مقالات سئو و بهینه سازی

موتورهای جست‌وجو چگونه کار می‌کنند; انواع و عملکرد

نحوه عملکرد موتورهای جست‌وجو بسیار جذاب و در عین حال پیچیده است؛ برای اینکه بدانیم موتورهای جست‌وجو چگونه کار می­‌کنند بیایید از اولین قدم شروع کنیم. یعنی سرچ کردن در اینترنت.

زمانی که شما یک مرورگر را باز می­‌کنید، به دنبال پاسخ یک سوال، دریافت اطلاعات بیشتر از یک موضوع، دانلود فایل­‌های مختلف وغیره هستید. برای یافتن این اطلاعات چه می‌کنید؟ کلمه یا جملۀ مرتبط با موضوع موردنظرتان را در قسمت سرچ مرورگر وارد کرده و دکمه Enter را می‌­فشارید. بعد از چند ثانیه، لیستی از سایت­‌هایی برایتان نشان داده می‌­شود که حاوی اطلاعات موردنظر شماست.

در این فاصلۀ زمانی بین سرچ کردن کلمه در مرورگر و نمایش نتایج جستجو، چه اتفاقی افتاده است؟ چگونه اطلاعات موردنظر ما از میان میلیون­‌ها صفحه اطلاعات متنی، عکس و ویدئو در کمتر از چند صدم ثانیه، پیدا می‌­شوند؟

در این مقاله سعی می‌­کنیم با زبانی ساده به این سوالات پاسخ دهیم؛ ببینیم که موتورهای جست‌وجو چگونه کار می­‌کنند؟؛ اجزای مختلف آنها چیست و چگونه موتورهای جست‌وجو اطلاعات را پیدا می‌­کنند.

نحوه عملکرد موتورهای جست‌وجو چگونه است؟

وبسایت­‌هایی که در صفحه اول گوگل نمایش داده می‌­شوند، حاصل بررسی میلیون‌ها اطلاعاتی است که در فرمت‌­های مختلف متنی، ویدئویی و صوتی در اینترنت وجود دارند.

اما گوگل چگونه محتوای وبسایت­‌ها را بررسی می­کند؟ چطور متوجه می­‌شود که کدام بخش از اطلاعات، آن چیزی است که به موضوع شما مربوط می­‌شود؟

بطور خلاصه، در مرحله اول ربات­‌های گوگل تمام محتواهای موجود در وب را بررسی می­‌کنند؛ مرحله دوم، نوبت به دسته‌­بندی این اطلاعات می­‌رسد. در مرحله سوم نیز اطلاعات موردنیاز شما به صورت لیست نتایج جست‌وجو به شما نشان داده می­‌شود.

اگر لینک مطلب شما یا لینکی که به آن بک لینک داده‌­اید در حالت No Follow باشد، این محتواها برای ربات گوگل قابل مشاهده نیست. در این‌صورت، این محتواها در لیست نتایج گوگل قرار نمی­‌گیرند.

عنوان تخصصی این مراحل سه گانه عملکرد موتورهای جست‌وجو عبارتند از:

  1. Crawl (خزیدن)
  2. Index (دسته بندی اطلاعات)
  3. ارائه اطلاعات بصورت لیست نتایج جستجوی قابل مشاهده برای کاربر

برای درک بیشتر و بهتر اینکه موتورهای جست‌وجو چگونه کار می‌­کنند، به توضیح مختصر هریک از موارد بالا می‌­پردازیم.

کراول کردن موتور جست‌وجو (Crawling) چیست؟

قدم اول برای پیدا کردن اطلاعات این است که تمامی محیط وب، بررسی شود. برای اینکار، ربات­‌هایی طراحی شده­‌اند که مانند بازوهای یک عنکبوت یا اختاپوس در تمام محیط وب، می­‌خزند و پخش می‌­شوند. تمامی محتواها، تصاویر، ویدئوها و هرچیزی که تیم ربات گوگل به آنها دسترسی داشته باشد، بررسی می­‌شوند. به این نحوه عملکرد، خزش یا Crawl کردن می­‌گویند.

کراولینگ چیست | پرگاس

تشخیص محتوا برای موتور جست‌وجو از طریق بررسی لینک مطالب امکانپذیر است. هر محتوا دارای یک URL اختصاصی است. بنابراین با هر سرچ کاربر، ربات­‌های خزندۀ گوگل علاوه بر بررسی مجدد URL های قدیمی، با URL های جدید نیز مواجه می‌­شوند. هر لینک جدید به معنای ثبت یک محتوای تازه در وب است.

اکنون ربات­های خزندۀ موتورهای جستجو، میلیاردها لینک را که حاوی محتواهای مختلف است بررسی کرده‌­اند. در مرحله بعد نوبت به تشخیص محتوای مرتبط با نیاز کاربر از سایر محتواهاست.

اگر مشتاقید که بدانید در مرحله بعد، موتورهای جست‌وجو چگونه کار می‌­کنند، عنوان بعدی را از دست ندهید.

ایندکس کردن (Index) موتورهای جست‌وجو چیست؟

میلیاردها لینک از اطلاعاتی که توسط ربات خزنده گوگل کشف و بررسی شده‌­اند، نیازمند طبقه بندی هستند. باید مشخص شود که فرمت، موضوع، قالب و حجم آنها چیست. همچنین پس از شناسایی این موارد، باید ذخیره سازی و طبقه بندی شوند.

دلیل طبقه بندی، فهرست سازی و ذخیره کردن این اطلاعات، آن است که لازم نباشد موتورهای جست‌وجو برای هر بار سرچ از طرف چند صد میلیون کاربر، تمام لینک‌ها را دوباره از اول بررسی کنند.

با ایندکس شدن اطلاعات، مطالب موردنیاز کاربر، خیلی سریع‌تر و با کیفیت بهتر، نمایش داده می­شود. یکی از مزایای قابل توجه ایندکس این است که محتواهای درست از نادرست را از یکدیگر جدا می­‌کند. یعنی فقط محتواهایی که بطور صحیح، تولید شده­‌اند برای کاربر نشان داده خواهند شد.

ایندکس کردن اطلاعات راهی برای نمایش محتوای صحیح | پرگاس

اینجاست که به اهمیت نقش سئو پی می­‌بریم؛ اگر سایت خود را برای موتورهای جست‌وجو بهینه کنید و به تولید محتوای سئو شده، اهمیت بدهید، موتورهای جست‌وجو شما را بعنوان محتوای مناسب شناسایی می‌­کنند.

تهیه لیست نتایج جست‌وجو برای کاربر توسط موتورهای جست‌وجو

در مرحله ایندکس کردن لینک­‌ها، اطلاعات ذخیره‌­سازی و طبقه بندی شدند. در این مرحله مطالب مرتبط با سرچ کاربر، استخراج شده و به شکل یک لیست، نشان داده می‌­شوند.

فهرست نتایج سرچ، شامل تعدادی از سایت­‌هایی است که مقالات، ویدئوها و تصاویر موردنظر شما در آنها قرار دارند.

انواع موتورهای جستجو

اکنون که بطور کلی دانستیم موتورهای جست‌وجو چگونه کار می­‌کنند، شناخت انواع موتورهای جست‌وجو برایتان جالب است

انواع موتورهای جست‌وجو به دو گروه تقسیم می‌­شوند:

  • بر اساس خزیدن: ، نحوه کار این بخش را بطور مفصل توضیح دادیم.
  • دایرکتوری‌­ها: اطلاعات کسب و کار به همراه کلمات کلیدی در فهرست­‌های دایرکتوری، ثبت می‌­شوند. مدیران، باید اطلاعات را بررسی و تایید کنند.

برخی از موتورهای جستجوی برتر عبارتند از:

  • گوگل
  • یاهو
  • Baidu
  • DuckDuckGo
  • Internet Archive
  • Yandex.ru

کاربرد موتورهای جستجوی مختلف در کسب اطلاعات | پرگاس

چگونه در بین نتایج صفحه اول گوگل قرار بگیریم؟

گوگل پرکاربردترین موتور جست‌وجو در دنیاست. الگوریتم‌­های گوگل توسط این شرکت برای رتبه بندی سایت­‌ها و صفحات، طراحی شده‌­اند. شناخت این عوامل در بهینه سازی سایت و کسب رتبه در صفحه اول گوگل تاثیر مستقیم دارد.

  • میزان بروز رسانی و سرعت بارگذاری سایت
  • میزان تولید محتوا و حجم آنها
  • مرتبط بودن صفحات سایت به یکدیگر از لحاظ موضوعی
  • نحوه لینک‌­سازی داخلی و داشتن بک­لینک
  • اعتبار دامنه
  • تجربه کاربری مناسب
  • ضریب خروج از سایت و نرخ کلیک در نتایج گوگل
  • طراحی ریپانسیو سایت
  • ارسال دیدگاه توسط کاربران و امتیازدهی در صفحه

سخن پایانی

نحوۀ عملکرد موتورهای جست‌وجو بسیار پیچیده بوده و شامل مباحث فنی زیادی است؛ اما آگاهی کلی نسبت به اینکه موتورهای جست‌وجو چگونه کار می‌­کنند، ما را در پیشبرد اهداف­مان یاری می­‌کند.

هدف از راه اندازی کسب و کار اینترنتی، افزایش فروش آنلاین و سود بیشتر است. آشنایی با نحوه کارکرد موتورهای جست‌وجو چه فایده­‌ای برای کسب و کار شما دارد؟ می‌­توانید با پیاده سازی الگوریتم موتورهای جست‌وجو در سایت و محتوا، آنها را به عنوان یک منبع ارزشمند معرفی کنید. با این روش، رسیدن به صفحه اول گوگل، دیگر رویا نیست.

9 فکر در مورد “موتورهای جست‌وجو چگونه کار می‌کنند; انواع و عملکرد

  1. شفیع رستم زاده گفت:

    سلام. چقدر این گوگل و ربات های خزنده ش و الگوریتم هاش پیچیده و جالبه، واقعا هر چقدر دارم در موردش یاد می گیرم کمه و بیشتر عاشق گوگل میشم.
    خدارو شکر می کنم که سایتم رو شما طراحی کردید و با عشق دارم برای سئو و رشدش آموزش می بینم.

  2. پرگاس گفت:

    سلام جناب رستم زاده ، خوشحالیم که راضی هستید

  3. بهناز اسماعیلی گفت:

    چقدر جالب بود این مقاله، من تازه بااین مسائل اشنا شدم و اصلا طرز کار گوگل رو نمی دونستم. عجب دنیایی داره این تکنولوژی بکار برده شده در این موتور جستجو.

  4. پرویز شکارچی گفت:

    مرسی از مقاله و توضیحات جامع و مفیدتون. من در زمینه دنیای اینترنت خیلی نمی دونم اما این مقاله و اینکه گوگل چگونه کار می کنه خیلی برام جالب اومد و تازه دارم یک سری چیزها رو می فهمم.
    دستتون درد نکنه.

  5. گلی تک گفت:

    سلام و خدا قوت به سایت خوب پرگاس.
    من از پیجتون اومدم. انصافا خیلی مقالات خوبی دارید و حیفم اومد نظر نزارم.

  6. پدرام زرافشان گفت:

    من درس بزرگی که از گوگل یاد گرفته ام اینه که وقتی موتور جستجو یاهو وجود داشت، گوگل فقط یک ایده بود، اما اومد و با اختلاف بهترین شد، یعن یعنی خواستن توانستن است.

  7. شکوهمند گفت:

    عه، پس اینجوریه. من اصلا فکرشم نمی کردم که موتورهای جستوجو یعنی خصوصا گوگل این مدلی کار می کنن.

  8. دیدار گفت:

    واقعا دستتون درد نکنه.
    موتور جستجوی گوگل اونقدر دیگه محبوب شده که بقیه حداقل توی ایران به فراموشی سپرده شدن.

  9. دانا اسماعیلی گفت:

    دم لری بیج درد نکنه با اون هوش و ذکاوتش که اینقدر تونسته گوگل رو توسعه بده و هوشمندش کنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *