مقالات سئو و بهینه سازی

چک لیست سئو چیست | تمام موارد لازم برای تصاحب رتبه اول نتایج گوگل

صفحه اول گوگل تضمینی برای موفقیت

امروزه به هیچ عنوان نمی‌توان اهمیت سئو را در رشد و افزایش مخاطب وب‌سایت نادیده گرفت، اما از آن جایی که متوسط دستمزد یک متوسط سئو زیاد است، امکان دارد هرکسی در ابتدای کار خود توان پرداخت این دستمزد را نداشته باشد؛ در نتیجه می‌توانید خودتان کار را شروع کنید. برای شرو، مقالات و دوره‌های آ» وزشی کامل و پایه‌ای گوناگونی وجود دارند که بدون شک مفید هستند، اما اگر به دنبال راهی سریع‌تر هستید، پیروی از یک چک لیست سئو می‌تواند راهکاری مناسب برای شما باشد. در ادامه مطلب، یک چک لیست از مواردی که در سئو On-page و تکنیکال باید رعایت شوند، به شما ارائه می‌دهیم.

صفحه اول گوگل تضمینی برای موفقیت | سئو پرگاس

برای شروع به سراغ ابزارهای گوگل بروید

قبل از این که موارد چک لیست سئو را مورد بررسی قرار دهیم، می‌بایست پیش‌نیازهای این کار را داشته باشید. گوگل ابزارهایی در اختیار مدیران سایت قرار داده که قطعاً به آن‌ها نیاز خواهید داشت:

  • سرچ کنسول گوگل (Google Search Console): اصلی‌ترین ابزار گوگل برای سئوی وب‌سایت هست که ارتباط مستقیمی با گوگل برقرار کرده و دیتاهای کاربردی در خصوص عملکرد سایت در صفحات مختلف ارائه می‌دهد
  • گوگل آنالیتیکس (Google Analytics): یکی از بهترین ابزارهای تحلیل آمار و ترافیک سایت به حساب می‌آید که دیتاهای مختلفی درباره نوع رفتار کاربران، نرخ خروج، روند پیشروی کمپین، پرسونای مخاطبان و … در اختیار مدیران سایت می‌گذارد
  • افزونه یوست سئو (Yaost Seo): برای مدیرانی که برای مدیریت وب‌سایت خود از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می‌کنند، این پلاگین اکثر معیارهای لازم را بررسی می‌کند

چک لیست سئو On-page | سئو پرگاس

چک لیست سئو On-page

در ادامه مطلب مواردی از چک لیست سئو داخلی را به شما معرفی می‌کنیم.

استفاده از کلمه کلیدی در URL هر صفحه

یکی از فاکتورهایی که گوگل برای رتبه‌بندی صفحات در نتایج جستجو در نظر می‌گیرد، استفاده از کلمه کلیدی در آدرس URL هست. لازم به ذکرست که به کار بردن بیش از اندازه کلمه کلیدی در URL، ممکنه اثرات مخربی داشته باشد. البته توجه داشته باشید برای صفحاتی که هم‌اکنون رتبه مناسبی در گوگل به دست آورده‌اند، بهتره این کار را انجام ندهید؛ ‌اما برای صفحات جدید حتماً به آن توجه کنید.

پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط

منظور ما از کلمات کلیدی، همان عباراتی هستند که کاربران در حوزه فعالیت شما، آن را سرچ می‌کنند. بعد از آن که با روش‌های مختلف این کلمات را پیدا کردید، یک استراتژی مناسب اتخاذ کنید. توجه داشته باشید که برای هر کلمه کلیدی می‌بایست یک صفحه مجزا ایجاد شود. در صورتی که به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده‌اید، توصیه می‌کنیم به سراغ کلماتی که بر سر آن‌ها رقابت زیادی وجود دارد، نروید. در عوض می‌توانید کلماتی را انتخاب کنید که کمتر درباره آن‌ها جستجو می‌شود.

لینک‌سازی داخلی

یکی دیگر از موارد حائز اهمیت در چک لیست سئو لینک‌سازی‌های داخلی هستند. برای این کار انکرتکست‌های مناسب انتخاب کنید تا گوگل متوجه شود کاربران باید به کدام صفحه موردنظر شما منتقل شوند. منظور از انکر تکست، عباراتی هستند که لینک صفحات دیگر در آن قرار داده شده و کاربران با کلیک روی آن، به همان صفحه منتقل می‌شوند. البته برخی سایت‌ها از عبارات غیر مرتبطی مثل اینجا کلیک کنید، استفاده می‌کنند که چندان کارایی خاصی ندارند.

استفاده از کلمات کلیدی در تگ H1

به طور کلی در هر صفحه وب‌سایت، وجود یک تگ H1 الزامیست. اگر جزء افرادی هستید که از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می‌کنند، بدانید که این کار به صورت خودکار توسط قالب انجام می‌شود و مدیر سایت باید صرفاً آن را عبارات مناسب پر کند. در این عبارت باید کلمه کلیدی آن صفحه به کار برود، اما در کل طول عبارت نباید بیش از حد طولانی شود.

درج محتواهای سئو شده

برای رسیدن به رتبه یک گوگل، محتواهایتان باید کاملاً طبق اصول سئو نوشته شده باشند. از جمله اصول نوشتن محتوای مناسب در چک لیست سئو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بکارگیری کلمه کلیدی در عنوان متن
  • استفاده از کلمه کلیدی در توضیحات متا
  • بکارگیری تعداد مناسب کلمه کلیدی در کل متن
  • متن هر صفحه حداقل از 300 کلمه تشکیل شده باشد
  • به کار بردن مترادف کلمه کلیدی
  • لینک دهی به منابع اصلی و معتبر داخلی و خارجی
  • بکارگیری کلمه کلیدی در پاراگراف اول

 

چک لیست سئو تکنیکال یا فنی

برای این که سایت شما توسط ربات‌های گوگل ایندکس شود، نباید ایرادی در موارد فنی وجود داشته باشد. به همین دلیله که می‌بایست به چک لیست سئو تکنیکال توجه داشته باشید:

توجه به کاربران موبایل

امروزه بکارگیری گوشی‌های موبایل نسبت به چند سال قبل بسیار افزایش یافته و حدود 70 درصد مردم با موبایل به جستجو در سطح وب می‌پردازند. حال اگر سایت شما به شکل رسپانسیو و موبایل فرندلی طراحی نشده باشد، علاوه بر از دست دادن کاربران و افزایش نرخ خروج، رتبه مناسبی به دست نخواهید آورد.

درج محتواهای سئو شده | سئو پرگاس

توجه به سرعت لود سایت در چک لیست سئو تکنیکال جز موارد بسیار ضروری است. در واقع هر صفحه سایت باید کمتر از یک 3 ثانیه بارگذاری شود، در غیر این صورت کسب رتبه مناسب دور از ذهن است. با توجه به این که کاربران در فضای دیجیتال صبر زیادی ندارند، با طولانی شدن سرعت لود سایت، نرخ خروج به شدت افزایش خواهد یافت.

استفاده از پروتکل Https

امنیت اطلاعات کاربران و سایت برای گوگل بسیار مهم بوده و برای برآورده کردن این انتظار، استفاده از پروتکل Https انتخاب بسیار مناسبی خواهد بود. شرکت گوگل در سال 2014 به طور رسمی اعلام کرد که بکارگیری این پروتکل تاثیر مستقیمی در رتبه‌بندی صفحات دارد.

بهینه‌سازی سرعت لود سایت | سئو پرگاس

جمع‌بندی

سئو سایت یکی از بهترین روش‌هایی هست که ترافیک و بازدیدکننده وب‌سایت را افزایش می‌دهد. در این مطلب یک چک لیست سئو کلی به شما ارائه کردیم که شما را برای رسیدن به این هدف کمک می‌کند و تمام سایت‌های موفق به موارد آن عمل کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *