مقالات تبلیغات کلیکی

بازاریابی ویدیویی چیست | جایگاه ویدیو در مارکتینگ + 7 مرحله تدوین استراتژی

معجزه‌ای به نام بازاریابی ویدیویی

بازاریابی ویدیویی (Video Marketing) یکی دیگر از شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ است که در آن، ویدیو و فیلم به عنوان مهم‌ترین ابزارهای تبلیغاتی در اختیارتان قرار دارند. به طور کلی در ویدیو مارکتینگ، بازاریابان قصد دارند با کمک محتوای ویدیویی، نظر مخاطب را جلب کرده و برند خود را معرفی کنند. با توجه به تعداد بازدیدهای پست‌های ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام و حتی یوتیوب، می‌توان گفت که استفاده از بازاریابی ویدیویی برای بقا و رشد هر کسب‌وکاری ضرورت دارد.

چرا بازاریابی ویدیویی برای کسب‌وکارها اهمیت دارد

با توجه به این که 63 درصد برندهای بزرگ جهان، بازاریابی ویدیویی را مبنای اصلی محتواهای تبلیغاتی خود قرار داده‌اند، می‌توان به اهمیت و کارایی آن پی برد. در ادامه مطلب با بررسی تاثیرات این شیوه بازاریابی، متوجه می‌شویم که آیا واقعاً محتوای ویدیویی برای تبلیغ کسب‌وکارها مناسب است یا خیر؟

افزایش نرخ تبدیل و افزایش فروش

زمانی که یک ویدئوی تبلیغاتی برای محصول یا خدمات خود منتشر می‌کنید، مشتریان در زمانی کوتاه می‌توانند تمام اطلاعات لازم را دریافت کنند؛ بدون آن که نیاز به خواندن متون طولانی و حوصله سربر باشد. بر اساس مطالعات انجام شده، محتوای ویدیویی تا 80 درصد می‌تواند نرخ تبدیل را افزایش دهد. همچنین ویدیو به شکل مستقیم روی افزایش فروش تاثیرگذار خواهد بود. زیرا 74 درصد کاربرانی که ویدئوی تبلیغ یک محصول را می‌بینند، نسبت به خرید آن علاقه‌مند می‌شوند.

اعتمادسازی نزد مشتریان

هر کسب‌وکاری برای افزایش نرخ فروش خود، نیاز به جلب اعتماد مخاطبان دارد. متاسفانه تعداد افرادی که با هنر نویسندگی خود بتوانند یک محتوای متنی بونیک و جذاب برای مخاطب تولید کنند، بسیار کم است. به همین دلیل بیشتر این نوع محتواها به یکدیگر شباهت دارند و در جلب اعتماد مخاطب ناموفق هستند. اما همه‌چیز در یک محتوای ویدیویی جدید بوده و در اکثر مواقع، نمونه مشابهی برای آن وجود ندارد. به همین دلیل مخاطب احساس می‌کند که این ویدیو فقط برای او تولید شده است. بر اساس مطالعات انجام شده، 57 درصد مشتریان اعلام کرده‌اند که محتوای ویدیویی باعث اعتماد بیشتر آن‌ها برای انجام خرید آنلاین می‌شود.

چرا بازاریابی ویدیویی برای کسب‌وکارها اهمیت دارد | پرگاس

افزایش نرخ بازگشت سرمایه

بسیاری از برندهای بزرگ ادعا کرده‌اند که با بازاریابی ویدیویی توانسته‌اند نرخ بازگشت سرمایه خود را بهبود ببخشند. اگرچه تولید محتوای ویدیویی و ساخت کلیپ تبلیغاتی نیازمند صرف هزینه است، اما با گذشت زمان ابزارهای آن بهبود پیدا کرده و روزبه‌روز مقرون‌به‌صرفه‌تر می‌شود. حتی این ابزارها به حدی پیشرفت کرده‌اند که با گوشی‌های هوشمند نیز می‌توان یک ویدئوی تبلیغاتی مناسب تولید کرد.

جذب مشتریان تنبل

در جهان امروز با وجود مشغله‌های فراوان، کمتر کسی زمان کافی برای مطالعه مطالب طولانی و مفصل را دارد. در واقع اکثر مشتریان به دنبال آن هستند که محصول مورد نظر را در عمل تماشا کنند و به همین دلیل، ویدیو یک ابزار مناسب برای یادگیری و اطلاع‌رسانی محسوب می‌شود؛ زیرا در زمانی بسیار کوتاه‌تر، تمام موارد لازم را توضیح خواهد داد. بنابراین بازاریابی ویدئویی بهترین روش جذب مشتریان تنبل می‌باشد.

7 مرحله تدوین استراتژی بازاریابی ویدیویی

مطمئناً بدون داشتن یک استراتژی مناسب در هیچ یک از شاخه‌های بازاریابی نمی‌توان به موفقیت دست پیدا کرد. با توجه به این که اهمیت استراتژی موضوع بحث ما نیست، مستقیماً به سراغ مراحل تدوین آن در ویدیو مارکتینگ خواهیم رفت.

  1. تعیین هدف در بازاریابی ویدیویی
  2. درک احساس و دغدغه‌های مشتریان هدف و تلاش جهت پاسخگویی به سوالات آنان
  3. تعیین بودجه مشخص برای پیش بردن اهداف
  4. پیش از شروع فیلم‌برداری و مراحل ادیت، باید نوع ویدیو و سناریوی آن مشخص شود
  5. حال باید تصمیم بگیرید که از چه کانال‌هایی باید ویدیو به دست مخاطبان هدف برسد
  6. اکنون باید تمام مراحل قبل را بهینه‌سازی کنید و ایرادهای موجود را به حداقل برسانید
  7. پس از انتشار ویدیو، عملکرد و بازدهی محتوای خود را آنالیز و ارزیابی کنید

7 مرحله تدوین استراتژی بازاریابی ویدیویی | پرگاس

نکات کلیدی جهت افزایش بازدهی بازاریابی ویدیویی

رعایت برخی نکات می‌تواند شانس شما را برای موفقیت در بازاریابی ویدیویی افزایش دهد:

  • با داستان سرایی و ارائه سناریو، مخاطبان به تماشای کامل ویدیو ترغیب می‌شوند
  • در محتوای ویدیویی به خصوص انتهای آن، یک دعوت به اقدام (CTA) بگنجانید
  • تلاش کنید تا در طول ویدیو، یکی از احساسات مخاطب را تحریک و درگیر کنید
  • پیام خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن انتقال دهید
  • حتماً مواردی همچون آدرس سایت، لوگوی شرکت و … را روی ویدیو قرار دهید
  • معرفی راه‌های ارتباطی که کاربران از طریق آن می‌توانند با شما در ارتباط باشند

افشای راز ارتباط بازاریابی ویدیویی و سئو

جالب است بدانید که گوگل نیز ترجیح می‌دهد که مدیران سایت از محتواهای ویدیویی در صفحات خود استفاده کنند. در واقع این شرکت از هیچ تلاشی برای افزایش تعداد محتواهای یونیک و اختصاصی دریغ نمی‌کند. از طرفی دیگر، با انتشار ویدیوهای جذاب و کاربرپسند، بک‌لینک‌های زیادی دریافت خواهید کرد. حتی اگر بخواهیم تاثیر کامنت و بازخوردهای مثبت کاربران روی رتبه‌بندی سایت را در نظر نگیریم، ویدیو مارکتینگ امتحان خود را در افزایش رتبه سئوی سایت پس داده است.

آشنایی با مزایای بازاریابی ویدیویی

از جمله مزایای بازاریابی ویدیویی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در صورتی که یک ویدیو تبلیغاتی از کیفیت مناسبی برخوردار باشد، در همان 10 ثانیه اول می‌تواند ذهن مخاطب را به خود درگیر کند؛ در نتیجه آن را تا انتها تماشا خواهد کرد
  • کاربران در مقایسه با محتوای متنی، زمان کمتری را برای تماشای محتوای ویدیویی صرف می‌کنند؛ به همین دلیل افراد بیشتری پیام تبلیغاتی شما را دریافت می‌کنند
  • بازاریابان در محتواهای ویدیویی دست بازتری برای درگیر کردن احساسات مشتریان دارند. به عنوان مثال ساخت کلیپ‌های طنز در سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری از کسب‌وکارها قرار گرفته است
  • تنها با انجام یک مقایسه ساده بین تعداد بازدیدهای پست‌های ویدیویی و محتواهای متنی در سایت‌های مختلف، می‌توان متوجه شد که ویدیو از محبوبیت بیشتری نزد کاربران برخوردار است

آشنایی با مزایای بازاریابی ویدیویی | پرگاس

جمع‌بندی

همانطور که اشاره کردیم، امروزه برندهای بزرگی در سطح جهان از بازاریابی ویدیویی به عنوان ابزاری برای افزایش فروش و برندسازی بهره می‌برند. البته برای موفقیت در این کار نباید در لحظات دشوار پا پس بکشید؛ زیرا استمرار در انتشار چنین محتواهایی برای رسیدن به نتایج دلخواه ضروری است. همچنین توجه داشته باشید که خلاقیت بزرگ‌ترین عامل پیروزی کسب‌وکارتان خواهد بود.

7 فکر در مورد “بازاریابی ویدیویی چیست | جایگاه ویدیو در مارکتینگ + 7 مرحله تدوین استراتژی

  1. شیما سهندزاده گفت:

    من یه پیج دارم که قبلا محتواهای عکسی بیشتر میزاشتم، الان تصمیم گرفتم که از خودم فیلم بگیرم و مطالب رو خودم با محتوای ویدیویی به مخاطب توضیح بدم، اصلا بازخورد غیر قابل باوره.

    1. صبور نیک نسب گفت:

      جدا اینطوری شده؟ خیلی عالیه، براتون آرزوی موفقیت دارم. با توجه به این مقاله و کامنت شما، منم می خوام محتوای تصویری تولید کنم.

  2. راضیه فرهادی گفت:

    عالی بود. بازاریابی ویدیویی رو یکم از مطالعاتی که داشتم فهمیده بودم، اما نه این مدلی که اینحا کامل و مفصل توضیح داده اید. عالی بود.

  3. روژان کاروان بانی گفت:

    اره دقیقا همینطوره، به نظر من تا چند سال دیگه، اولویت محتوا و حتی پیش فرض نتایج گوگل هم بر روی ویدیو خواهد بود. باید از همین حالا به فکر تولید محتوای ویدیویی باشیم.

    1. خوبهی گفت:

      منم همین حدس رو میزنم.
      محتوای ویدیویی امروز از پر بازدیدترین محتواهای موجود هست که باید روش سرمایه گذاری کرد.

  4. عباسی گفت:

    یعنی محتوای ویدیویی همیشه داره می ترکونه. ملت الان مثل قدیم حوصله متن خوندن ندارن، فقط ویدیو.

  5. فریده کریمی گفت:

    عه، من دنبال همین مقاله می گشتم، اولش فکر کردم که شما همچین مقاله ایی با عنوانی در رابط با بازاریابی ویدیویی ندارید بعد که دیدمش کلی ذوق کردم.
    مرسی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *