آموزش باشگاه مشتریان

گیمیفیکیشن یا Gamification چیست؟ و چه استراتژی‌های اثر گذاری دارد؟

در دنیای تجارت برای ماندن در این بازار و جذب مشتریان باید دست به ابتکارات جالبی زد، یکی از این ابتکارات گیمیفیکیشن (Gamification) می‌باشد. بازی سازی را میتوان به عنوان یک ابزار سرگرمی برای نیل به اهدافی غیر از سرگرمی دانست.

عملکرد Gamification بر اساس استفاده از المانهای طراحی و سرگرمی برای جذب مخاطب و درگیر نمودن آنها با سایت مجموعه هست. آنچه که گیمیفیکیشن را از متون و ویدئو ها متمایز میکند استفاده از مهارتهای کاربر می‌باشد که میتواند حتی با دریافت برخی امتیازات مانند کدهای تخفیف با جوایزی همراه شود.

استراتژی‌های اثر گذار بر گیمیفیکیشن

استفاده از Gamification میتواند در بهبود وضعیت سئو سایت اثرات خوبی داشته باشد. افزایش ترافیک سایت و ماندگاری بازدید کنندگان در سایت یکی از مواردی هست که همواره کارشناسان سئو به دنبال دستیابی به آن هستند و گیمیفیکیشن آن را به سادگی عملی نموده است.

استراتژی های اثر گذار بر گیمیفیکیشن | پرگاس

گیمیفیکیشن ها میتوانند علاوه بر وب سایت در سایر صفحات مجازی هم مورد استفاده قرار بگیرند. هنگامی که هدف فروش یک کالا یا سرویس خاص است باید از تمام روشها برای جلب توجه مخاطبان و معرفی محصول بهره برد.

1- تمرکز بر هدف اصلی در گیمیفیکیشن

هنگامی که استراتژی بازاریابی شما بر اساس Gamification تعریف میشود نباید فراموش کنید که هدف اصلی بازی کردن نیست! هدف در واقع هدایت کاربران به سمت و سوی مورد نظر شماست.

بسته به اینکه شما چه چیزی مد نظرتان می‌باشد باید توانید در روند استفاده از گیمیفیکیشن کاربران را قانع نمایید که محصول و هدف شما ارزش بررسی بیشتر و انتخاب شدن را دارد.

2- مسیر بازی را مبتنی بر هدف اصلی گیمیفیکیشن طراحی نمایید

از همان ابتدا مسیر Gamification را مشخص نمایید . باید بدانید از کاربر جدیدی که وارد سایت میشود چه انتظاری دارید؟ می خواهید اطلاعاتی را مانند ایمیل یا شماره تماس از آنها دریافت کنید؟ یا قصد دارید کاربر را وادار کنید تا اطلاعات شما را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارد.

بر همین اساس میتوانید در هر مرحله بخشی از امتیاز بازی را به او تخصیص دهید به صورتی که مشتاق شود تا همه امتیازات و جوایز موجود را کسب کند. اگر همه امتیازات را در یک مرحله در اختیار کاربر قرار دهید در واقع فرصت نگه داشتن او در سایت را از بین برده اید.

مسیر بازی را مبتنی بر هدف اصلی گیمیفیکیشن طراحی کنید | پرگاس

3- در انتخاب نوع جوایز متعادل عمل کنید

مقصود از واژه تعادل در این عنوان اینه که اگر بیش از اندازه بر روی ارائه جوایز تمرکز کنید یا تخفیف‌های خیلی بزرگ در نظر بگیرید از هدف اصلی خود دور می شوید.

برخی از مخاطبین شما ممکنه افراد سودجویی باشند که صرفا به دنبال بهره برداری از این جوایز بوده و نه فقط مشتری وفادار شما نیستند بلکه تبلیغی هم برای شما از طریق آنها صورت نخواهد گرفت.

4- بازی ها باید از لحاظ ظاهری جذاب بوده و نباید پیچیده و سخت باشند

مجددا تاکید می کنیم که در گیمیفیکیشن هدف بازی نیست و هدف بکارگیری از بازی می‌باشد. پس سعی نکنید بازی‌های سخت و پیچیده در نظر بگیرید. همه کاربران شما باید بتوانند به جوایزی که در نظر گرفتید دست پیدا کنند.

برای طراحی Gamification میتوانید از متخصصان طراحی UI حرفه ای کمک بگیرید و همچنین از شخصیت‌های مختلف استفاده نمایید و به کاربران اجازه دهید شخصیت بازی را خودشان انتخاب کنند.

5- اهمیت Gamification در جلب وفاداری مشتریان

روشهای زیادی وجود دارد که سازمان ها و ارگان‌ها از آن جهت جلب وفاداری مشتریان استفاده میکنند. برنامه‌هایی مثل ارائه کارت‌های وفاداری که پس از خرید به مشتری داده میشود؛ و بر اساس آن مشتریان جوایزی نظیر بن‌های خرید و تخفیف دریافت میکنند؛ اما واقعیت اینه که این فرایند پس از چند بار تکرار جذابیت خود را از دست میدهد و دیگر نیم توان آن را روشی برای جذب مشتریان دانست.

بهره برداری از روشهای جدیدی مانند گیمیفیکیشن در این زمان میتواند کمک بزرگی به کسب و کار مورد نظر بکند. با بکارگیری از Gamification کاربران علاوه بر جلب شدن به خدمات و کالا تجربه ای هیجان انگیز را خواهند داشت.

اهمیت Gamification در جلب وفاداری مشتریان | پرگاس

به طور کلی روشهای متعددی برای جلب وفاداری مشتریان وجود دارد. این روشها شامل مواردی مثل حفظ ارتباط با مشتریان و ارائه خدمات شخصی و ویژه به آنها دانست.

همچنین تعیین اولویت بندی مشتریان و امتیاز دهی به آنها را هم نباید از یاد برد. در واقع مدیران باید مشتریان خود را به خوبی بشناسند و بتواند برای برخی از آنها بر حسب اولویت بندی‌های صورت گرفته امتیازاتی را در نظر بگیرند و در نهایت یکی از مهم ترین روشهای جلب مشتریان را میتوان سرگرم نمودن آنها دانست. گیمیفیکیشن روشی است که هم به سرگرم شدن مشتریان کمک میکند هم برند شما را در ذهن آنها ماندگار می سازد.

10 فکر در مورد “گیمیفیکیشن یا Gamification چیست؟ و چه استراتژی‌های اثر گذاری دارد؟

  1. ویرا برگ گفت:

    ما هم بر روی سایتمون در حال راه اندازی یک گیمفکیشن ساده ولی بسیار جذاب هستیم که فعلا هنوز آماده نشده. و کاربران بر اساس فعالیت هاشون جایزه می گیرن.

    1. سعید رحمتی آذر گفت:

      سلام، لطفا ایده هایی برای راه اندازی یک گیمفکیشن خوب اگه دارید، با ما هم به اشتراک بزارید. ممنون.

  2. پرگاس گفت:

    سلام بسیار عالی، نتیجه کار را با ما به اشتراک بگذارید

  3. بهرام بیگی گفت:

    یه جا در مورد گیمفکیشن کفش های اسپرت نایکی خوندم که واقعا باحال بود، یه بازی بر روی موبایل طراحی کرده که با کفش ها بدویی، و وقتی که به یه امتیاز هایی رسیدی، می تونی با تخفیفات خوب، کفش اسپرت نایکی جدیدی رو سفارش بدی.

  4. Herman khaton گفت:

    سلام.
    خوب ما الان چطور می تونیم یک گیمفکیشن برای سایت وردپرسمون اجرا کنیم؟

    1. پرگاس گفت:

      سلام دوست عزیز لطفا با شماره 28428456 تماس بگیرید

  5. بهرام زنده یاد گفت:

    من دوست دارم روی سایتم یک گیمفکیشن داشته باشم که کاربر با هر خرید یک امتیاز قابل توجه بگیره.

  6. سعید نفیسی گفت:

    واقعا از مشاوره بی نظیر و گرانبهاتون در رابط با گیمفکیشن ممنونم که به رایگان در اختیارم گذاشتید.

  7. بهنام نظیری گفت:

    سلام. یکی از بهترین گیمفکیشنها که دیدم مال همین کفش نایک هست که دوستمون اشاره کرده. واقعا حال کردم.

  8. شکرانه مهدوی گفت:

    اگه سایتتون وردپرس باشه، خیلی راحت میتونید پلاگین مربوطه ش رو نصب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *