگر در درون سایت شما بارگذاری می‌شوند، می‌توانند مسئله‌ساز باشند.
  • دامنه‌های زیرمجموعه، محتواهایی که به‌جای پوشه‌های زیرمجموعه در دامنه‌های زیرمجموعه قرار گرفته‌اند.

توجه: گوگل اکنون در خواندن صفحاتی که از سیستم ایجکس (Ajax) استفاده می‌کنند بهتر عمل می‌کند، اما این امکان وجود دارد که با محتواهای مبهم و افکت‌های بیهوده روبرو شود.در اینجا به صورت کامل مطمئن شوید که محتوای شما قابل دستیابی و فهم است و ساختار کلی سایت به صورت کاملا معقول ساخته شده است.

خلاصه

اگر هر چیزی را به خوبی انجام دهید، یک انسان و یا یک موتور جستجو می‌تواند قبل از آنکه به صفحه شما وارد شود بفهمد که آن صفحه درباره چیست و چه محتوایی دارد. سئو (در پزوژه سئو و طراحی سایت) به‌صورت معمول اینه که بتوانید بر اساس این بنیاد محکم کار کنید و معماری اطلاعات و ساختار سایت خودتان را بهینه کنید.

سئو و طراحی سایت موبایل پسند

موبایل محبوب‌ترین وسیله‌ای است که با آن جستجوهای اینترنتی و مرور صفحه‌های اینترنتی انجام می‌شود. ما در عصر موبایل سالاری زندگی می‌کنیم. سایت‌هایی که برای موتورهای جستجو بهینه می‌شوند، باید توجه مشابهی نیز به طرح‌بندی خود برای گوشی‌های موبایل داشته باشند (در اینجا تنها منظور ما استفاده از حالت‌های واکنش‌گرا – Responsive- نیست).

از سال ۲۰۱۷ به این سو، طراحی‌های واکنش‌گرا، کافی نیستند. ما درباره اهمیت طراحی‌های وب‌سایت‌های واکنش گرا در سال ۲۰۱۲ صحبت کردیم. پنج سال بعد، با ورود انبوهی از فناوری‌ها و شبکه‌های داده بهبود یافته برای گوشی‌های همراه، مشتری آینده شما حتماً آن‌هایی هستند که از موبایل استفاده می‌کنند و آن تنها ابزاری خواهد بود که کاربران اغلب با آن با کسب‌وکار شما در تماس قرار می‌گیرند.

برای ساختن یک سایت با طراحی موبایل پسند، و به حداکثر رساندن نتایج خودتان از طریق جستجوهای انجام شده توسط گوشی موبایل، شما درباره نیازها و خواسته‌های کاربران موبایل فکر کنید. آنچه که یک کاربر با استفاده از گوشی همراه خودش انجام می‌دهد، بسیار متفاوت‌تر از آن چیزیه که همان کاربر توسط رایانه خودش انجام می‌دهد و حتی اگر محاوره‌های شما گرایش به استفاده از رایانه دارد، بهتر هست که در ابتدا به موضوعات مرتبط به گوشی همراه بپردازید.

چند ماه قبل، من به مطلب «۲۸ فاکتور کلیدی در ساخت وب‌سایت‌های موبایل پسند» نگاهی انداختم که در آن به شما کمک می‌کند که به فرای طراحی‌های واکنش‌گرا موبایل پسندبروید.

از منظر سئو و طراحی سایت، سایت موبایل پسند همراه یک فاکتور مهم و اثبات شده در افزایش رتبه‌های جستجو است و همیشه نسخه‌های موبایل شما در نتایج جستجو مورد بررسی قرار می‌گیرد و از آن برای رتبه‌بندی وب‌سایت شما استفاده می‌شود. هرچند، نکته‌ای که اهمیت مضاعفی دارد، اینه که چطور مشتریان شما جستجو و پیمایش وبسایت‌تان را با گوشی همراه انجام می‌دهند.

به سختی بر روی بهینه‌سازی کردن تجربه کاربری برای کاربران موبایل کار کنید و این اقدامات با توجه به جذب ترافیک و درگیر کردن مخاطبین با وب‌سایت شما باشد.

سرعت صفحه در سئو و طراحی سایت

یکی دیگر از موارد مهم و کلیدی که در مورد گوشی‌های همراه در نظر گرفته شود، سرعت صفحه است. کاربران می‌توانند بسیار عجول باشند، و یا همیشه یک موبایل خوب برای ارتباط با وب‌سایت شما در اختیار نداشته باشند. مطمئن شوید که صفحات شما کم حجم و سریع هستند، و این گزینه یکی از موارد مهمیه که در سئو و طراحی سایت در نظر گرفته شود.

یک نقطه خوب برای شروع، تست موبایل پسند گوگل می‌باشد. این ابزار به شما بازخوردهای لازم را برای مطابقت سایت شما با گوشی همراه و سرعت لود سایت بر روی گوشی همراه و رایانه‌های شخصی را می‌دهد. همچنین، گزارشی کامل از هر چیزی با جزئیات کامل در اختیار شما قرار داده می‌شود و به شما کارهایی که میبایست برای افزایش سرعت سایت انجام دهید اعلام می‌شود.

من این موضوع را با جزئیات بیشتر در یکی از مقالات به نام «بهینه‌سازی گوشی همراه» توضیح داده‌ام. در اینجا به همین مقدار بسنده می‌کنم که، سرعت صفحه هنوز هم یکی از موضوعات مهم است و شما باید آن را در زمان ساخت سایت در نظر داشته باشید و از هاست با کیفیت و مناسب برای وب‌سایت خودتان بهره ببرید.

کاربرد پذیری در سئو و طراحی سایت

یک عامل مهم سئو و طراحی سایت کاربردپذیری، یک وب‌سایت و ترکیبی از فاکتورهای دیگر است، این موارد شامل: طراحی مناسب با ابزار، سرعت صفحه، قرار دادهای طراحی، روش‌های ابتکاری برای به خاطر سپردن سایت در ذهن کاربر، می‌شود.

اصلی‌ترین مواردی که در اینجا باید بررسی کنید شامل موارد زیر می‌شود:

  • طرح‌بندی صفحه: مهم‌ترین عناصر باید برتری دیداری بیشتری داشته باشند.
  • سلسله مراتب بصری: عناصر مهم‌تر باید بزرگ‌تر باشند!
  • صفحه اصلی و هدایت سایت: نشان‌های هدایت کننده باید برای کاربر واضح و قابل درک باشند.
  • جستجوی سایت: سایت‌های بزرگ نیازمند گزینه‌های جستجوی منطقی و قابل درک هستند.
  • فرم‌های ورود اطلاعات: فرم‌ها و پرکردن آن‌ها باید تا حد ممکن ساده باشند.
  • طراحی: طراحی خوب می‌تواند همه چیز را ساده کند.

این‌ها تنها موارد پایه‌ای بودن که خیلی سریع به آن‌ها پرداختیم، در واقع کاربردپذیری باید به صورتی باشد که کاربران بتوانند سایت را به‌صورت دلخواه شخصی‌سازی کنند. دو منبع که من می‌خواهم در اینجا به آن اشاره کنم، شامل کتاب‌های «Don’t Make Me think: A Common Sens Approach to Web Usability» نوشته Steve Krug و «Mobile Optimization Checklist» نوشته خودم می‌شود.

قیف بازاریابی محتوا و تاثیر آن در پروژه سئو و طراحی سایت

وب‌سایت شما یک وظیفه اساسی دارد (هدف اصلی سئو و طراحی سایت): آن باید به کسب‌وکار شما کمک کند که با استفاده از موتورهای جستجو در دید مخاطب قرار گیرد و سپس باید مخاطبین را جذب کرده و آن‌ها را تبدیل به مشتریان دائمی کند.

قیف بازاریابی محتوا و تاثیر آن در پروژه سئو و طراحی سایت

سایت شما نیازمند محتواییه که بتواند در تمامی این مراحل مخاطبینتان را هدایت کند. ترکیب محتوا و SEO (یک عامل موثر در سئو و طراحی سایت) در اینجا بسیار مهم است، در اینجا وب‌سایت شما باید نسبت به وب‌سایت‌های رقیبی که شرکت‌های دیگر ارائه می‌کنند، جلوتر باشد.

یک راه ساختاریافته در اینجا آن می‌باشد که نیاز محتوایی خودتان را به شکل یک قیف بازاریابی بررسی کنید:

آگاهی – در بالای قیف

محتواهای آگاهی دهنده، یک راه معمول هستند که از طریق وبلاگ و مقالات اطلاعاتی شما انجام می‌شوند. ما به مشتریان کمک می‌کنیم که بتوانند به درک کاملی از مشکلاتی که با آن روبرو هستند برسند و با حل آن‌ها با توجه به تجربیات خودتان سعی می‌کنیم که اعتبار خودمان را بالا ببریم.

  • پست‌های وبلاگ
  • مقالات اطلاعاتی
  • وبینارها
  • راهنماهای جامع
  • سؤالات متداول

بررسی – میانه قیف

محتوا در بخش بررسی (Consideration stage) به شما این کمک را می‌کند که بتوانید پیشنهادهای دیگری که وجود دارند را با همدیگر مقایسه کنید. این بخش گرایش به محتواهای کاربردی دارد که به مشتریان کمک می‌کنند تا بتوانند درباره خرید خودشان تصمیم‌گیری کنند.

  • موارد مطالعه شده
  • اطلاعات درباره محصولات یا خدمات
  • ویدئوهای معرفی کردن محصولات
  • راهنمای کاربران

تبدیل – انتهای قیف

خط آخر قیف ما محتواهایی هستند که مخاطبین را تبدیل به مشتریان کرده و میبایست آن‌ها را تشویق به انجام خرید و یا انجام کاری کنند.

  • بررسی‌ها
  • آزمایش‌های نمونه
  • دوره‌های آموزشی رایگان
  • مشاوره‌های رایگان

به یاد داشته باشید که مشتریان در طول این طیف محتواهای گوناگونی را جستجو می‌کنند. به همین خاطر، میبایست مطمئن شوید که تمام این زمینه‌ها به کمک موتورهای جستجو قابل کشف بررسی و تبدیل هستند.

پیچ و مهره سئو (یک عامل موثر در سئو و طراحی سایت)

همانطور که شما می‌توانید ببینید، تا اینجا موارد زیادی وجود دارد که باید آن‌ها را قبل از آنکه با عناصر شناخته‌تر شده سئو کار کنیم، بررسی کنیم. ما میبایست در زمانی تفکر درباره کلمات کلیدی و بهینه‌سازی داخلی سایت را شروع کنیم که توانسته باشیم این بنیادهای اساسی را ایجاد کرده باشیم و خوشبختانه، اگر ما هر چیزی را به درستی ساختاربندی کنیم، در آن صورت بهینه‌سازی صفحات کار بسیار ساده‌تری خواهد شد.

پیچ و مهره سئو (یک عامل موثر در سئو و طراحی سایت)

تعیین کلمه کلیدی

استراتژی جستجوی کلمه کلیدی، هنگامی که شما چنین ساختار مستحکم و بدون تکراری داشته باشید، کار بسیار ساده‌تری است. اگر ما به مثال‌هایی که در بخش قبلی برای ساختار سلسله مراتبی و ساختار کلی سایت نگاه بیندازیم، در آن صورت می‌توانیم کلمات کلیدی که به‌صورت مستقیم به ما مرتبط هستند را اضافه کنیم. (گاهی از اوقات بهتره که ما از یک فایل صفحه گسترده – مانند فایل اکسل – از پیش طراحی شده برای این منظور بهره ببریم).

– خدمات
— سئو
— ارزیابی سئو

www.example.com/services/
www.example.com/services/seo/
www.example.com/services/seo/audits/

اگر ما از این صفحه‌ها به صورتی که در مثال بالا است بهره ببریم، یک فرایند رشد و پیشرفت طبیعی در زمینه کلمه‌های کلیدی خواهیم داشت که می‌توان با کمک آن عبارت‌های جستجو را پالایش کنیم. ما حتی می‌توانیم از ویرایشگرهای اصلی نیز استفاده کنیم، برای مثال اگر کسب‌وکار ما مرتبط به موقعیت مکانی است می‌توانید از مکان نیز در کلمات کلیدی خودمان بهره ببریم.

خانه

– آژانس خلاق پرگاس

– شرکت دیجیتال مارکتینگ

+ بیرمنگام

+ انگلستان

خدمات

– خدمات بازاریابی

– خدمات دیجیتال مارکتینگ

+ بیرمنگام

+ انگلستان

سئو

– سئو

– بهینه‌سازی موتورهای جستجو

+ شرکت

+ آژانس

+ بیرمنگام

+ انگلستان

ارزیابی سئو

– ارزیابی سئو

– ارزیابی سئو فنی

+ آژانس

+ شرکت

+ بیرمنگام

نکته‌ای که در اینجا وجود دارد اینه که یک سایت خوش ساختار به شما راه‌های بسیار خوبی را برای تعیین استراتژی سئوی پروژه‌های سئو و طراحی سایت شما ارائه می‌کند. شما میبایست تحقیقات و فرایند کپی رایتینگ را انجام دهید، بااین‌حال می‌توانید مطمئن باشید که شما استراتژی مستحکمی برای جمعیت هدف دارید که در آن واژه‌ها با جزئیات کامل مشخص شده‌اند.

تگ عنوان HTML

تگ عنوان <title> اساسی‌ترین تگ پشت صحنه است که می‌تواند تأثیر زیادی بر روی نتایج موتورهای جستجوی شما داشته باشد. در حقیقت، آن تنها متا تگی است که واقعاً می‌تواند بر روی موقعیت شما به‌صورت مستقیم تأثیرگذار باشد.

بهترین روش برای بکارگیری از تگ عنوان به‌صورت زیر است.

  • آن را در ابتدای تمامی تگ‌ها قرار دهید.
  • طول آن را بین ۵۰ تا ۶۰ کاراکتر قرار دهید.
  • از کلمه‌های کلیدی و عبارت اصلی به شیوه طبیعی بهره ببرید.
  • از مقسم‌ها برای جاسازی عناصری مانند دسته‌بندی و برندها بهره ببرید.
  • تمرکز خودتان را بر روی نحوه کلیک کردن و کاربر نهایی خودتان قرار دهید.
  • یک روش هماهنگ در تمام طول سایت داشته باشید.

حتی در سال ۲۰۱۷ نیز، ما عنوان سایتی را مشاهده می‌کنیم که بیش از اندازه بهینه‌سازی شده‌اند. ما خواهان آن هستیم که از کلمه‌های کلیدی در تگ عنوان خودمان استفاده کنیم، اما نباید به قیمت از دست رفتن مسیر منطقی کلید و یا خوانایی متن توسط انسان‌ها تمام شود. یک موتور جستجو ممکن است محتوای شما را رنک‌بندی کند، اما در حقیقت این کار را با کلیک انسان‌ها انجام می‌دهد، پس حتماً به این نکته دقت کنید.

تگ‌های متای توضیحات

تگ‌های متای توضیحات (Meta description tags) به‌صورت مستقیم بر روی رتبه‌بندی سایت شما تأثیرگذار نیستند. خوب این را همه ما به خوبی می‌دانیم، درسته؟ اما نکته گمشده دقیقاً در همین جا قرار گرفته است. تگ متای توضیحات شما محتوای تبلیغاتیه که شما برای صفحه خودتان در مجموعه نتایج موتورهای جستجو در نظر می‌گیرید. متای توضیحات جاییه که شما کلیک را برنده می‌شوید و بردن این کلیک‌ها به مشاهده شدن بیشتر وب‌سایت شما کمک می‌کند، و قطعاً تأثیر مستقیمی بر روی هدایت کاربران به صفحات شما دارد.

تگ‌های متای توضیحات میبایست:

  • به‌صورت واقعی توضیح دهنده محتوای صفحه باشند.
  • صفحه را تبلیغ کنند و نرخ ورود کلیک را تقویت کنند.
  • به کاربران این امکان را بدهند که بفهمند چرا باید بر روی این لینک کلیک کنند.
  • شامل کلمه کلیدی و نیز عبارت‌های مرتبط باشند و به‌صورت طبیعی از آن‌ها استفاده شده باشد.

موتور جستجو باید بتواند عبارت مورد جستجو را در تگ صفحه شما بیابد و متای توضیحات شما به کاربر در اسکن کردن صفحه کمک می‌کند. از این تگ برای توضیحات هجو و زائد استفاده نکنید، زیرا که گوگل به‌راحتی آن را نادیده می‌گیرد و شما نمی‌توانند کلیک‌های مهم را از آن طریق به سمت سایت خود بکشانید.

در اینجا شرایطی وجود دارد که منطقی است در صفحه خود از تگ متای توضیحات استفاده نکنید و به موتورهای جستجو اجازه دهید که خودشان محتوای صفحات شما را بررسی کنند، زیرا این کار می‌توانند الگوی دقیق‌تری را در اختیار کاربران جستجو کننده قرار دهد. توضیحات خلاصه در تگ متای توضیحات همیشه نمی‌توانند تمام گزینه‌ها را برای محتواهای بلند ارائه کند، پس این نکته را در ایجاد آن در ذهن داشته باشید.

تگ‌های عنوان

تگ‌های عنوان به ساختاربندی صفحه و نشان دادن سلسله مراتبی یک صفحه کمک می‌کنند: تگ‌های H1 ، H2 و H3 و بقیه موارد از این جمله هستند. نوشته‌هایی که در تگ‌های عنوان به کار می‌رود، رابط مستقیم (البته نسبتاً کم) با بهبود رتبه شما در نتایج جستجو دارد، اما این تگ‌ها موضوع بسیار مهمی در آرایش ساختارهای سایت هستند و در پس زمینه با موارد دیگر نظر عنوان صفحات، تگ توضیحات و محتوا برای بهینه‌سازی به کار می‌روند. هر چیزی را مرتبط کنید و بعد مواردی که به نظر کاربران شما منطقی‌تر است را انتخاب کنید، با این کار ما به موتورهای جستجو کمک می‌کنیم که بهتر بتوانند محتوای ما را دسته‌بندی کنند، در اینجا از هر بیتی بهره ببرید تا بهترین بهینه‌سازی داخلی را انجام دهید.

به یاد داشته باشید که تگ‌های عنوان میبایست یک سلسله مراتبی بصری نیز داشته باشند. این یعنی مهم‌ترین تگ صفحه که اغلب تگ H1 است، باید فونتی بزرگ‌تر از سایت عناصر در یک صفحه داشته باشد. شما با این کار درک صفحه را راحت‌تر می‌کنید و مطمئن می‌شود که طراحی و محتوای شما با همدیگر به بهترین شکل برای رسیدن به نتیجه نهایی کار می‌کنند.

محتوای صفحه

محتوای صفحه به‌صورت کلی مهم‌ترین بخش یک صفحه می‌باشد. هرچند، ما هنوز روش‌های قدیمی سئو را می‌بینیم که بر روی تراکم کلمه کلیدی و عبارت‌های جستجو شده تأکید دارند و سعی می‌کنند که از کپی آن در طول متن بهره ببرید. این روش دیگر کار نمی‌کند. آن به بهبود سئو سایت (در پزوژه سئو و طراحی سایت) شما قطعاً کمک نخواهد کرد و سبب می‌شود که کاربران شما تجربه بدی را در سایت شما داشته باشند.

ما می‌خواهیم مطمئن شویم که محتوا صفحه به‌صورت واضحی می‌باشد. هدایت، آدرس‌های URL، عنوان‌های صفحه، عنوان‌ها بخش‌های دیگر و نظایر آن باید در اینجا به کمک گرفته شوند. بااین‌حال ما می‌خواهیم که شما به‌صورت طبیعی بنویسید و از زبان مرسوم و عبارت‌های قابل درک انسان بهره ببرید.

تمرکز خودتان را بر روی ایجاد محتواهایی قرار دهید که کاربر را به خواندن جذب می‌کند. همیشه کلمه‌های کلیدی را در ذهن داشته باشید، اما هرگز بیش از حد از آن‌ها استفاده نکنید.

ملاحظاتی که میبایست برای محتوای صفحه در نظر بگیرید به شرح زیر است:

  • کلمه‌های کلیدی در محتوا (اما نه استفاده بیش از حد از آن‌ها)
  • ساختار صفحه
  • قرار دادن کلمه‌های اصلی در محتوا – اگر در ابتدای صفحه باشند بهتره.
  • استفاده از سرنامه‌ها و عبارت‌های جایگزین مناسب
  • همزمانی استفاده از کلمه‌های کلیدی – چه چیزهایی دیگری می‌تواند برای افزایش بیشتر کیفیت محتوا در آن قرار داده شود؟

اسنیپت‌های قوی

اسنیپت‌های قوی یک ابزار قدرتمند برای افزایش نرخ کلیدهای ورودی هستند. ما معمولاً علاقمند هستیم که به نتایجی که از موتورهای جستجو به دست می‌آید دقت کنیم. هر چیزی که شما برای بهبود نرخ کلید کاربران استفاده می‌کنید، می‌تواند کار کردن با موتورهای جستجو را برایتان سخت‌تر کند. فاکتور اصلی در بهبود رتبه‌بندی محتمل شما افزایش نرخ ورود کاربران است، و ما می‌توانیم از یک تاکتیک ساده و در عین حال با خروجی بالا در سئو (در پزوژه سئو و طراحی سایت) خودمان استفاده کنیم.

اسنیپت‌ها روش بسیار مرتبط به کسب‌وکار شما هستند که وابسته به کاری که شما می‌کنید طراحی می‌شوند، اما وب‌سایت Schema.org بهترین مکان برای شروع و استفاده از این اسنیپت‌ها است.

بهینه‌سازی تصاویر در سئو و طراحی سایت

سئو کردن تصاویر می‌تواند حجم قابل قبولی از ترافیک را در شرایط مناسب به سمت شما روانه کند و دوباره، تأکید می‌کنیم که توجه به تمام بافت در اینجا مهمه. گوگل هنوز از محتوای تصویری در جستجوهای خودش استفاده نمی‌کند، بنابراین بافت درون سایت و صفحه اصلی‌ترین و حیاتی‌ترین نکته‌ها در اینجا هستند.

یک مثال، من به دنبال بازی سوراخ خرگوش برای بچه پنج ساله هستم، و موتور جستجو تصاویر زیر را به من نشان می‌دهد.

سئو کردن تصاویر می‌تواند حجم قابل قبولی از ترافیک را در شرایط مناسب به سمت شما روانه کند

من می‌توانم مستقیماً به سمت نتایج تصویری بروم و چندین گزینه ویژه برای این منظور را بیابم، پس استفاده از تصاویر برای سایت می‌تواند به فروش بهتر این بازی کمک کند. بهینه‌سازی تصاویر می‌تواند شانس بهبود جایگاه آن‌ها در نتایج تصویری را افزایش دهد.

بهینه‌سازی تصاویر یک تکنیک بسیار مشخص و واضح دارد:

  • نام تصویر – یک نام واضح و مشخص را برای تصویری که به کار می‌برید انتخاب کنید.
  • نوشته جایگزین (alt text): از یک نوشته جایگزین توصیفی بهره ببرید، این نوشته دیده نمی‌شود اما به درک و پالایش محتوای تصویر کمک می‌کند.
  • از کارت‌های توئیتر و OpenGraph بهره ببرید تا بتوان تصاویر را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشت.
  • از تصاویر در اندازه فیزیکی مشخص بهره ببرید تا مطمئن شوید که آن‌ها به سرعت دانلود می‌شوند.
  • بهینه‌سازی اندازه تصویر می‌تواند زمان بارگذاری شما را بهبود ببخشد.
  • اضافه شدن تصاویر به فایل XML نقشه سایت خودتان را بررسی کنید.

بهینه‌سازی تصاویر نسبتاً ساده است. از تصاویر مرتبط بهره ببرید. سعی نکنید، بیش از حد از کلمه کلیدی در نام تصویر و یا نوشته جایگزین بهره ببرید. توضیحات توصیفی ارائه کنید.

مشکلات مرسوم در سئو و طراحی سایت

پرژوه‌های سئو و طراحی سایت در Bowler Hat اغلب شامل یک ارزیابی سئو در اولین گام تماس، است. ما همه چیز را به‌صورت دقیق در اینجا بررسی نمی‌کنیم، اما جنبه‌هایی که به‌صورت معمول نسبت به آن‌ها مشکوک هستیم را بررسی می‌کنیم و طراحان وب‌سایت باید نسبت به آن‌ها آگاه باشند.

محتواهای تکراری عامل شکست پروژه سئو و طراحی سایت

در اینجا دو نوع محتوای تکراری داریم: محتوای کاملاً تکراری و محتوای نسبتاً تکراری محتواهای کاملاً تکراری در زمانی رخ می‌دهند که یک محتوا در چند مکان (صفحه، سایت‌ها، دامن‌های زیرمجموعه و نظایر آن) عیناً تکرار می‌شود. محتواهای نسبتاً تکراری می‌توانند محتواهایی کوتاهی باشند و یا محتواهایی هستند که به نسبت مشابه با هم هستند، برای مثال یک کسب‌وکار ممکنه فهرستی از مکان‌ها و یا کفش‌های خود را در یک صفحه در اندازه‌های مختلف ارائه کرده باشد.

کنیبالیزیشن کلمات کلیدی

کنیبالیزیشن کلمات کلیدی (Keyword Cannibalization) به شرایطی اشاره دارد که در آن چند صفحه یک کلمه کلیدی دارند. این می‌تواند بر توانایی سایت شما برای داشتن یک صفحه قوی هدف تأثیرگذار باشد.

در اینجا، معماری و سلسله مراتب سایت میبایست به درستی برنامه‌ریزی شده باشد، و شما می‌توانید این موارد را در مرحله برنامه‌ریزی و طراحی حذف کنید.

دامنه‌ها، زیردامنه‌ها و پروتکل‌ها

یکی دیگر از موضوعات پتانسیل در جاییه که محصولات مشابه در یک سایت، یا دامنه، یا زیردامنه و یا حتی پروتکل وجود دارند.

فرض کنید برای یک کسب‌وکار دو دامنه وجود داشته باشد:

  • Example.com
  • Example.co.uk

و همچنین دو نسخه بدون www به‌صورت

  • Example.com
  • Example.co.uk
  • www.example.com
  • www.example.co.uk

و سایت‌ها نیز بر روی دو پروتکل HTTP و HTTPS اجرا می‌شوند:

پیش از اینکه این فهرست طولانی‌تر شود، ما متوجه می‌شویم که در اینجا نزدیک به هشت نسخه متفاوت از یک محتوا را در اختیار خواهیم داشت. هر کدام از این موارد را می‌تواند در دامنه‌های زیرمجموعه حل و فصل کنیم و می‌توان چند لینک قوی را برای این منظور اضافه کنیم، در اینجا ما می‌توانیم چیزهایی نظیر ww.example.com را به لیست بالا اضافه کنیم.

این شکل از موضوعات را می‌توان به سادگی با استفاده از هدایت مجدد URL‌ها حل شود، اما دوباره، آنها نیازمند بررسی هستند و هر آژانس طراحی سایتی میبایست مواظب این موضوع باشد و به‌صورت جدی سئو وب‌سایت مشتریان خودش را بررسی کند.

از بین بردن URL‌های تکراری یکی از مشکلات سئو و طراحی وب‌سایت

یکی دیگر از مشکلاتی که ما در پیاده‌سازی‌های اشتباه شاهد آن هستیم، استفاده از آدرس‌های URL تکراری (Canonical URLs) است. این موضوع به‌صورت معمول در جایی اتفاق می‌افتد که شخص سازنده سایت به URL‌های تکراری در چک لیست سئو به‌صورت یک کار ساده و سهل نگاه می‌کند. این آدرس‌های URL را به‌صورت دینامیکی پیاده‌سازی می‌کنند و به همین خاطر سبب ایجاد آدرس‌های URL تکرار می‌شوند.

این موضوع اساساً زمانی مشکل سازه که ما کار اجرای سایت را در چندین URL به اجرا در می‌آوریم و هر کدام نیز دارای URL تکراری هستند و مدعی می‌شوند که آدرس آن‌ها آدرس اصلی و قابل تشخیص است؛ بنابراین پیاده‌سازی این شیوه می‌تواند به‌جای حل کردن مسئله به تشدید اوضاع کمک کند.

ابزار Canonical URL یک ابزار بسیار قوی در این زمان است، بااین‌حال باید از آن به درستی استفاده شود وگرنه سبب بدتر شدن اوضاع می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *