آموزش باشگاه مشتریان

کارت وفاداری مشتریان راهی برای ترغیب مشتریان به خرید

کارت وفاداری مشتریان یکی از روشهایی است که برای شناسایی مشتریان وفادار میتواند مورد استفاده قرار گیرد. کسب و کار موفق یعنی ارتقاء وفاداری مشتری که به دنبال آن فروش بیشتر محصول یا خدمات صورت می گیرد. باشگاه مشتریان یکی از روشهایی است که از طریق آن میتوان بر روی جلب وفاداری مشتریان فعالیت نمود.

مزایای فراوان راه اندازی باشگاه مشتریان باعث شده در سراسر جهان این روش گسترش یافته و موفقیت‌های بسیاری برای کسب و کارهای مختلف به ارمغان بیاورد. این موفقیت‌ها از طرق مختلف صورت می‌گیرد.: مشتریانی که خرید خود را تکرار می‌کنند، مشتریانی که به سراغ کالاها و خدمات جدید شما می‌روند و بازاریابی غیرمستقیم از طریق مشتریان و جلب مشتریان جدید.

جذب مشتریان وفادار با استفاده کارت وفاداری | پرگاس

جذب مشتریان وفادار با استفاده کارت وفاداری

یکی از راه های نگهداری و مراقبت از مشتریان کارت وفادار سازی میباشد. به کمک این کارت ها و یک نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتریان یا CRM، یا نرم افزار باشگاه مشتریان میتوان اطلاعات مربوط به خرید مشتری، میزان امتیاز و شارژ آنها را نگهداری کرد. اطلاعات مربوط به خرید مشتری، میزان امتیاز و شارژ آنها را نگهداری کرد. در واقع میتوان گفت مشتری از این طریق علاوه بر خدمات و کالایی که دریافت کرده هدیه ای نیز برایش در نظر گرفته میشود که این باعث وفاداری مشتری به سازمان شده و از طرفی منافعی نیز برای سازمان به واسطه خرید و تعامل خواهد داشت.

Loyalty Card یا کارت وفاداری چیست؟ | پرگاس

Loyalty Card یا کارت وفاداری چیست؟

Loyalty Card یا کارت وفاداری مشتریان می‌تواند موجب تکرار خرید مشتری‌ها شده که می‌توانند با اضافه کردن هدایا به شیوه‌های مختلف ارزش کارت را بالا ببرند. کارت مشتری وفادار همانند سایر کارت‌ها می‌تواند در کیف پول قرار گیرد که مشتری با هر بار مشاهده آن به یاد سازمان و خدماتی که ارائه می‌دهد افتاده و در صورت نیاز، خرید مجدد را انجام می‌دهد.

با کمک Loyalty Card می‌توانند پس از مدتی مجموعه‌ای از اطلاعات دقیق و قابل بررسی از مشتریان سازمان داشته باشند که با استفاده از آن می‌توان ایده‌های جدیدی خلق نموده و تصمیمات جدیدی اتخاذ نمایند.

در دنیای تجارت امروز، وفاداری مشتریان بالقوه عامل کلیدی برای موفقیت کسب و کار به شمار می‌آید، عاملی که شما با ایجاد آن و خلق رضایتمندی در مشتریانتان محرکی برای وفاداری آنها به شما و سازمان شما می‌شوید و مشتری شما را در اولویت انتخاب‌های خود قرار داده که این موضوع به خودی خود باعث ماندگاری و گسترش کسب و کار خواهد شد.

کارت مشتری وفادار چگونه عمل می‌کند؟ | پرگاس

کارت مشتری وفادار چگونه عمل می‌کند؟

کارت وفاداری را می‌توان به عنوان یکی از رایج‌ترین روش‌های جلب وفاداری مشتریان در جهان دانست. برنامه‌های متنوعی برای وفاداری مشتریان وجود دارد که می‌توان اشاره کرد این روش در تمام آنها به نوعی نقش پر رنگی دارد. کارت مشتری وفادار را می تون از جنبه‌های مختلفی مورد بررسی قرار داد.

به عنوان مثال طراحی کارت مشتری وفادار موضوع مهمی است. از لحاظ ظاهری Loyalty Card شبیه کارت‌های اعتباری و بانکی مرسوم است؛ اما می‌توان خلاقیت‌هایی در طراحی کارت وفاداری مشتری در نظر داشت که بتوان آن را از لحاظ ظاهری نیز در ذهن مشتریان باقی بماند.

نکته بعدی در خصوص کارت مشتری وفادار موضوع خدماتی است که صاحب کارت می‌تواند از آن بهره‌مند شود. صرفاً ارائه یک کارت به مشتریان نمی‌تواند جذابیت خاصی برای آنها به همراه داشته باشد. پس باید به دنبال طراحی Loyalty Card به فکر ارائه خدمات مناسبی از طریق آن باشید.

خدمات مختلفی از طریق Loyalty Card مشتری ارائه می‌شود انواع فروشگاه‌ها، کافه‌ها و رستوران‌ها، آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی، مراکز ورزشی و تفریحی و بسیاری موارد دیگر می‌تواند به عنوان خدمات ارائه شده توسط کارت مشتری وفادار مورد استفاده قرار گیرد.

ارائه Loyalty Card به مشتری با خدمات مختلف

بسته به کسب و کاری که دارید می‌توانید کارت‌های وفاداری را با خدمات مختلفی در اختیار مشتریان قرار دهید. به عنوان مثال اگر شما دارای سوپر مارکت هستید می‌توانید بر اساس خرید مشتریان آنها را دسته بندی کرده و به هر دسته‌ای بر اساس سطح آنها تخفیف‌هایی را ارائه بدهید.

با دسته بندی مشتریان و Loyalty Card با سطوح مختلف می‌تواند باعث ترغیب مشتریان به کسب امتیازات بیشتر از جانب شما گردد. البته اگر کمی هوشمند باشید می‌توانید استفاده دیگری نیز از ارائه این تخفیف‌ها ببرید.

مشتریان شما زمانی که قرار است بایت محصولی هزینه نکنند احتمالاً به دنبال علایق خود می‌روند. به این ترتیب می‌توانید شناخت بهتری از آنها کسب کنید. در نتیجه آنچه که اهمیت بالایی دارد استفاده صحیح از اطلاعات و آماری است که کارت وفاداری مشتری به شما می‌دهد.

ارائه کارت وفاداری به مشتری با خدمات مختلف | پرگاس

کارت وفاداری مشتری راهی برای رشد کسب و کار شما

کارت مشتری وفادار با رعایت برخی اصول می‌تواند موجب رشد کسب و کار و موفقیت‌های اقتصادی زیادی در دنیای تجارت گردد. به طور کلی رشد یک کسب و کار وابسته به مشتریان آن است.

شاید کار سختی به نظر بیاید اما به عنوان اولین اصل باید مشتریانی را که احتمال می‌دهید مجدد خرید انجام دهند شناسایی کنید و سعی کنید آنها را قانع کنید تا از شما خرید کنند. نقطه اصلی موفقیت همان خرید اولیه است. از این پس شما وارد میدان بازی شده‌اید و می‌توانید برای برنده شدن تلاش کنید. مشتری خود را حفظ کنید و به طرق مختلف که یکی از آنها کارت وفاداری مشتری است آنها را وادار به خرید کنید.

کارت وفاداری مشتری راهی برای رشد کسب و کار شما | پرگاس

بر عکس این ماجرا را نیز باید در نظر داشته باشید. برخی از مشتریان که بار اول از شما خرید می‌کنند با توجه به بازخورد و رفتاری که نشان می‌دهند به نظر می‌رسد که دیگر تمایلی به خرید مجدد نداشته باشند. به روشنی مشخص است که سرمایه گذاری‌هایی نظیر Loyalty Card برای این دسته از مشتریان صرفاً هدر دادن منابعی است که برای برنامه‌های کمپین بازاریابی در نظر گرفته شده است.

دسته بندی مشتریان در Loyalty Card این ویژگی را دارد که بتوانید شناخت بهتری از مشتریان داشته باشید. حتی مشتریانی که احتمال خرید مجدد آنها را می‌دهید نیز باید طبقه بندی شود و بیشتر وقت و هزینه بر روی مشتریانی تمرکز پیدا کند که احتمال خریدهای مجدد بیشتری مثلاً ۳ تا ۴ بار را برای آنها می‌دهید.

استفاده از عناوین مختلف برای کارت مشتری وفادار

واژه کارت وفاداری مشتری شاید چندان برای مشتریان خوشایند نباشد پس توصیه می‌شود به جای استفاده از نام کارت وفاداری مشتریان از نام‌هایی مانند کارت تخفیف، کارت عضویت یا کارت امتیاز استفاده نمایید. درست است که هدف از کارت مشتری وفادار شناسایی و جداسازی این مشتریان از مشتریان معمولی است اما می‌توان به صورت مستقیم به این موضوع اشاره نکرد.

اهمیت Loyalty Card در تجارت و کسب و کار

ایجاد وفاداری در تجارت و حوزه‌های کسب و کار اهداف مختلفی دارد که شناخت هر یک از آنها می‌تواند در روند تصمیمات مدیریتی یک سازمان تأثیرگذار باشد. به طور کلی اهمیت کارت وفاداری به دو شکل می‌تواند تعریف شود، برای تعریف اول می‌توان این‌گونه بیان نمود که ایجاد و رواج وفاداری در مشتریان به منظور اطمینان خاطر از وفادار بودن آنها و به دنبال این حمایت از مشتریان، بهبود کسب و کار میسر خواهد گشت.

از دیدگاهی دیگر می‌توان هدف وفاداری در کسب و کار را تهیه و تنظیم داده‌هایی در ارتباط با مشتریان، از نحوه خرید آنها گرفته تا شناخت علایق مشتریان و نهایتاً نگهداری و مراقبت از آنها، با توجه به این اطلاعات. در واقع کارت مشتریان نوعی جذابیت برای مشتریان به منظور استفاده از محصولات یا خدمات می‌باشد که برای بسیاری از کسب و کارها از جمله فروشگاه‌ها، رستوران‌ها، مراکز تفریحی، شرکت‌های تعاونی و … کاربرد دارد.

2 ویژگی مهم Loyalty Card

ویژگی‌های یک کارت وفاداری درست و مفید می‌بایست به گونه‌ای باشد که برای جذب مشتریان کاملاً موثر باشد. مشخص است که هر چه پیشنهادات و مزایای طراحی شده برای استفاده از کارت مشتریان ارزشمندتر و جذاب‌تر باشد، تاثیر گذاری بیشتری خواهد داشت. به طور کلی حفظ، نگهداری و مراقبت مشتری خوب و وفادار هزینه کم‌تری نسبت به برنامه ریزی برای جذب مشتریان جدید دارد.

1- راه ارتباطی بین مشتریان و نرم افزار باشگاه مشتریان

هدف کارت وفاداری هم گزینه‌ای برای جلب مشتریان جدید و هم راهی برای جلب رضایت خاطر مشتریان فعلی می‌باشد. در واقع می‌توان گفت Loyalty Card راه ارتباطی بین مشتریان و نرم افزار باشگاه مشتریان به شمار می‌آید که با نام‌های کارت اختصاصی، کارت عضویت، کارت هدیه، کارت جایزه و Loyalty Card نیز معرفی می‌شود. کارت مشتریان ظاهری مشابه کارت‌های بانکی داشته و از جنس PNC بوده که دارای نوار مغناطیسی و یا بارکد می‌باشند که به کمک سخت افزار همراه باشگاه مشتریان خوانده می‌شود. صاحبان کسب و کار مشتریان خود را در باشگاه مشتریان عضو کرده و به آنها Loyalty Card می‌دهند.

درصدی از خرید مشتری در Loyalty Card به عنوان اعتبار شارژ می‌گردد که مشتری می‌تواند در خریدهای بعدی از آن استفاده نمای همچنین مشتریان با خریدهای خود اعتبار و امتیاز کارت خود را افزایش می‌دهند و با بیشتر شدن امتیازات امکان استفاده از آیتم‌های جذاب و متنوع را خواهد داشت. Loyalty Card باعث جذابیت برای مشتری جهت بازگشت به فروشگاه و استفاده مجدد از محصولات و خدمات می‌شود.

2- سودآوری، گسترش و توسعه مشتریان، خلق شبکه فروش

از جمله ویژگی‌های کارت وفاداری می‌توان به سودآوری، گسترش و توسعه مشتریان، خلق شبکه فروش و امکان مشارکت با فروشگاه‌های اطراف، سازگاری با شیوه‌های اعتباری و امتیازی و عدم نیاز به زیر ساخت‌هایی همچون اینترنت و شبکه اشاره نمود. عدم استفاده از Loyalty Card باعث عدم تضمین مراجعه مجدد مشتری می‌شود همچنین ارتباط با مشتری بعد از خرید قطع شده و همچنین با استفاده نکردن از کارت مشتریان از علاقه‌مندی‌های مشتری‌ها نیز با خبر نخواهیم شد.

6 فکر در مورد “کارت وفاداری مشتریان راهی برای ترغیب مشتریان به خرید

  1. شفیع کریمی گفت:

    خیلی عالی بود، یه مقاله دیگه هم در همین رابط داشتید،واقعا از ته دل از این اطلاعات کاربردی تون لذت بردم.

  2. شروین مشایخ گفت:

    خیلی ایده جالبی بود. کلا مقالات سایتتون متفاوت از بقیه سایتهای دیگه ست، متشکرم که هستید.

  3. شکرانه پور منافی گفت:

    سلام.
    من همین کارهارو برای جذب مشتری و وفادار شدن مشتری انجام دادم. و انصافا نتایجش رو دارم می بینم.

  4. هایده گفت:

    سلام و خدا قوت به همه کاربران سایت و تیم دوست داشتنی پرگاس. فقط خواستم بگم که دوستتون دارم.

  5. حامد پاکبان گفت:

    من تجربه ش کرده ام. یعنی کافیه یه مشتری وفادار داشته باشی، حتی اگه ازت خرید هم نکنه همیشه همه جا تبلیغت رو می کنه و مشتری جدید برات پیدا می کنه.

  6. محمد کریمخانی گفت:

    کارت وفاداری مشتری یکی از ترفندهای بسیار عالی هست که هم به نفع مشتری هست و هم به نفع کسب و کار.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *