مقالات تبلیغات کلیکی

ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی چیست و چه اصولی دارد؟

بازاریابی ایمیلی یا مزاحمت؟!

در بازاریابی، بین اطلاع‌رسانی با ایجاد مزاحمت یک مرز بسیار نازکی وجود دارد که در ایمیل مارکتینگ بسیار بیشتر به چشم می‌آید! روزانه ایمیل‌های بسیار زیادی – مثلا 5 الی 8 – به شما فرستاده می‌شود و بدون آنکه بسیاری از آنها را باز نمائید، مستقیماً پاک‌شان می‌کنید چرا؟ چون اصول بازاریابی در آنها رعایت نشده است.

بازاریابی ایمیلی یکی از بهترین و به صرفته‌ترین روش‌های بازاریابی نوین هست که از همان ابتدا طرفداران بسیار زیادی داشته و حالا هم پس از گذشت چندین دهه کماکان بسیاری از کسب و کارها برای معرفی خود، از بازاریابی ایمیلی استفاده می‌کنند. در این پست قراره شما را بیشتر با ایمیل مارکتینگ و اصول آن آشنا کنیم تا اگر در آینده خواستید از این روش استفاده نمائید، حتماً آن را استاندارد و هوشمندانه اجرا کنید.

تعریف ایمیل مارکتینگ

شاید برای تعریف بازاریابی ایمیلی یا بازاریابی ایمیلی کار سختی نداشته باشیم چرا که هر دو واژه را جدا از هم می‌شناسیم. اما به طور کلی Email Marketing به معنای استفاده از ایمیل و ارسال نامه الکترونیکی به مخاطبان (در اینجا مشتری‌های بالقوه) در راستای جذب آنها و تبدیل کردنشان به مشتریان واقعی و همچنین حفظ ارتباط با مشتریان قدیمی هست.

از این جهت محتوای پیام کسب و کار شما می‌تواند شامل تبلیغات، پست‌های آموزشی، باخبر کردن مخاطب از تخفیف‌ها و پیشنهادات جذاب و متفاوت باشد. کسب و کارتان در هر مرحله‌ای که قرار داشته باشد با ایمیل مارکتینگِ اصولی می‌تواند مخاطبین بیشتری جذب کند. در واقع هدف از بازاریابی ایمیلی می‌تواند برندسازی، آگاهی اولیه از برند، ترغیب به خرید، وفاداری، حفظ مشتریان قبلی و غیره باشد، اما هرگز نباید از ظرفیت‌های این نوع بازاریابی غافل شد چرا که اگر به این نکات ریز توجه نداشته باشید نه تنها مخاطب جدیدی کسب نمی‌کنید بلکه ممکنه مشتریان قبلی را هم از دست بدهید.

اصول بازاریابی ایمیلی در چند نکته

در این قسمت قصد داریم تا به شما به عنوان مدیر کسب و کار یا کسی که در امر تبلیغات آنلاین فعالیت می‌کند چند نکته اساسی را در باب ایمیل مارکتینگ بیان کنیم. با رعایت این نکاته که کمپین تبلیغاتیتان به رشد کسب و کار کمک خواهد کرد:

  1. ایمیل را شخصی‌سازی نمائید: به این معنا که مخاطبتان را یک نفر در نظر بگیرید و نه به صورت جمع! این کار باعث می‌شود 1) فاصله بین شما و مخاطب کم شود، 2) مخاطب احساس بهتری کند، 3) با دریافت ایمیل، مخاطب احساس می‌کند تنها به او ایمیل زده‌اید!
  2. وقت مخاطب را ارزشمند بدانید: به این معنا که فقط وقتی ایمیل ارسال نمائید که یا محصولات جدیدی به سایت اضافه کرده‌ای یا اینکه فروش فوق‌العاده‌ای در پیش دارید.
  3. زرنگ بازی در نیاورید: به این معنا که می‌توانید از اسم کوچک مخاطب استفاده کنید، اما در این کار اصلاً زیاده روی نکنید. مخاطب هوشمنده و می‌فهمد دارید مانند فروشنده‌ای زرنگ رفتار می‌کنید.
  4. مفید واقع شوید و وعده یک چیز شگفت‌انگیز را بدهید: یعنی سعی نمائید تا مخاطب‌تان با خواندن ایمیل چیز جدیدی عایدش شود، یک راه حل، یک ترفند (هکِ زندگی). و همچنین از عنوان خیلی جذاب استفاده کنید که مخاطب رغبت بازکردن ایمیل‌تان را پیدا کند.
  5. ناقص رفتار کنید: به این معنا که سعی کنید در عنوان یک چیز را مطرح نمائید که برای مخاطب جذابه و برای خواندن بقیه آن، او را به صفحه کسب و کارتان بِکِشید.

اصول بازاریابی ایمیلی در چند نکته | پرگاس

تجربه بدست آورید

در ایمیل مارکتینگ داشتن تجربه حرف اول و آخر را می‌زند، برای این کار بهتره در خبرنامه‌های سایت‌های ایرانی و خارجی عضو شوید و از آنها الهام بگیرید.

  1. کوتاه و سنجیده بنویسید: از گُلدن تایم (یعنی همان 5 ثانیه اول که چشم مخاطب به ایمیل شما می‌خورد) بهترین استفاده را ببرید. برای اینکار سنجیده بنویسید و سعی نمائید حرف‌تان را به کوتاه‌ترین شکل ممکن بنویسید.
  2. فقط از یک فرمول استفاده نکنید: اگر همیشه رسمی بنویسید یا همیشه دوستانه، این کار باعث سر رفتن حوصله مخاطب می‌شود.
  3. ماشینی نباشید: مانند یک رُبات رفتار نکنید، مثلاً می‌توانید از عباراتی که کمتر استفاده می‌شوند و صمیمی هستند بهره ببرید.

ایمیل‌هایی که منجر به فروش بیشتر می‌شوند چه ویژگی‌هایی دارند؟

حالا که با اصول اولیه ایمیل مارکتینگ آشنا شدید، بد نیست با ترفندهایی که می‌توانید از این نوع تبلیغات بهترین و بیشترین استفاده را جهت فروش بیشتر محصول یا خدمات کسب و کارتان ببرید هم آشنا شوید:

  1. کال تو اکشن Call to Action: به مخاطبین خود مدام گوشزد کنید که چه چیزی در انتظار آنهاست و چرا اصلاً باید از شما خرید کنند. جملات تراکنشی و کال تو اکشن شانس شما را در فروش بیشتر دو صد چندان خواهد کرد.
  2. فقط یک نوع محصول را معرفی نکنید: برای مثال اگر اسباب بازی جدیدی به سایت‌تان اضافه کرده‌اید میشود در متن ایمیل از کلمه عروسک و بازی‌های فکری هم به عنوان لینک داخلی استفاده شود. این کار باعثِ بالا رفتن نرخ کلیک شدن به روی ایمیل می‌شود.
  3. PS یادتان نرود: هیچوقت از قدرت پی‌نوشت غافل نشوید. در انتهای ایمیل باز به مخاطب خود یادآوری نمائیدکه زمانی به پایان جشنواره و فروش فوق‌العاده نمانده است.
  4. FOMO یادتان باشد: فومو به معنی ترس از عقب افتادن از دیگران هست، با چند جمله به مخاطبین خود بگویید که “افراد زیادی از محصولات یا خدمات شما استفاده می‌کنند، چرا شما یکی از آنها نباشید! “. این کار باعث می‌شود مخاطب هرچه سریع‌تر برای خرید از سایت شما دست بجنباند!
  5. محصول خودتان را نفرشید: بلکه سودی را که مخاطب از خرید آن عایدش می‌شود را تبلیغ کنید.

بازاریابی ایمیلی رخنه کردن در دل مخاطب و به دست آوردن اعتماد آنهاست| پرگاس

سخن پایانی

خیلی راحت می‌توانید برای کسب و کارتان از طریق ارسال ایمیل انبوه به تبلیغات بپردازید؛ یک بانک ایمیلی قابل اعتماد خریداری کنید، سپس متن در باب معرفی کسب وکارتان را در آن بگنجانید. اما اگر ایمیل مارکتینگ به همین سادگی‌ها بود که دیگر روش‌های تبلیغاتی دیگری به وجود نمی‌آمدند.

در بازاریابی ایمیلی رخنه کردن در دل مخاطب و به دست آوردن اعتماد آنها بسیار مهمه. با رعایت اصول ایمیل مارکتینگی که در این مطلب بیان شده، خیلی راحت می‌توانید دل مخاطبین جدید را بدست آورید.

10 فکر در مورد “ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی چیست و چه اصولی دارد؟

  1. سعید چیانه گفت:

    سلام،مقاله بسیار عالی بود. من برای فروش محصولاتم کمپین های ایمیل مارکتینگ میزارم و خیلی خوب با پیشنهاد هایی که ارائه میدم، نتیجه می گیرم.
    دستتون بایت مقالات خوبتون درد نکنه.

  2. ایمان سلطانی گفت:

    من می خواستم ایمیل مارکتینگم رو برای محصولات آموزشیم شروع کنم، اما لیست بسیار معدودی از ایمیل عا رودارم، باید صبر کنم برای جمع آوری ایمیلهای بیشتر؟

    1. پرگاس گفت:

      سلام دوست عزیز، با همین مقدار شروع کنید

    2. پرویز نهاوند گفت:

      شما با همین تعداد شروع کنید، قطعا نتیجه می گیرید، نا امید نشید.
      هر روز کاربران و ایمیلهاتون بیشتر میشن.
      توی این مسیر تکامل عجله نداشته باشید.

  3. سرفراز ماهیانفر گفت:

    یکی از بخش های مهممختلف دیجیتال مارکتینگ همین ایمیل مارکتینگ هست که من قصد دارم برای دعوت به خرید مشتریانم، با پیشنهاد های شگفت انگیز بهشون ایمیل بزنم.

  4. کاظم نونوایی گفت:

    سلام و خدا قوت، من از یه جایی، بانکی از هزاران ایمیل پیدا کرده ام، ایا درسته که توی ایمیل مارکتینگم از اونها استفاده کنم؟

    1. پرگاس گفت:

      سلام دوست عزیز، معمولا این لیست ها بدلیل اینکه خیلیها ازش استفاده کردن بازده خوبی نداره

  5. شکوری فرد گفت:

    در ایمیل مارکتینگ باید حواسمون باشه که به چه افرادی چه پیشنهادی می فرستیم. من اولاش خیلی سوتی می دادم و این به اعتبار سایتتون لطمه میزنه.

  6. شکوفه مولودی آذر گفت:

    سلام، لطفا یک مقاله هم در رابط با روشها و ابزارهای ارسال ایمیل بنویسید.
    مطالبتون عالی و قابل فهم هستن برای من.

    1. پرگاس گفت:

      سلام دوست عزیز، در برنامه تولید محتوا قرار گرفت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *