مقالات سئو و بهینه سازی

فصل 7: سیگنال های زمینه کاربری و رتبه بندی موتور جستجو

زمینه کاربری (User context) چیست؟ زمینه کاربری، هر اطلاعات مرتبطی است که می‌تواند برای توصیف وضعیت کاربر استفاده شود. سه جنبه مهم در زمینه کاربر وجود دارد: مکان کاربر کجاست، کاربر چه کسی است و چه منابعی در این نزدیکی هست.

نتایج برای یک جستجوی مشخص می‌تواند در هر کاربر (با توجه به زمینه کاربری) متفاوت باشد. نتایج جستجو برای یک پرس‌وجو مشخص می‌تواند در هر کاربر متفاوت باشد. این‌طور نیست که همه نتایج کاملاً متفاوتی را ببینند. در عوض، مردم بسیاری از لیست‌های “عمومی” یکسان را می‌بینند. اما برخی از لیست‌ها وجود دارند که به دلیل مکان، کسی که می‌شناسید یا نحوه وب‌گردی نیز به وجود می‌آیند.

موتورهای جستجو همچنین سعی می‌کنند نتایج را با هدف سؤال کاربر مطابقت دهند. توصیه اصلی Google به سئوکاران این بوده است که محتوا را با درنظرگرفتن زمینه کاربری طراحی کنند و این هدف در عناصر مربوط به کاربر در جدول تناوبی عوامل SEO نشان داده شده است.

فصل هفتم: سیگنال های زمینه کاربری و رتبه بندی موتور جستجو

در رابطه با این موضوع بخوانید: ویژگی ها و امکانات بهترین سایتهای شرکتی چیست؟

Co:Country (کشور یکی از عناصر زمینه کاربری)

کاربران نتایج مربوط به کشوری که در آن هستند را می‌بینند. کاربری در ایالات متحده در جستجوی “امتیازات فوتبال دیشب” نتایج بازی‌های فوتبال آمریکا را مشاهده می‌کند، در حالی که شخصی در انگلیس نتایج بازی‌های فوتبال (soccer) را مشاهده می‌کند. درنظرگرفتن جغرافیا، زبان و فرهنگ یک منطقه به شما اطمینان می‌دهد که محتوای شما با کاربران در مناطقی که خدمت می‌کنید، سازگاری دارد. اگر سایت شما مربوط به یک کشور خاص شناخته نشود، در صورت شخصی‌سازی کشور، شانس کمتری برای نمایش دارید. اگر فکر می‌کنید باید مرتبط باشید، پس احتمالاً باید روی SEO بین‌المللی خود کار کنید. به‌عنوان مثال، شما احتمالاً می‌خواهید از دامنه سطح بالای کد کشور استفاده کنید و از ویژگی hreflang برای نشان دادن زبان سایت خود استفاده کنید.

اگر محتوای شما به چندین زبان است، بهتر است (با توجه به زمینه کاربری) از URL های مختلف برای نسخه‌های مختلف زبان در صفحات خود استفاده کنید. سپس می‌توانید با استفاده از برچسب rel = “alternate hreflang” گوگل را از زبان و منطقه خود آگاه کنید. انجام این کار به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا رابطه بین صفحات شما را درک کنند تا بتوانند با دقت بیشتری آنها را کراول و بررسی کنند.

در رابطه با این موضوع بخوانید: چرا باید سفارش طراحی سایت فروشگاهی را به پرگاس بسپاریم؟

Lo: Locality (موقعیت یکی از عناصر زمینه کاربری)

اگر قبلاً “XYZ در نزدیکی من” یا “اخبار محلی” جستجو کرده‌اید، ممکن است متوجه شده باشید که موتورهای جستجو نتایج متناسب با شهر یا کلان شهرهایی را که در حال حاضر در آن هستید ارائه می‌دهند.

اگر می‌خواهید در نتایج خاص شهر ظاهر شوید، (با در نظر گرفتن زمینه کاربری) باید سایت خود را با مناطقی که خدمات می‌دهید مرتبط کنید. افزودن آدرس مشاغل خود به سایت و پیکربندی فهرست Google برای کسب و کار من مکان خوبی برای شروع است.

ایجاد حضور در عمودی‌های خاص صنعت مانند Yelp یا TripAdvisor نیز می‌تواند کمک کند. اگر نام تجاری شما مکان‌های مختلفی دارد، بهتر است در سایت خود از آن محله‌ها یا شهرها نیز نام ببرید.

برای اطلاعات بیشتر به بخش‌های زیر مراجعه کنید:

  • Channel: local ؛ SEO: local

Hs: History (تاریخچه یکی از عناصر زمینه کاربری)

علاوه بر سیگنال‌های موقعیت مکانی، Google همچنین ممکن است نتایج را بر اساس زمینه فوری حاصل از جستجوی اخیر شخصی‌سازی کند. به‌عنوان مثال، اگر کاربری در جستجوی محتوای مربوط به موسیقی راک بوده است، یک موتور جستجو می‌تواند از آن پرسش قبلی استفاده کند تا نتایج جستجوی بعدی خود را “ملکه” قرار دهد و نتایج مربوط به گروه و نه یک مونارک را ارائه دهد.

تاریخچه یک عامل مؤثر بر سئو می‌باشد؛ این بدان معنی است که بهینه‌سازی کار آسانی نیست. در عوض، محتوای خود و تجربه کاربری (با در نظر گرفتن زمینه کاربری) خود را بهبود بخشید تا اولین برداشت معناداری را ایجاد کنید که باعث وفاداری به برند می‌شود. با گذشت زمان، این ممکن است کاربران را ترغیب کند تا دامنه شما را در نتایج جستجو کنند؛ حتی اگر نتیجه برتر نباشد.

Ux: User Experience (تجربه کاربر یک پارامتر از زمینه کاربری)

موتورهای جستجو نمی‌خواهند کاربران را به نتایج مرتبط هدایت کنند، بلکه همچنین می‌خواهند آنها را به صفحاتی که تجربه مثبتی از آن دارند، ارسال کنند. به هر حال، اگر کاربر در معرض بمباران تبلیغات باشد یا در اتمام معامله‌ای مشکلی داشته باشد، یک صفحه مربوطه چقدر مفید است؟

تجربه کاربر (UX) (در ارتباط با زمینه کاربری) شامل مواردی از جمله مسیریابی سایت شما، کیفیت محتوای شما، سرعت سایت و موارد دیگر است. از نظر ساختاری، می‌خواهید بازدیدکنندگانتان آنچه را که در جستجوی به دنبال آن هستند، درک کنند. این به معنای هدایت ترافیک قابل دسترسی، دسته‌بندی مشخصی از صفحات و ساختار محتوا است که به راحتی قابل انجام است؛ (چه در دستگاه‌های دسکتاپ و چه در دستگاه‌های تلفن همراه).

رضایت از هدف جستجوی کاربران شما نیز برای UX شگفت انگیز است. اینجاست که اولین برداشت مهم است – بازدیدکنندگان سایت را مجبور نکنید حدس بزنند. بازدیدکنندگان باید بتوانند به سرعت تشخیص دهند که آیا آنچه را که آنها به دنبال آن هستند ارائه می‌دهید یا خیر. از آنجا که انتظارات مخاطبان بسیار متفاوت است، UX نیز از یک سایت به سایت دیگر متفاوت خواهد بود. به ترجیحات مخاطبان خود بپردازید و صفحات خود را متناسب با نیازهای آنها تنظیم کنید.

اگر تحقیقات شما نشان می‌دهد که بسیاری از بازدید کنندگان شما دارای اختلال بینایی هستند، استفاده از فونت‌های بزرگ‌تر و بهبود قابلیت دسترسی به فناوری‌های کمکی را در نظر بگیرید. اگر مخاطب هدف شما در یک منطقه جغرافیایی متمرکز است، مطمئن شوید که زبان و محتوای شما نشان‌دهنده سرویس دهی به آن منطقه است.

مراقب عناصر یا افزونه‌های غیرضروری باشید که سرعت صفحه شما را کند می‌کنند. لینک‌های شکسته و حتی غلط نوشتاری و گرامر بد همه در تجربه کاربران (زمینه کاربری را در نظر بگیرید) شما نقش دارند.

این‌ها منابع دیگری هستند که ممکن است برای شما در این زمینه مفید باشند:

  • SEO + UX = Success
  • Creating Links That Offer The Best User Experience
  • A closer look at Chrome’s User Experience Report

In:Intent (قصد و هدف کاربر در زمینه کاربری)

Andrew Dennis، ستون نویس و متخصص بازاریابی محتوا در Page One Power، می‌گوید: «موتورهای جستجو همچنان در سنجش میزان مطابقت یک صفحه با اهداف، پیچیده‌تر و بهتر قرار می‌گیرند و صفحاتی که دارای رده‌بندی خوبی هستند، صفحاتی هستند که به بهترین وجه به سؤالات مطرح شده در بخش جستجو پاسخ می‌دهند.»

صفحات مختلف در سایت شما متناسب با مراحل مختلف سفر مشتریان شما طراحی شده است. درک اینکه چگونه مخاطبان هدف شما (با در نظر گرفتن زمینه کاربری) در مراحل مختلف سفر خود جستجو می‌کنند، به شما کمک می‌کند محتوا و استراتژی‌های کلمات کلیدی را طوری تنظیم کنید که نیازهای خاص آنها را برطرف کنند.

هدف از جستجو را می‌توان به طور معمول به موارد زیر دسته‌بندی کرد:

  • اطلاعاتی: اینها معمولاً سؤالاتی با قیف بالا هستند، بدین معنی که کاربران تحقیق خود را آغاز می‌کنند و به دنبال اطلاعات بیشتر در مورد یک موضوع یا راه‌حل یک مشکل هستند.
  • هدایتی: این سؤالات معمولاً شامل نام تجاری یا محصولات یا خدمات خاص است. ممکن است کاربران در جستجوی مدل، محصول یا خدمات خاصی باشند یا به جدیدترین اخبار مربوط به یک شرکت یا مارک علاقه‌مند باشند.
  • تجاری: به این موارد به‌عنوان سؤالات قیف میانی فکر کنید. کاربران در روند تحقیق و بررسی خود عمیق‌ترند و معمولاً به دنبال اطلاعات بیشتر از جمله صفحات محصول یا خدمات هستند.
  • معامله‌ای: اکنون آنها آماده خرید هستند. این‌ها سؤالاتی با قیف پایین هستند (خرید، فروش، قیمت‌گذاری)

کلمات سرنخ مفیدی هستند، اما هدف فراتر از آن است که در جعبه جستجو نشان داده می‌شود. کاربری که برای “برج پاریس” جستجو می‌کند، احتمالاً در حال جستجو برای اطلاعات مربوط به طول برج ایفل است و با پیشرفت‌های یادگیری ماشین، موتورهای جستجو می‌توانند چنین هدفی را استنباط کنند بدون اینکه کاربر صریحاً نام علامت تاریخی را تایپ کند.

کلمات سرنخ مفیدی هستند که در جعبه جستجو نشان داده می‌شود

فریدریک دوبوت، مدیر پروژه رده‌بندی وب برای Bing ، می‌گوید: «ما در تلاش هستیم تا کاملاً عمیق آنچه کاربران ما می‌خواهند را درک کنیم. “اینجاست که یادگیری عمیق وارد عمل می‌شود: روش‌های مختلفی برای بیان همان هدف وجود دارد. برای انجام تطبیق نمی‌خواهیم فقط به کلمات کلیدی اعتماد کنیم؛ بنابراین، ما در تلاش هستیم تا مشخص کنیم که هدف کاربر (یکی از پارامترهای زمینه کاربری) با پرسش وی چیست، هدف از سند خاص چیست و سعی داریم این دو را نه تنها در کلمات کلیدی بلکه در واقع در مورد هدف مطابقت دهیم.»

گفته می‌شود که تحقیقات در مورد کلمات کلیدی هنوز از بین نرفته است. همانطور که اخیراً جان مولر از گوگل گفت، ” … حتی اگر موتورهای جستجو سعی کنند چیزی بیش از این کلمات را درک کنند، نشان دادن کلمات خاص به کاربران می‌تواند درک آنها درباره صفحات شما کمی راحت‌تر کند.

برای اطلاعات بیش‌تر به مقاله‌های زیر از Search Engine Land مراجعه کنید:

  • The importance of understanding intent for SEO by Andrew Dennis
  • A quick and easy guide to understanding search intent for SEO by Aaron Aguis
  • How to understand searcher intent and use it to boost SEO rankings by Marcus Miller
  • Deciphering search intent: 5 areas to get you started by Kristopher Jones
  • Searcher intent: The secret ingredient behind successful content development by Dave Davies
  • Intent-based keyword research: Let Google be your guide by Jacob Baadsgaard

فصل بعدی همین مطلب را بخوانید: فصل ۸: پنالتی و جرایم اسپم موتور جستجو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *