مقالات سئو و بهینه سازی

سوالات سئو (SEO): 33 پرسش پرتکرار در زمینه سئو

اگر شما اکنون به وادی بازاریابی اینترنتی – یا هک یا حتی برای مدتی بازی‌های آنلاین- وارد شده‌اید، احتمالاً می‌دانید که پاسخ دادن به سوالات سئو (SEO) تا اندازه‌ای حوصله سر بر هست.

گوگل به صورت مداوم در حال تغییر دادن الگوریتم‌های خودش هست و تنها گاهی این تغییرات را افشا می‌کند.

به خاطر انچه که پرسیده بودید، باید بگویم که تقریباً 200 سیگنال رتبه‌بندی و یا حتی موارد بسیار مهم دیگر وجود دارد، ولی باز هم این موضوع بر حسب حدس و گمانه و نمی‌توان به درستی تعداد مشخصی را مطرح کرد.

در اینجا به مانند این می‌ماند که بخواهید یک دارت را به صفحه نشانه بزنید. صفحه هدف در اینجا تغییر نمی‌کند. اما شماره‌هایی که بر روی آن‌ها قرار دارند دائماً در حال تغییر هستند.

هدف از این مقاله اینه که بتوانید برخی از دانسته‌های معمول در زمینه سئو (SEO) را برای شما بیان کنیم که آن‌ها را در 33 پرسش پر تکرار در زمینه بهینه‌سازی موتورهای جستجو، مطرح کرده‌ایم. ما از مبانی بسیار پایه‌ای به سمت سوالات بسیار پیچیده‌تر می‌رویم و امیدواریم در انتها این مقاله، تصویر کاملاً واضح از سئو را به شما ارائه کرده باشیم!

بگذاریم وارد موضوع شویم. اگر شما می‌خواهیم به هر کدام از موضوعات به صورت دقیقتری وارد شوید، هر کدام از این موضوعات به یک از سوالات سئو متصل هستند که می‌توانید برای سریع‌تر یافتن موضوع از آن‌ها استفاده کنید.

  • سئو (SEO) چیست؟
  • کدام بهتره: سئو (SEO) و یا تبلیغات به ازای کلیک (PPC)؟
  • کدام بهترم: سئو (SEO) و یا بازاریابی موتورهای جستجو ((SEM؟
  • من سئو (SEO) را از چه جایی باید بیاموزم؟
  • کدام نرم‌افزار سئو (SEO) بهتره؟
  • سئو درون صفحه‌ای به چه معناست؟
  • آیا سئو مرده؟
  • سئو در این سال‌ها به کدام سمت رفته؟
  • سئو چطور تغییر می‌کند؟
  • از چه جایی من باید استراتژی سئوی خودم را شروع کنم؟
  • جستجوی کلمه کلیدی چیست؟
  • چطور من باید جستجوی کلمه کلیدی را انجام دهم؟
  • کلمه‌های کلیدی سئو خودم را در چه جایی باید قرار دهم؟
  • آیا وبلاگ نوشتن به سئو کمک می‌کند؟
  • آیا HTTPS بر روی سئو تاثیرگذاره؟
  • آیا در سئو متا تگ‌ها مهم هستند؟
  • Robots.txt چیست؟
  • آیا دسته‌بندی‌ها به سئو کمک می‌کنند؟
  • مسیر مقاله (breadcrumbs) چیست؟
  • کدام یک از تکنیک‌های سئو فراگیر و عمومی هستند؟
  • بک لینک در سئو چیست؟
  • لینک‌های فلو و آنفلو چه هستند و چه تفاوتی با هم دارند؟
  • کیفیت لینک به چه معناست؟
  • اعتبار دامنه چیست؟
  • لینک‌سازی چیست؟
  • لینک‌های داخلی و خارجی چه هستند و چه تفاوتی با هم دارند؟
  • من چطور می‌توانم یک لینک بسازم؟
  • نوشته هسته (anchor text) چیست؟
  • لینک شکسته یا خراب چیست؟
  • آیا ردایرکت بر روی سئو تاثیرگذاره؟

پاسخ به سوالات سئو

مبانی سئو

سوال – سئو (SEO) چیست؟

Ok، جواب این مسئله پیچیده است …! اما نه شوخی کردم. سئو (SEO) سرنام کلمات Search Engine Optimization به معنای بهینه‌سازی برای موتورهای جستجوی است.

شما در زمانی درگیر فرایند سئو (SEO) می‌شوید که بخواهید برخی از صفحه‌های وب سایت خودتان را در صفحه‌های نتایج موتورهای جستجو (SERP) به رتبه‌های بالاتری برسانید، در این روش شما در تلاش هستید که به صورت کاملاً طبیعی و بدون هیچ گونه پرداخت هزینه‌ای صرفاً با افزایش کیفیت، ترافیک ورودی بیشتری را از سمت موتورهای جستجو دریافت کنید.

سوال – کدام بهتره: سئو (SEO) و یا تبلیغات به ازای کلیک (PPC)؟

این پرسش مثل این می‌ماند که بپرسید: کدام یک برای پاتریوت مهم‌تره، بیل بلیچیک یا تام برادی؟ شما احتمالاً برای هر کدام یک گزینه‌هایی را دارید؛ اما در واقع هر دوی آن‌ها برای یک موفقیت تیمی مورد نیاز است.

شما باید از SEO و PPC به صورت همزمان استفاده کنید. شما نمی‌توانید بدون داشتن فرایند سئو، اقدام به افزایش اعتبار دامنه کنید، ترافیک ورودی طبیعی دریافت کنید و بتوانید به خوبی در دنیای اینترنت حضور داشته باشید.

تنها با داشتن یک توکن (شناسه سئو موتورهای جستجو) نمی‌توانید یک جمعیت مشخص را هدف قرار بدهید، رفتارهای آن‌ها بشناسید و یا ورودی کلمه‌های کلیدی را بدون استفاده از PPC شکار کنید.

سوال – انتخاب کنید: سئو (SEO) و یا بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)؟

سئو (SEO) دارای یک نظامه که به وسیله عبارت SEM (بازاریابی موتورهای جستجو) شناخته می‌شود. بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) شامل فرایندهای سئو و PPC می‌شود.

این که تنها فکر کنید با کار با موتور جستجو الزاماً وارد عرضه بازاریابی با موتورهای جستجو شدید تصور درستی نیست.

بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) شامل فرایندهای سئو و PPC می‌شود. | پرگاس

سوال – من سئو (SEO) را از چه جایی باید بیاموزم؟

هزاران منبع بسیار عالی و موفق در زمینه سئو وجود دارد و شما می‌توانید با کمک آن‌ها سئو را فرا بگیرید.

اگر شما سرمایه کمی دارید، می‌توانید به سراغ وبلاگ‌هایی بروید که در زمینه بهینه‌سازی موتورهای جستجو فعال هستید، برای مثال Moz، Search Engine Journal، Search Engine land، Marketing Land، SEMPost و تعداد بیشماری دیگر از وبلاگ‌ها که برای مثال در WordSteam به آن‌ها اشاره شده است.

ما در اینجا تمامی مبانی اصلی سئو را به صورت کامل به شما ارائه کرده‌ایم. اگر علاقمند کتاب هم هستید کتابThe Art of SEO وجود دارد و دوره‌های مفصلی نیز از سوی دو شرکت Udemy و Lynda عرضه شده است.

سوال – کدام نرم‌افزار سئو (SEO) بهتره؟

بار دیگر، شما در اینجا سوال خوبی را می‌پرسید که چندیدن جواب مختلف دارد.

Ahrefs برای بررسی فعالیت‌های رقبای شما و ساخت بک لین‌ها بسیار مناسب هستند، Moz برای ایجاد محتواهای عالی بسیار خوبه و می‌توانید با آن بک لینک‌های مناسب را پیدا کنید، SEMrush نیز برای دنبال کردن رتبه‌بندی خودتان بر روی موتورهای جستجو و مشاهده شدن توسط موتورهای جستجو بسیار خوب هستند.

هر کدام از این موارد می‌توانند در برخی از موارد بر روی هم همپوشانی داشته باشند.

در اینجا بیش از یک مورد را باید برای تشخیص برتری هر کدام مورد بررسی قرار دهید. Spyfu، AWR Cloud و DeepCrawl نیز می‌تواند نکته‌های بسیار خوبی برای بررسی را در اختیار شما قرار دهند.

سئو درون صفحه‌ای به چه معناست؟ | پرگاس

سوال – سئو درون صفحه‌ای به چه معناست؟

سئو در صفحه یا On-page SEO که به آن سئو داخلی نیز می‌گویند، تاکتیک‌هایی را شامل می‌شود که بر روی و یا در درون صفحات شما به کار می‌رود تا بتوانید رتبه بالاتری را در رنک صفحه‌های نتایج موتورهای جستجو به دست بیاورید.

سئو داخلی هم شامل محتوانگاری و هم شامل کدهای به کار رفته در یک صفحه اینترنتی می‌شود (که شامل بهینه‌سازی تصویر، بهینه‌سازی کلمه کلید، استفاده از نشانه‌گذاری‌های Schema مناسب و موارد دیگر هم هست)، در اینجا ما از لینک‌های خارجی و یا منابع ارسال سیگنال خارجی استفاده نمی‌کنیم.

سوال – وضعیت سئو (SEO)

اصلاً این موضوع را باور نکنید.

سئو زنده است و هرگز نمرده است | پرگاس

سوال – آیا سئو مرده؟

این سوال بسیار خنده داره و جواب آن منفیه، سئو زنده است و هرگز نمرده.

سئو (SEO) هنوز هم بخش حیاتی از بازاریابی آنلاین است و بدون شک می‌توانند نتایج حاصل از کارهای محتوایی شما را به شدت تغییر دهند، این کار توسط سئو برای مدت زمان طولانی انجام می‌شود.

کسب و کارها به دنبال نتایج فوری هستد و ممکنه در این راه سئو را فراموش کنند و به سراغ راهکارهای مستقمی مانند روش‌های پولی جستجو یا شبکه‌های اجتماعی بروند، اما کسب و کارهایی که در زمینه سئو سرمایه‌گذاری می‌کنند، دید بلند مدتی دارند و می‌خواند به نتایج خوبی دست پیدا کنند.

سئو از نظر هزینه بسیار مقرون به صرفه هست، شما می‌توانید یک تور جذب مشتری بزرگ ایجاد کنید و در نتیجه می‌تواند جنبه‌های خاصی از برند خودتان را بر اساس کلمه‌های کلیدی مختلف به مشتریان خودتان معرفی کنید.

حتی اگر باور به این موضوعات ندارید می‌توایند عبارت «Is SEO Dead» را در موتور جستجوی Google جستجو کنید. هر پستی که شما بر روی آن کلیک می‌کنید، در موقعیت دارد که شما می‌توانید بر روی آن کلیک کنید، زیرا همانطور که حدس زده‌اید، سئو (SEO) کارآمدی بر روی آن انجام شده است.

سئو در این سال‌ها به کدام سمت رفته؟

می‌توانید با صدای بلند با ما تکرار کنید: برای جستجوهای صوتی برنامه‌ریزی کنید! ComScore پیش بینی کرده که تا سال 2020، 50 درصد از تمام جستجوها بر اساس ابزارهای صوتی کاربران خواهد بود.

نگاهی به تعداد مقالات منتشر شده در سال گذشته بیندازید که درباره «چطور بهینه‌سازی را برای اسنیپت‌های ساختاربندی شده» بوده است:

سئو در این سال‌ها به کدام سمت رفته است؟ | پرگاس

این مقدار تا 178 درصد رشد بیشتر را به نسبت سال 2016 نشان می‌دهند. افرادی که اقدام به ساخت ابزارهایی مانند Amazon Echo و Google Home و Google Assistant کرده‌اند، سعی می‌کنند که از اسنیپت‌ها برای پاسخ دادن به سوالات استفاده کنند. جستجو روش‌های سئو برای استفاده از روش‌های جستجوی صوتی، در سال جاری و سال آینده ادامه پیدا خواهد کرد.

سئو چطور تغییر می‌کند؟

همانطور که ما پیش از این توضیح داده‌ایم؛ سئو همیشه در حال تغییره. اما بزرگ‌ترین تغییرات به سمت استفاده بهینه‌تر از گوشی‌های موبایل است.

زمان استفاده از رسانه بر روی گوشی‌های همراه در کشور آمریکا به طرز چشمگیری (51درصد) بیشتر از زمان استفاده از رسانه‌های دیجیتال در رایانه‌های شخصی (42 درصد) است، و تعداد دستگاه‌های مشابه به موبایل هم به صورت روز افزون در حال افزایش است.

گوگل در همین اواخر اعلام کرده که سرعت بارگذاری صفحه‌ها در گوشی موبایل یکی از مهمترین عواملیه که در رتبه‌بندی‌های خود به آن توجه می‌کند.

پس بهتره راه بیفتید و اگر شما قبلاً این کار را انجام نداده‌اید، باید به جستجوی روش‌هایی باشید که بارگذاری صفحه‌های شما بر روی گوشی‌های موبایل را تسریع می‌کنند.

این کار هر روز بیشتر از روز قبل فراگیرتر می‌شود و شما باید مطمئن باشید که مشکل خاصی برای استفاده کردن از وب سایت شما بر روی موبایل وجود ندارد.

استراتژی سئو (SEO)

از چه جایی من باید استراتژی سئوی خودم را شروع کنم؟ | پرگاس

از چه جایی من باید استراتژی سئوی خودم را شروع کنم؟

ابتدا باید این سوال را از خودتان بپرسید که تا کنون چه کاری انجام داده‌اید؟ اگر پاسخ شما به این پرسش اینه که هیچ، شما می‌توانید از ابزارهای سئویی که من در بالا ذکر کرده‌ام استفاده کمنید تا بتوانید یک جمع‌بندی کلی از وضعیت سایت خودتان داشته باشید.

این به شما اجازه می‌دهد که بتوانید لینک‌های شکسته خودتان را بیابید و مطمئن شوید که تگ‌های متای شما به درستی در جای خودشان قرار دارند و سرعت بارگذاری صفحه شما نیز مناسب است.

کنسول جستجوی گوگل (Search Console) نیز ابزار Crawl Errors را در اختیار شما قرار می‌دهد و به علاوه ابزارهای دیگری را به شما ارائه می‌کند که شما می‌توانید سرعت سایت و مفید بودن آن را بررسی کنید.

هنگامی که صفحات شما به صورت مرتبی در آمدند، می‌توانید آن‌ها را بر حسب جستجو کلمات کلیدی تقسیم‌بندی کنید و شروع به قرار دادن محتواهای مناسب در آن‌ها کنید.

جستجوی کلمه کلیدی چیست؟

جستجوی کلمه کلیدی چیست؟ | پرگاس

سوال بسیار خوبیه! جستجوی صفحه‌های کلید به شما کمک می‌کند که بتوانید کلمه‌های کلیدی را بیابید که باید آن‌ها را برای صفحه‌های کنونی و آینده سایت خودتان بهینه‌سازی کنید.

برای مثال: اگر شما کسب و کار کوچک هستید و برنامه‌های نرم‌افزاری برنامه‌ریزی می‌فروشید، اما متوجه شدید که عبارت «ابزار برنامه‌ریزی کارمندان» دارای جستجوی بالاتریست و رقابت کمتری نسبت به عبارت «نرم‌افزار برنامه‌ریزی کارمندان» دارد، احتمالاً شما خواهان آن هستید که از این عبارت در سایت خودتان استفاده کنید و نتایج آن را مشاهده کنید.

جستجوی کلمه‌های کلیدی راهی است که مشخص می‌کند که چطور مردم عبارت‌های جستجوی خودشان را در موتورهای جستجو قرار می‌دهند و شما باید صفحه‌هایی را منتشر کنید که می‌تواند نتایج متناسب با این جستجوها را به مخاطبین نشان دهد.

چطور من باید جستجوی کلمه کلیدی را انجام دهم؟

بیشتر ابزارهای سئو (SEO) که ما در این پست به آن‌ها اشاره کرده‌ایم، دارای فرم‌های یکسانی از جستجوی کلمات کلیدی هستند.

در اینجا همچنین ابزار Google Keyword Planner وجود دارد و برای کسانی که کار خاص می‌خواهند بر روی سئو انجام دهند ابزار رایگان Free Keyword سایت WordStream نیز وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند.

هنگامی که شما از یکی از این ابزارها استفاده می‌کنید، باید پرسش‌های زیر را از خودتان بپرسید: چه موضوعاتی مرتبط به کسب و کار من است؛ کدامیک مرتبط به محصولیه که من می‌فروشم؛ کدامیک به مرتبط به آنچیزی است که من درباره آن می‌نویسم؟ بهتره که کار خودتان را با عبارت‌های والد و بسیار عمومی‌تر شروع کنید تا بتوانید یک لیست نسبتاً بزرگ از تمام کلمه‌های کلیدی پتانسیل برای خودتان ایجاد کنید، سپس سعی کنید که به سراغ کلمه‌های کلیدی تخصصی‌تر بیاید و فهرست خودتان را تخصصی‌تر و محدودتر کنید.

شاید به این نکته توجه کرده باشید که کلمه‌های کلیدی با برخی از عبارت‌های مشخص می‌توانند ترافیک بسیار بیشتری را برای سایت شما ایجاد کنند و به همین خاطر شما باید بقیه کلمه‌های کلیدی غیر ارزشمند را فیلتر کنید.

شاید، به دنبال کلمه‌های با رقابت کمتر باشید، شما با استفاده از این کلمه‌ها به راحتی می‌توانید رتبه‌های بالایی به دست بیاورید.

شروع کردن با موضوعات اصلی این کار را به شما می‌دهند که شروع قدرتمندی داشته باشید و بعد به تدریج به موضوعات فرعی‌تر بپردازید.

کلمه‌های کلیدی سئو خودم را در چه جایی باید قرار دهم؟

شاید شما عبارت «دستکاری کلمه‌های کلیدی بد است» را شنیده باشید و بله، شما نمی‌خواهید که از کلمه‌های کلیدی خودتان به صورت بدی استفاده کنید.

اما به صورت کلی، کلمه‌های کلیدی که شما برای یک بهینه‌سازی یک صفحه وب سایت خودتان به کار می‌برید، باید در عنوان آن صحفه، در اولین پاراگراف، در تگ‌های عنوان H2 و موارد دیگر به کار ببرید، شما باید این موضوع را مدیریت کنید (به صورت ایده آل با استفاده از فرم‌های پرسشی!) و به صورت پراکنده از این کلمه‌های کلیدی در بقیه پست‌های خودتان نیز استفاده کنید.

برای مرجع «کلمه کلیدی‌های سئو» یک عنوان H2 در این بخش است، در حالی که این عبارت کلیدی به صورت پرسشی در تگ‌های عنوان H3 دیگر نیز وارد شده است.

آیا وبلاگ نوشتن به سئو کمک می‌کند؟

آیا وبلاگ نوشتن به سئو کمک می‌کند؟ | پرگاس

بله! هر بخشی از محتوای جدیدی که شما ایجاد می‌کند، می‌تواند فرصت جدیدی را برای افزایش رتبه‌بندی وب سایت شما برحسب کلمات کلیدی مرتبط به کسب و کارتان را در اختیارتان قرار دهد.

وبلاگ‌های با کیفیتی که شما می‌سازید، می‌تواند شبکه‌ای بسیار بزرگتری را در اختیار شما قرار دهد که بتوانید ترافیک‌های ارگانیک را از طریق نتایج جستجوی به دست بیاورید.

آیا HTTPS بر روی سئو تاثیرگذاره؟

بله! اگر شما با پروتکل HTTPS آشنا نیستید، باید بگویم که آن یک پروتکل HTTP است که بخش امنیتی مضاعفی به آن افزوده شده است. نگاهی به URL این صفحه بیندازید.

می‌توانید عبارت «https» را در ابتدای آن مشاهده کنید، کلمه «Secure» نیز در کنار این عبارت در سمت چپ نمایش داده شده درست است (البته گاهی یک آیکون قفل نشان داده می‌شود). گوگل به صفحه‌هایی مانند این با علاقه بیشتری نگاه می‌کند.

نه تنها صفحه‌هایی که دارای پروتکل HTTPS هستند در رتبه‌های بالاتری رتبه‌بندی می‌شوند، بلکه HTTPS به عنوان یک سگینال مهم برای تلاش برای دریافت رتبه‌های بهتر در نظر گرفته می‌شود.

HTTPS همچنین نسبت به پروتکل ساده‌تر HTTP بسیار سریع‌تر عمل می‌کند و می‌تواند بر روی نرخ ورودی کلیک شما بسیار تاثیر داشته باشد. بنابراین، بله، با تغییر دادن سایت خودتان به HTTPS شما می‌توانید اثرات بسیار مثبتی از آن را بر روی وبسایت خودتان مشاهده کنید.

آیا در سئو متا تگ‌ها مهم هستند؟

بله! اما همه آن‌ها مهم نیستند. در اینجا چهار نوع متا تگ داریم:

  • متاتگ Keyword Attribute که مجموعه‌ای از کلمه‌های کلیدی به کار رفته بر روی صفحه شما را در خود دارند.
  • تگ Title که عنوان صفحه را نشان می‌دهد.
  • متا تگ Description Attribute که توضیح خلاصه‌ای از صفحه را ارائه می‌کند.
  • متا تگ Robots Attribute که یک نشانگر برای خزنده‌های موتورهای جستجو (یا روبات‌ها «bots») هستند که به این خزنده‌ها می‌گویند که چه رفتاری را نسبت به این صفحه باید داشته باشند.

متاتگ Keyword Attribute یک تگ نسبتاً قدیمی است و لازم نیست که درباره استفاده کرده از آن نگران باشید. متا تگ Robots Attribute نیز به صورت پیش فرض بر روی «index/follow» ست شده است (شما می‌توانید مطالب مرتبط با این موضوع را در لینک زیر بخوانید). آنچه که شما باید درباره آن بسیار نگران باشید، تگ title و تگ description است:

آیا در سئو متا تگ‌ها مهم هستند؟ | پرگاس

تگ title و متا تگ description به موتورهای جستجوی اجازه می‌دهد که بتوانند درک کنند که صفحه شما در چه زمینه‌ای است. هرگز آن‌ها را نادیده نگیرید.

Robots.txt چیست؟

Robots.txt یک فایل متنی است که تمام دایرکتوری‌های سطح بالای وب سایت شما را در خود ذخیره می‌کند و به موتورهای جستجو می‌گوید که چطور به این صفحه‌ها دسترسی پیدا کنند.

آیا دسته‌بندی‌ها به سئو کمک می‌کنند؟

بله! مرتبط کردن صفحه‌های شما در دسته‌بندی‌ها (Categories) می‌تواند به صفحات خاص کمک کنند که بتوانند با دیگر صفحه‌ها به رقابت بپردازند.

مسیر مقاله (breadcrumbs) چیست؟

دسته‌بندی‌ها، تگ‌ها و مسیرهای مقاله به طبقه‌بندی و ساختاربندی سایت شما برای موتورهای جستجو کمک می‌کند. مسیر مقاله چیزی شبیه به این خواهد بود:

مسیر مقاله (breadcrumbs) چیست؟ | پرگاس

آن‌ها به کاربران و موتورهای جستجو کمک می‌کنند که مشخص کنند چطور به یک صفحه دسترسی پیدا کرده‌اند و این صفحه در چه جایی در درون یک وب سایت قرار گرفته است. آن‌ها می‌توانند سبب بهبود اعتبار صفحه‌های والد هر کدام از موضوعات مطرح شده در سایت شما شوند.

کدام یک از تکنیک‌های سئو فراگیر و عمومی هستند؟

از کجا شروع کنم؟ ساختن لینک. جستجوی کلمه کلیدی. بررسی سایت. سئو داخلی. به روز رسانی صفحه‌ها بر اساس ارتباط با موضوع. همه این موارد مهم هستند. تا انتهای این مقاله، اگر ما کار خودمان را به خوبی انجام دهیم، شما می‌توانید دقیقاً ارزش هر کدام از آن‌ها را درک کنید.

لینک‌ها و ساختن لینک

بک لینک در سئو چیست؟

بهتره به آن‌ها به این شیوه فکر کنید که: اینترنت از دو چیز ساخته شده است، محتول و لینک‌هایی که میان آن‌ها بر قراره. هنگامی کمه موتورهای جستجو شروع به ایندکس کردن یک صفحه در وب سایت شما می‌کنند، آن‌ها نیازمند آن هستند که بتوانند راهی بیابند که بتوانند درک کنند که این صفحه با چه جستجوهایی در اینرنت در ارتباط هستند، در واقع این یک بخش رتبه‌بندی صفحات است.

کیفیت و تعداد بک لینک‌هایی که به این صفحه اشاره می‌کنند، می‌تواند عامل بسیار مهمی در ایندکس کردن ابتدایی این صفحه و رتبه‌بندی آن باشد. بک لینک‌ها به مانند یک رای عمل می‌کنند که سایت‌ها به همدیگر می‌دهند.

هرچه کیفیت بک لینک‌ها بهتر باشد، صفحه شما نیز رتبه بهتری را به دست می‌آورد و ارزش بیشتری را در چشم موتورهای جستجو خواهد داشت و احتمالاً می‌توانند به رتبه‌های بالاتری در موتورهای جستجو دست پیدا کند.

لینک‌های Follow در برابر nofollow: چه تفاوتی با هم دارند؟

تفاوت میان لینک‌های follow و nofollow در اینه که لینک follow می‌تواند بخشی از اعتبار را با خود به سایت اشاره شده ببرد. یک لینک nofollow هیچ سهمی از اعتبار سایت مبدا را به سایت مقصد انتقال نمی‌دهد.

ارزش لینک به چه معناست؟

به صورت رسمی آن به عنوان «عصاره لینک» هم نام برده شده است، ارزش لینک، مقداری از اعتبار سایت مبدا است که به وسیله یک لینک به سایت مرجع انتقال پیدا می‌کند.

به جز لینک‌های nofollow تمامی لینک‌ها، تمام لینک‌ها بخشی از اعتبار را با خود جابجا می‌کنند و لینک‌های اسپم (که در دنیای وب برای کسانی ساخته شده است که به دنبال اگاه‌سازی نیستند و صرفاً به دنبال ایجاد یک ترافیک هستند)، می‌توانند کمی رتبه‌بندی شما را افزایش دهند.

(البته به هیچ عنوان راه توصیه شده‌ای نیست). این روش یک راه معمول برای مشاهده سایت‌های یک شخص در صفحه اول نتایج موتورهای جستجو (SERP) است و گاهی نیز با موجی از کامنت‌های بی محتوا که با لینک‌های غیرمرتبط ظاهر می‌شوند، دیده می‌شوند.

امروز، هنوز شما می‌توانید با کلیک کردن بر روی یک لینک nofollow از یک صفحه به صفحه دیگر بروید؛ اما موتورهای جستجو در این زمان شما را دنبال می‌کنند، به همین خاطر اعتبار یک لینک تا اندازه‌ای نادیده گرفته می‌شود.

مقدار ارزش لینک به وسیله عوامل گوناگونی تعیین می‌شود. لینک‌هایی که از محتواهای مرتبط و سایت‌های معتبر و حتی از پاراگراف‌های مرتبط هستند می‌توانند اعتبار بیشتری را به نسب محتواهای غیرمرتبط، دامنه‌های غیر معتبر و پاراگراف‌ها و عبارت‌های غیرمرتبط به شما انتقال دهند.

اعتبار دامنه چیست؟

اعتبار دامنه (Domain Autority) وابستگی زیادی به رتبه شما در موتورهای جستجو دارد. به صورت مفهومی، شما می‌توانید به اعتبار دامنه به عنوان یک شکل توسعه یافته از ارزش لینک فکر کنید.

اگر ارزش لینک‌های به وسیله تعداد و اعتبار آن‌ها مشخص شوند، پس اعتبار یک دامنه نیز بر اساس ارزش لینک‌هایی که به تمام صفحه‌های آن داده می‌شود مشخص می‌گردند.

لینک‌سازی چیست؟

لینک‌سازی، یک استراتژی سئو است که به وسیله یک دامنه می‌تواند لینک‌های مختلفی را به دست بیاورد که ارزش لینک‌های یک صفحه افزایش پیدا کند و به همین خاطر رتبه‌بندی آن افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه ترافیک آن افزایش پیدا می‌کند.

هر دو روش لینک‌سازی داخلی و خارجی سایت می‌تواند به افزایش اعتبار صفحه کمک کند و در نتیجه کار را برای دیگر بازیگران و وب سایت‌ها سخت‌تر می‌کند.

لینک‌سازی داخلی در برابر خارجی: چه تفاوتی با هم دارند؟

لینک‌های داخلی لینک‌هایی هستند که از درون همان دامنه به صفحه‌های مختلف آن داده می‌شود. لینک‌های داخلی لینک‌هایی هستند که از خارج از آن دامنه به صفحه‌های مختلف آن داده می‌شود.

من چطور می‌توانم یک لینک بسازم؟

ساخت لینک‌های داخلی به معنای ایجاد راه‌های ارتباطی برای انتقال ارزش لینک‌های داخلی‌تان است. شما لینک‌های داخلی را با استفاده از ارتباط دادن یک صفحه به صفحه دیگر در سایت‌تان ایجاد می‌کنید.

برای مثال: این اعتبار این صحفه به وسیله لینک صفحه دیگری که درباره سئو است و در دامنه www.wordstream.com قرار گرفته است افزایش پیدا می‌کند. اگر شما وب سایت بزرگی داشته باشید، شما می‌توانید از سایت‌های جستجو استفاده کنید تا بتوانید محتوای مرتبط به موضوع لینک خود را بیابید.

برای مثال می‌توانید به صورت زیر جستجویی را انجام دهید: site:name_of_your_site Your keyword or term

به صفحه‌هایی که تا قبل از این توانسته‌اند اعتبار خوبی کسب کنند و رتبه‌بندی بالایی به دست بیاورند نگاه کنید؛ شما باید به لینک‌سازی خودتان بسیار حساس باشید، زیرا این کار می‌تواند تاثیر منفی را به خاطر انتقال ارزش لینک‌ها به صفحه‌های سایت شما ایجاد کند.

هنگامی که شما یک صفحه را معرفی می‌کنید، شما می‌توانید از برخی از کلمات لنگری (Anchor text) در لینک خودتان استفاده کنید تا بهترین تطابق را با کلمات کلیدی مد نظرتان داشته باشند. بعد لینک را بگذارید!

ساختن لینک‌های خارجی نیز فرایند ایجاد لینک‌های منحصر به فرد برای محتوای خودتان است با این تفاوت که در سایت‌ها و دامنه‌های دیگر نسبت به این کار اقدام می‌کنید.

چرا شما می‌خواهید به وب سایت خودتان از دامنه‌ها و وب سایت‌های دیگر لینک بدهید؟ به این خاطر که افراد حاضر در صنعت شما بتوانند از منابعی که شما ارائه می‌کنید آگاه باشند! در اینجا تنوع زیادی در زمینه ساخت لینک‌های خارجی وجود دارد، اما اصلی‌ترین مسیر برای این کار این است: صفحه‌های را پیدا کنید که از منابع شما استفاده می‌کنند؛ محتواها و یا اطلاعاتی را باید که نویسنده و یا وب مستر آن سایت درباره شما گفته است؛ شما می‌توایند نویسنده و یا وب مستر آن سایت یا دامنه را دعوت کنید که لینک‌های را به منابع جدید و تازه شما بدهد.

نوشته هسته (anchor text) چیست؟

این یک نوشته هسته است. این نوشته قابل کلیک کردن است که در یک‌هایپرلینک (Hyperlink) قرار گرفته است. این یک نوشته هسته یا لنگری دقیقاً باید مطابق با کلمه کلیدی شما باشد.

این کلمه لنگری و یا هسته‌ای باید دقیقاً با کلمه کلیدی که در درون صحفه شما قرار گرفته است مطابقت داشته باشد. نوشته لنگری خزنده‌های وب را آگاه می‌کنند که شما درباره چه موضوعی صحبت کرده‌اید و چطور به آن صفحه لینک داده‌اید.

یک نوشته لنگری کاملاً مطابق ارزش بسیار بیشتری را به نسبت نوشته لنگری نا منطبق دارد، اما اگر نوشته لنگری شما خیلی مشابه با کلمه کلیدی باشد، شاید به نظر اسپم و هرزنامه (یا هرزلینک) برسد و به همین خاطر اثر منفی را بر روی سایت شما داشته باشد. از نظر اخلاقی اندکی تفاوت می‌تواند در اینجا خوب باشد.

لینک شکسته یا خراب چیست؟

لینک شکسته یا خراب چیست؟ | پرگاس

بازسازی لینک‌های شکسته، فرایندیه که شما در جستجوی لینک‌هایی در صفحه خودتان می‌گردید که دیگر وجود ندارند و یا آنکه مکان آن‌ها تغییر پیدا کرده و به جاهای دیگری رفته‌اند.

در اینجا ممکنه راه‌های زیادی وجود داشته باشد که بتوانید با کمک آن لینک‌های شکسته را بیابید. بیشتر ابزارهای سئو به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید پرفایل‌های بک لینک رقبای خودتان را بیابید و ببینید که چه لینک‌های شکسته‌ای در آن‌ها حضور دارد.

اگر شما منابع لینک شکسته بسیار زیادی داشته باشد، که دیگر URL‌های آن‌ها وجود نداشته باشد و یا به آدرس‌های دیگری انتقال پیدا کرده باشد، در آن صورت شما بسیار خوش شانس هستید زیرا منابع زیادی را برای پیشنهاد دادن و لینک‌سازی در دست خواهید داشت.

بهتره که به صورت صفحه تماس صاحب سایت وارد شوید و منابع خودتان را به عنوان منابع جایگزین لینک‌های شکسته‌اش به او پیشنهاد دهید.

ایا ردایرکت بر روی سئو تاثیرگذاره؟

ردایرکت (Redirect) در واقع بخش معمول از لینک‌سازی میان صحفه‌های وب شما هستند. در اینجا گفته می‌شود که ردایرکت 303 می‌تواند بین 90 تا 99 درصد ارزش یک لینک را به صفحه ردایرکت شده انتقال دهد (قدرت رتبه‌بندی را بخوانید).

بنابراین، اگر شما یک قطعه از محتوای خودتان را میان چند صفحه خودتان جابجا کنید، و تمام آن‌ها هنوز هم به همان مکان ردایرکت بدهند، احتما شما در حال قربانی کردن سرعت بارگذاری و ارزش لینک‌های خودتان هستید. ایده بهتر در اینجا اینه که شما تا حد زیادی این میانجی‌های اضافه را حذف کنید.

با این حال، تمام ردایرکت‌هایی که شما ایجاد می‌کنید، ارزش یکسانی ندارند. ردایرکت‌های 301، که در آن یک صفحه به صورت کامل به جای دیگری منتقل می‌شود، ردایرکت‌های سئو پسندتری هستند.

آن‌ها بین 90 تا 99 درصد از ارزش لینک‌های موجود را انتقال می‌دهند. ردایرکت‌های 302 نیز به صورت موقت یک صفحه را به جای دیگری انتقال می‌دهند و در نتیجه ارزش لینک کمتری را انتخاب می‌دهند( چون برخی از کارمندان گوگل در این زمینه اختلاف نظر دارند!).

تازه‌سازی متا نیز یکی از کارهای مفیدی هستند که به جای آنکه در سطح سرور انجام شوند، در سطح صفحه انجام می‌شوند. این موارد اغلب به همراه نوشته هستند، «اگر شما بعد از پنج ثانیه به صفحه جدید هدایت نشدید، بر روی اینجا کلیک کنید».

متاهای تازه‌سازی، برخی از ارزش‌های لینک را انتقال می‌دهند، اما به عنوان یک تاکتیک در سئو پیشنهاد نمی‌شوند.

بردن بازی: سئو چه کاری را برای کسب و کار شما انجام می‌دهد؟

اگر بازاریابی آنلاین یک بخش بسیار مهم از کسب و کار شما است (و اغلب هم باید به همین شکل هم باشد!)، پس در این صورت سئو می‌تواند یک دارای بسیار مهم و جدی برای شما باشد.

هزینه آن هیچ چیز نیست، تنها کاری که باید انجام دهید اینه که تحقیقات مختصری درباره کلمات کلیدی انجام دهید، یک استراتژی محتوایی را تنظیم کنید و بعد از آن به صورت مداوم شروع به ساختن لینک‌های خارجی و داخلی مفید برای سایت‌تان کنید و با اینکه سرمایه‌گذاری در سئو (SEO) ممکنه بلافاصله به شما بازدهی ندهد، اما آن تبدیل‌های سرمایه‌گذاری به مشتری بسیار ملموسی را دارد و می‌تواند یک نقطه بسیار مهم در ایجاد ترافیک ارگانیک برای سایت شما باشد؛ و هم چنین می‌تواند یک نقش بسیار کلیدی را در آگاهی مخاطبین از برند شما و آشنایی با آن داشته باشد.

اگر مخاطبین شما متکی بر دریافت مطالب با کیفیت بالا و مرتبط در صفحه‌های نتایج موتورهای جستجو هستند، آن‌ها می‌توانند با این کار به شما نزدیک‌تر شوند و اقدام به خرید محصولات شما کنند.

به روز رسانی‌های مهم الگوریتم‌های گوگل از سال 2003

به روز رسانی‌های مهم الگوریتم‌های گوگل از سال 2003 | پرگاس

گردون دونلی – آخرین به روز رسانی: 19 آگوست 2019

سئو

برای کسانی که به صورت روزانه از گوگل استفاده می‌کنند، شاید ظاهر آن زیاد عوض نمی‌شود و تقریباً به صورت یکسان است. اگر شما عبارتی مثل Corgi را تایپ کنید، شما وارد یک شاخه از نتایج مرتبط به عبارت Corgi می‌شوید.

شما می‌توانید صفحه‌ای را ببینید که نام آن «10 حقیقت درباره Corgis که شما نمی‌دانستید» است. همچنین یک پانل در کنار بخش جستجو برای شما نشان داده می‌شود که دما و شرایط محیطی نژاد Pembroke Welsh Corgi را نشان می‌دهد.

شما می‌توانید پیشنهادات دیگری را برای جستجوی عبارتی مثل «Corgi Butt» نیز مشاهده کنید. این‌ها جهش‌هایی هستند که به صورت کامل شناخته شده نیستند.

هدف موتور جستجوی گوگل اینه که بتواند برای شما نتایجی را نشان دهد که مطابق با ارزش‌هایی باشد که شما در جستجوی آن هستید. یکی از منطقی‌ترین چیزی‌های که با این نگاه مردم به دنبال آن بودند عبارت Corgi Butts بوده است.

هرچند واقعیت اینه که الگوریتم‌های جستجوی گوگل همیشه به صورت کاملاً قابل فهم برای اکثر مردم کار نمی‌کنند و نمی‌توان فهمید که آن چه چطور می‌توانند چیزهای ارزشمند برای مردم را بیابند.

این تکامل در طی زمان و به صورت گام به گام رخ داده. هدف امروز ما اینه که بتوانید یک و یا چند مرحله از تکامل موتور جستجوی گوگل را به شما نشان دهیم.

در پایین یک لیست به روز رسانی شده از مهم‌ترین به روز رسانی‌هایی که بر روی الگوریتم‌های اثرگذار گوگل از سال 2003 تا کنون رخ داده، ارائه گردیده است. ما این فهرست را در اینجا نگه می‌داریم و اتفاقات بعدی را به آن اضافه می‌کنیم.

امیدوارم که این کار انجام شود!

به روز رسانی Google Fred مارس 2017

به روز رسانی Google Fred مارس 2017 | پرگاس

تصویر ارائه شده از میزگرد موتور جستجو

به روز رسانی «Fred» گوگل (که نامی غیر رسمیه)، در ماه مارس 2017 رخ داده. هدف آن این بوده که اولویت‌بندی سایت‌ها را بر مبنای تجربه کاربری کاربران قرار دهد.

نام Fred نیز یک نام اختیاریه که توسط کارشناس تحلیل گر گوگل Gray Illyes به آن اطلاق شده. نتایج به روزرسانی‌ها دلخواه نیست.

Google Fred Update Visibility

تصویر ارائه شده از GSQi

سایت‌های با درگیر کاربر کم، محتوای ضعیف و نرخ تبدیل‌های بسیار سنگین، و موانع تجربه کاربری (مانند پاپ آپ‌ها، موانع در هدایت) و همچنین تاکتیک‌های تبلیغاتی که کاربران را به صفحه خاصی هدایت می‌کنند، در یک شب ترافیک ورودی خودشان را از دست دادند. برخی از سایت‌ها گزارش کردند که با این الگوریتم تا 90 درصد ترافیک خودشان را از دست دادند.

جریمه نفوذ درون سایتی گوگل- ژانویه 2017

جریمه نفوذ درون سایتی گوگل- ژانویه 2017 | پرگاس

تصویر ارائه شده از بلاگ مرکزی وبمستر گوگل

گوگل اعلام کرده که جریمه نفوذ درون سایتی گوگل در آگوست 2016 رخ داده و نوشت «صفحه‌هایی که محتوای آن‌ها به راحتی برای کاربر از طریق نتایج جستجوی موبایل قابل دستیابی نباشد ممکنه که به زودی رنک خودشان را از دست بدهند».

این به روز رسانی در ژانویه 2017 رخ داد و سبب شد که برخی از سایت‌های که امکان نفوذ درون سایتی آن‌ها توسط گوشی موبایل دشوار بود، ریزشی را تجربه کنند. گوگل نمونه‌ای از تکنیک‌ها را دنبال می‌کرد که می‌توانستند بر روی رتبه‌بندی نتایج جستجو تاثیر منفی داشته باشند:

  1. نشان دادن پاپ آپ‌هایی که محتوای اصلی را می‌پوشانند، و بالافاصله کاربر را به نتایج جستجوی دیگر هدایت می‌کنند، یا در زمانی که آن‌ها به دنبال مطلبی هستند این کار را انجام می‌دهند.
  2. نمایش دادن برخی از محتواهای درون سایتی که کاربر باید برای دسترسی به محتوای اصلی قبل آن را غیرفعال کند.
  3. استفاده از طرح‌بندی صفحه در قسمت بالایی صفحه مشابه حالت قبل اما با این تفاوت که محتوای اصلی در زیر آن قرار می‌گیرد و کاربر مجبور به جابجا شدن اضافه در صفحه است.

Glenn Gabe انشعابات جریمه نفوذ درون سایتی را دنبال کرده و برخی از نکات جالب توجه خودش را در این پست بلاگ ثبت کرده است.

نسخه 4.0 الگوریتم پنگوئن گوگل- سپتامبر 2016

نسخه چهارم پنگوئن، همان چیزی است که همه ما لایق آن هستیم. | پرگاس

نسخه چهارم پنگوئن، همان چیزیه که همه ما لایق آن هستیم. تصویر طراحی شده توسط Paw Trusts

نسخه 4.0 الگوریتم پنگوئن گوگل در سپتامبر 6 201 به بازار عرضه شده. دو بررسی مجدد که بر روی نسخه‌ها الگوریتم پنگوئن انجام گرفته به شرح زیر هستند:

  1. پنگوئن به صورت در لحظه کار می‌کند و به عنوان بخشی از الگوریتم‌های هسته‌ای گوگل است.
  2. پنگوئن اکنون می‌تواند لینک‌های اسپم و هرزه را به صورت دقیق شناسایی کند و در صورت وجود جریمه‌هایی را به سایت اختصاص دهد.

سایت‌هایی که بعد از به روز رسانی‌های 1 و 3 این الگوریتم کاهش‌هایی را مشاهده می‌کردند، اکنون می‌توانند بهبودهایی را در رتبه‌بندی خودشان مشاهده کنند، بنابراین لازمه که تمام لینک‌های اسپم و هرزلینک‌ها را از سایت خودتان پاک کنید.

به روز رسانی Possum گوگل در سپتامبر 2016

به روز رسانی Possum گوگل در سپتامبر 2016 | پگراس

تصویر ارائه شده از Tecg Critic

این به روز رسانی به صورت رسمی از سوی گوگل اعلام و یا تایید نشده و Possum نیز نام خودش را از روی اثری که گوگل بر روی نگرش‌های Google My Business گذاشته، به دست آورده است.

گوگل اکنون شروع به تازه‌سازی فیلترهای خود کرده و کسب و کارها را بر اساس معیارهای دقیق تعیین می‌کند. به همین خاطر، آن‌ها خودشان به «Play Possum» گوش می‌دهد. Possum بر روی رتبه‌بندی‌های جستجوی محلی به شکل‌های زیر تاثیر گذاشته است:

  1. کسب و کارهایی که خارج از محدوده‌های شهری هستند اکنون رتبه‌بندی‌های بهتری را در جستجوهای کلمات کلیدی دریافت می‌کنند. پیش از Possum کسب و کارهایی که خارج از یک محدوده شهری بودند به سختی می‌توانستند رتبه‌بندی خوبی را در این زمینه دریافت کنند.
  2. یک فیلتر مکانی جدید مکان‌هایی که آدرس مشترکی را دارند فیلتر می‌کند.
  3. مکان فیزیکی از فردی که در حال جستجوی چیزی است تاثیر مستقیمی بر روی نتایج این جستجوها می‌گذارد.

به روز رسانی RankBrain گوگل – اکتبر 2015

به روز رسانی RankBrain گوگل - اکتبر 2015 | پرگاس

تصویر ارائه شده از The Next Web

خبر فوری Bloomberg در باره RankBrain که درباره سیستم هوش مصنوعی با قابلیت یادگیری ماشینی بود و با هسته الگوریتم‌های اصلی گوگل کار می‌کرد، توسط خبرگزاری Bloomberg منتشر شد.

Greg Corrado، یک دانشمند و محقق ارشد در گوگله و به خبرگذاری Bloomberg می‌گوید که RankBrain برای چند ماه است که کار خودش را شروع کرده است و تاثیر بسیار زیادی بر روی سه سیگنال رتبه‌بندی اصلی گوگل داشته. سیستم جدید به الگوریتم‌های جستجوی گوگل این قابلیت را می‌دهد که بتوانند رابطه میان کلمات و نتایج استنتاج شده برای جستجوی‌های که تا پیش از این ندیده‌اند را درک کند.

به روز رسانی «Mobilegeddon» – آپریل 2015

به روز رسانی «Mobilegeddon» - آپریل 2015 | پرگاس

در فوریه 2015، شرکت گوگل اعلام کرده که در حال توسعه الگوریتمیه که می‌تواند بر اساس سیگنال‌های موبایل پسند رتبه‌بندی را انجام دهد. استنتاج ما اینه که «Mobilegeddon» یک الگوریتم جدیده که از ماه آپریل کار خودش را شروع کرده و توانسته که وب سایت‌های موبایل پسند بیشتر و نیز محتواهای مرتبط به اپلیکشن‌های بهتری را در نتایج جستجو ارائه کند.

سایت‌هایی که تگ «Mobile-friendly» داشتند، توانستند بهبود قابل توجهی را در مشاهده شدن توسط کاربران دریافت کنند.

به روز رسانی کبوتر- ژولای 2014

به روز رسانی کبوتر- ژولای 2014 | پرگاس

تصویر ارائه شده از Search Engin Land

در ژولای 2014، شرکت گوگل یک به روز رسانی خاص را عرضه کرد که توانست تغییرات زیادی را در نتایج جستجوی گوگل به وجود بیاورد. سایت Saerch Engine Land نام این الگوریتم را «کبوتر – Pigeon» نامید زیرا «کبوترها عادت دارند که بعد از پرواز به خانه بازگردند».

الگوریتم مکان یابی جدید اکنون قدرت بیشتری را به قابلیت‌های جستجوی وب گوگل اضافه می‌کند که هسته آن‌ها شامل صدا الگوریتم سیگنال رتبه‌بندی و نیز پیکربندی‌هایی مانند Knowledge Graph، تصحیح تلفظ، شناخت سرنام‌ها و موارد دیگر می‌باشد.

به روز رسانی مرغ مگس خوار گوگل- آگوست 2013

گوگل در این مورد اعلام کرد که جستجوها اکنون بیشتر شکل محاوره‌ای به خود خواهند گرفت و این دسته از جستجوها بهتر انجام خواهند شد. افراد می‌توانند با دسکتاپ و یا ابزارهای خودشان به مانند یک انسان ارتباط برقرار کنند.

برای آنکه نیاز به آن بود که قصد کاربران به درستی تفهیم و درک شود، گوگل به روز رسانی «مرغ مگس خوار – Hummingbird» را در تابستان 2013 ارائه کرده است.

مرغ مگس خوار تغییرات کمی را به نسبت به روز رسانی‌های دیگر ایجاد کرده، آن این توانایی را دارد که بتواند هم بافت و هم قصد مخاطبین را در زمانی که اقدام به جستجو می‌کنند را درک کند.

Matt Cutts با توجه به ارزیابی‌هایی که از نتایج گوگل داشت، به این نتیجه رسید که این به روز رسانی بر روی 90 درصد از نتایج جستجو تاثیرگذار است.

به روز رسانی گراف دانش گوگل – می 2012

به روز رسانی گراف دانش گوگل - می 2012 | پرگاس

گوگل از گراف دانش – Knowledge Graph خود در می 2012 رونمایی کرد. هدف این به روز رسانی مطابق با آنچه که گوگل ارائه داده آن بود که به کاربران کمک کنند که بتوانند به سرعت و راحتی به نتیجه مورد نظرشان دست پیدا کنند.

گراف دانش در فرم پانل‌هایی که در سمت راست جستجوها نمایش داده می‌شود ظاهر می‌گردد. گوگل عنوان کرده که گراف دانش این توانایی را دارد که هویت کلمه‌های واقعی را درک کند و رابطه‌های بین آن‌ها را بفهمد تا بتواند به مانند انسان‌ها عمل کند.

هنگامی که این به روز رسانی به راه افتاد، گراف دانش توانست بیش از 500 میلیون شی را شناسایی کند و نیز توانست بیش از 3.5 میلیارد واقعیت درباره رابطه‌های میان این آبجکت‌ها را کشف کند.

نسخه الگوریتم پنگوئن گوگل- آپریل 2012

نسخه الگوریتم پنگوئن گوگل- آپریل 2012 | پرگاس

گوگل اعلام کرده که الگوریتم پنگوئن در آپریل 2012 شروع به کار کرده و هدف آن این بوده که «بتوانند یک گام دیگر به شناخت سایت‌های با کیفیت وارد شود».

در حقیقت، هدف اصلی از الگوریتم پنگوئن آن بوده که رتبه‌بندی سایت‌هایی که از چهارچوبه‌های گوگل تخطی می‌کنند را کاهش دهد. سایت‌هایی که از تکینک‌های وب هرزه یا وب اسپم استفاده می‌کنند مانند استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی، استفاده از Scheme‌های لینک و غیره، شاهد کاهش ترافیک قابل توجهی را تجربه کردند.

این به روز رسانی سبب می‌شود که جریمه به کل دامنه و نه فقط یک صفحه ارائه شود. گوگل به یک نقطه تمایز در اینجا اشاره کرده و آن تمایز میان «سئو کلاه سفید» از «سئو کلام مشکی» است و وب مستران را تشویق کرده که بساختن سایت‌های با کیفیت بالاتر اقدام کنند تا تجربه کاربری بهتری را برای کاربران خودشان ایجاد کنند.

به روز رسانی پاندا گوگل – فوریه 2011

به روز رسانی پاندا گوگل - فوریه 2011 | پرگاس

تصویر ارائه شده از Search Engin Land

در ابتدا به این الگوریتم «کشاورز -Farmer» می‌گفتند زیرا که برای کاهش رتبه محتواهای پر از لینک بود، پاندا نام یکی از مهندسینی است که به توسعه این الگوریتم کمک کرده، مهندسی که به نام Panda شناخته می‌شود.

به روز رسانی پاندا یک واکنش به رشد تعداد شکایت‌های جامعه جستجوی نسبت به «محتواهای سایت» بی کیفیت بود، که به جای محتواهای با کیفیت و تجربه کاربری خوب نمایش داده می‌شدند.

پاندا به صورت اساسی به سراغ محتواهای ضعیف رفت، سایت‌هایی که محتواهای خودشان را به یک طرف سوم «کشاورز» می‌سپردند و یا آن دسته از سایت‌ها که نسبت‌های تبلیغ به محتوای آن‌ها زیاد بوده است.

به روز رسانی کافئین گوگل – ژوئن 2012

به روز رسانی کافئین گوگل - ژوئن 2012 | پرگاس

تصویر ارائه شده از وبلاگ رسمی Google

در سال 2009، اعلام شد که به الگوریتم در ژوئن 2010 اجرایی می‌شود. آن سبب شد که 50 درصد از نتایج تازه شوند و بخش بزرگی از محتواهای گوگل که هرگز فرصت ارائه شدن پیدا نمی‌کردند به کاربران ارائه شوند.

آن بیشتر از آنکه یک به روز رسانی الگوریتم باشد یک سیستم جدید برای ایندکس کردن وب سایت‌ها بود. پیش از کافئین، ایندکس کردن گوگل شامل لایه‌هایی بود، که برخی از آن‌ها سریع‌تر از دیگران به روز رسانی می‌شدند.

کافئین وب را به صورت مداوم تحلیل می‌کند، و در سطح جهانی به کاربران این اجازه را می‌دهد که بتوانند تازه‌ترین اطلاعات را به دست بیاورند. Carrie Crimes شرکت گوگل می‌نویسد «اگر گوگل اطلاعات خودش را بر روی کاغذ می‌نوشت، هر ثانیه، طول این اطلاعات سه مایل اضافه می‌شد!».

به روز رسانی پیشنهاد گوگل – آگوست 2008

به روز رسانی پیشنهاد گوگل - آگوست 2008 | پرگاس

بعد از نزدیک به چهار سال از آزمایش سرویس پیشنهاد گوگل، آن در آگوست 2008 به صورت عملیاتی به کار گرفته شد. پیشنهاد یا Suggest، به جستجوهای انجام شده برای یک عبارت خاص نگاه می‌کند و سپس یک فهرست از پر مخاطب ترین جستجوهای که حاوی عبارت جستجوی می‌باشد درست می‌کند و در منوی کرکره‌ای به کاربر ارائه می‌کند.

آن یک فکر جدید برای سرویس Google Instant (2010) بود که نتایج را به محض آنکه کاربر شروع به تایپ می‌کند، به او نشان می‌دهد. گوگل استفاده از Google Instant را در سال 2017 متوقف کرد، زیرا که استفاده از آن برای کاربران موبایل سردرگمی‌هایی را به وجود می‌آورد. اما سرویس پیشنهاد به صورت یک سرویس اصلی به کار خودش ادامه داد.

سرویس جستجوی جهانی گوگل – می 2007

سرویس جستجوی جهانی گوگل - می 2007 | پرگاس

Danny Sullivan در یک پست که برای سایت Search Engine Watch در سال 2003 نوشته است، این مطلب را توضیح داده و آن را «کوری سربرگ – Tab Blindness» نامید، زیرا که بیش از نیمی از کاربران گوگل سربرگ‌هایی نظیر خبر، تصویر، ویدئو و موارد دیگر را در زمان جستجو نادیده می‌گرفتند.

با انتشار نسخه به روز رسانی جهانی – Universal Search- در می 2007، گوگل توانست یک راهکار خوب برای کوری سربرگ‌ها ارائه کند. در جستجوی جهانی، نتایج تمام ستوهای گوگل گردآوری می‌شدند تا بهترین نتایج صفحات جستجو (SERP) فراهم آید. نتایج 10 لینکه سنتی تبدیل به چیزی در گذشته شد.

شخصی‌سازی جستجوهای گوگل- ژوئن 2005

شخصی‌سازی جستجوهای گوگل- ژوئن 2005 | پرگاس

سرویس شخصی‌سازی جستجوها یا Personalized Search در سال 2005 معرفی شد، که با کمک تاریخچه جستجوهای کاربر این امکان به وجود می‌آمد که توان نتایج جستجو را برای او شخصی‌سازی کرد.

تلاش‌های قبلی در زمینه شخصی‌سازی نتایج، مربوط به تنظیماتی کاربری مشتریان می‌شد، اما جستجوی شخصی‌سازی شده اولین بار سبب شد که گوگل به صورت مستقیم به سراغ تاریخچه جستجوهای کاربر برود.

به روز رسانی فلوریدا گوگل – نوامبر 2003

به روز رسانی فلوریدا گوگل - نوامبر 2003 | پرگاس

تشکر از Roberto Sotelo به خاطر اهدای این تصویر

برای آنکه درک کنید که به صورت مفهومی به روز رسانی فلوریدا -Florida – چطور کار می‌کند، نیاز به اینه که به مقاله «چه اتفاقی برای سایت من در گوگل می‌افتد؟» نوشته Danny Sullivan بیندازید- استایل این وبلاگ به صورت پرسش و پاسخ است و شامل پرسش‌های مانند «چطور گوگل اجازه می‌دهد که به این طریق به کسب و کار من لطمه بزند» می‌شود.

الگوریتم فلوریدا پیش از آن تبدیل به یک به روز رسانی باشد، در واقع «یک چیز» ساده بود. مفهومی که در الگوریتم گوگل به عنوان «رقص – Dance» شناخته می‌شود، یک سری از تغییرات دائمیه که وب مستران را وادار می‌کند که به خاطر حفظ رتبه‌بندی ارگانیک خودشان دائم اقدام به روز رسانی‌هایی کنند، و به همین خاطر شغل متخصص سئو (SEO) همیشه به عنوان یک رشته کاملاً جدید باقی بماند.

فلوریدا سبب شد که 90 مورد از آخرین تاکتیک‌های دستکاری نتایج جستجو مانند استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی از بین برود. وب مسترها در هرجا به خاطر نتایج این کار گیج شدند. سئو اکنون تبدیل به یک الزام شده بود

به روز رسانی بوستون گوگل- فوریه 2003 | پرگاس

اولین به روز رسانی رسمی گوگل در زمینه الگوریتم بوستن -Boston- بود که در سال 2013 در SES بوستن اعلام شد، در یک کنفرانس علمی که به وسیله Northeastern برگزار شده بود.

هدف اولیه گوگل آن بود که الگوریتم‌های خودش را هر ماه تغییر دهد و کارهایی نظیر این را انجام دهد. آن‌ها خیلی زود این کار را ترک کردن و به سراغ به روز رسانی‌های روزانه آمدند. سئو کارها و وب مسترها هر روز باید کار خودشان را با دست‌های لرزان شروع کنند.

همه این‌ها به خاطر مردمه

برای آنکه نگاه عمیقتری به توسعه موتورهای جستجو به صورت کلی بیندازید، هرگز تردیدی به خودتان راه ندهید و شروع کنید تاریخچه موتورهای جستجو را مطالعه کنید! و اگر شما علاقمند به دریافت به روزرسانی‌های گوگل از سال 2000 هستید، وب سایت Moz می‌تواند فهرست سودمندی از این موارد را به شما ارائه کند.

به نظر شما یک به روز رسانی الگوریتم چه چیزی باید داشته باشد که به این فهرست اضافه شود؟ لطفاً کامنت‌های خودتان را در پایین همین بخش برای ما بنویسید.

2 فکر در مورد “سوالات سئو (SEO): 33 پرسش پرتکرار در زمینه سئو

  1. حامد میرحیدری گفت:

    استاد سلام وقتتون بخیر من سایتم فروشگاهی هست و محصولاتم کتاب زبان تازه راه اندازی کردم سوالم اینه که محصولاتم به زبان انگلیسی هست و شاید برخی کاربرها همون محصول رو به فارسی سرچ کنند من چکار میتونم کنم که وقتی فارسی هم سرچ کردند محصولم بالا بیاد پیشاپیش تشکر میکنم بابت وقتی که برای پاسخ میذارین

  2. Amir Qadiri گفت:

    سلام وقت بخیر. من سئو یک سایتی رو تحویل گرفتم و بعد متوجه شدم هک شده و تعداد خیلی خیلی زیادی صفحه با url های عددی و حروفی درهم منتشر شده از وبسایت (شاید نزدیک 40000) که توی گزارش سرچ کنسول یسریاش اکسکلود شده و خیلی هاش الان ایندکس هست. الان وبسایتم با اینهمه صفحه اسپم که همش 404 هستش هیچ جوره رتبه نمیگیره و کارفرما هم بسیار عصبانی هستش از عدم نتیجه. یک فایل مخرب داخل هاست پیدا کردیم و پاکسازی کردیم. ولی همچنان هفته ای سی چهل تا از لینک های مخرب داره داخل صفحات ایندکس شده ظاهر میشه… من واقعا نمیدونم باید چیکار کنم و موضوع خیلی حیاتیه. خیلی ممنون میشم اگه راهنماییم کنید تو این شرایط باید چیکار کرد؟؟؟ این هم آدرس سایت هستش اگه میشه چک کنید توی گوگل ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *