آموزش باشگاه مشتریان

پیاده سازی باشگاه مشتریان: راهنمای کامل برای افزایش وفاداری مشتریان

مفهوم پیاده سازی باشگاه مشتریان را می‌توان در ایجاد روشهای و موقعیت‌هایی برای جلب توجه مشتریان تعریف نمود. ایجاد مشتریان وفادار همواره دغدغه مدیران در هر کسب و کاری است. یکی از راه‌های حفظ مشتریان ارائه خدماتی خاص به آنهاست.

هنگامی که مشتری شما حس می‌کند از جانب شما مهم قلمداد شده علاوه بر احساس نزدیکی با مجموعه و برند شما، می‌تواند با تبلیغات غیر مستقیم بازاریابی بسیار موفقی به همراه بیاورد؛

اما نصب و اجرای باشگاه مشتریان صرفاً جمع کردن اطلاعات مشتریان و یا ارائه تخفیف با آنها نیست. نکات مهمی در خصوص نصب باشگاه مشتریان وجود دارد که توجه به آنها کمک می‌کند تا هزینه و وقتی که برای این کار صرف شده بهترین و بیشترین بهره وری را داشته باشد.

از مزایا و معایب پیاده سازی باشگاه مشتریان به خوبی آگاه باشید

درست است که باشگاه مشتریان یکی از روش‌های جلب رضایت مشتریان است اما همان قدر که نصب باشگاه مشتریان مفید است می‌تواند ضررهای بزرگی را نیز متوجه کسب و کار کند.

اگر یک نرم افزار باشگاه مشتریان واقعی داشته باشید پس باید بدانید که این باشگاه بسیار هزینه بر است و اگر نتوانید از اطلاعات و نتایج آن استفاده صحیحی داشته باشید بدون تردید با شکست مواجه خواهید شد.

پس در نظر داشته باشید پیاده سازی باشگاه مشتریان تنها برای ارائه تخفیف به مشتریان نیست بلکه باشگاه مشتریان محلی است برای ارتباط گرفتن با مشتریان و معرفی هرچه بیشتر و بهتر محصولات و خدمات.

1- ایجاد حس نزدیکی با مشتریان

همان طور که اشاره شد هدف اصلی از پیاده سازی باشگاه مشتریان ایجاد حس نزدیکی میان مشتریان با کسب و کار شماست بنابراین برنامه‌های خاص و به یاد ماندنی برای مشتریان خود در نظر بگیرید و به مشتریان احساس مهم بودن بدهید.

نصب باشگاه مشتریان روشی است که می‌توانید به مشتریان خود اثبات کنید که برای شما ارزش بالایی دارند و رضایت آنها در اولویت کار شما قرار دارد. برای این کار لازم نیست کارهای عجیب انجام دهید کافی است یک تبریک ساده به مناسبت اعیاد مختلف و یا یک بن تخفیف به مناسب تولد مشتریان می‌تواند حس خوبی در آنها ایجاد نماید.

2- رقابت سالم داشته باشید

اگر قصد دارید در هنگام پیاده سازی باشگاه مشتریان به مخاطبین خود هدیه‌هایی در غالب تخفیف ارائه دهید باید این مورد را در نظر بگیرید که این تخفیف‌ها به کسب و کار سایرین صدمه وارد نکند.

گاهی ممکن است فروش زیر قیمت یک کالا یا خدمات، اگرچه در قالب تخفیف ارائه شده باشد بتواند بک کسب و کار کوچک که به عنوان رقیب شما در حال فعالیت است را به طور کامل تخریب کند.

پس در ارائه تخفیف‌ها باید اصول اخلاقی را اولویت قرار دهید. وقتی شما به این اصول پایبند باشید رقبای شما نیز به همین شکل عمل خواهند کرد. بدون شک رقابت در فضای سالم بسیار موفق‌تر خواهد بود.

3- جلب وفاداری مشتریان

ارائه تخفیف های متعدد در پیاده سازی باشگاه مشتریان روش خوبی برای جلب توجه مشتریان وفادار است اما موضوع باشگاه وفاداری مشتریان مطلب دیگری است که نباید از آن به سادگی گذشت.

شما به مشتریانی نیاز دارید که نسبت به برند و کسب و کار شما وفادار باشند و این وفاداری را به دوستان دیگر هم منتقل نمایند.

جلب وفاداری در روند نصب باشگاه مشتریان زمانی محقق می‌شوند که شما بتوانید با مشتری بالقوه خود ارتباط برقرار نمایید. ارتباط‌های عاطفی و ایجاد حس ارزشمند بودن در مشتریان موضوعی است که به توجه ویژه‌ای نیاز دارد.

اگر شما با آغوش باز به استقبال مشتریان بروید بدون تردید آنها هم به شما وفادار خواهند ماند.

4- برنامه ریزی دقیق داشته باشید

پیاده سازی باشگاه مشتریان زمانی که هدفمند و با برنامه ریزی باشد می‌تواند موفقیت آمیز گردد. برای فواصل زمانی مشخص برنامه ریزی‌های دقیق و اصولی داشته باشید. مشتریان دسته بندی کرده و برنامه‌های متنوعی را برای هر کدام از گروه‌ها در نظر بگیرید.

همچنین توصیه می‌شود که به طور کامل در خصوص رقبا و عملکرد آنها نیز اطلاعات کسب کنید. به این ترتیب می‌توانید هدف گذاری‌های دقیق‌تری داشته باشید.

5- شفاف عمل کنید

پیاده سازی باشگاه مشتریان قرار نیست باعث سردرگمی مخاطبان شما گردد. هر چه این باشگاه و خدماتی که در آن به مشتریان ارائه می‌دهید ساده‌تر و قابل درک تر باشد بهتر می‌توانید از نتایج آن استفاده کنید.

6- به روز باشید

پیاده سازی باشگاه مشتریان امروزه امری است که باید بر پایه وب طراحی و اجرا گردد. روش‌های سنتی برقراری ارتباط با مشتریان را فراموش کرده و با علم روز پیش بروید. با دسترسی همه اقشار جامعه به اینترنت و گوشی‌های هوشمند این فرصت برای شما فراهم شده تا با چند کلیک ساده در کنار مشتریان خود قرار بگیرید.

<strong>راه اندازی باشگاه مشتریان</strong>

<strong>راه اندازی باشگاه مشتریان</strong>

 

5 نکته مهم در پیاده سازی باشگاه مشتریان

پس از نصب باشگاه مشتریان و شروع اجرای برنامه‌های وفادارسازی مشتریان توجه به عوامل و نکات مهم در این زمینه می‌تواند شما را در راه رسیدن به حداکثر بهره مندی از مزایای نرم افزار باشگاه مشتریان و برنامه‌های وفادارسازی یاری کند.

1- سادگی ایجاد حساب کاربری

پس از پیاده سازی باشگاه مشتریان یکی از نکات مهم در اجرای نرم افزار باشگاه مشتریان، آسودگی و راحتی در ایجاد حساب کاربری مشتریان است.

در این مرحله تلاش نمائید تا تنها با پرسیدن چند سوال کلیدی نسبت به ایجاد حساب کاربری برای اعضا اقدام نمائید.

فرآیند طولانی ایجاد حساب کاربری و پرسیدن سوالات زیادی در زمینه‌های مختلف و فرستادن مشتری از صفحه‌ای به صفحه دیگر موجب عدم تمایل مشتری نسبت به ثبت نام و عضویت در باشگاه مشتریان می‌گردد.

فراموش نکنید که هدف اصلی و گام اول عضویت مشتری در باشگاه مشتریان است و جهت اخذ اطلاعات بیشتر از مشتری جهت تکمیل پایگاه اطلاعات داده‌های خود در آینده زمان کافی خواهد داشت.

2- تشریح برنامه وفادارسازی

پس از نصب باشگاه مشتریان، برنامه‌های وفادارسازی نرم افزار باشگاه مشتریان را به‌صورت ساده و روان برای اعضا تشریح کنید.

برای این منظور بهتر است که صفحه‌ای جذاب در پنل کاربری در نظر گرفته و به تشریح نحوه امتیازدهی، چگونگی استفاده از امتیازات، و نحوه رده بندی اعضا جهت برخورداری از انواع امتیازات ویژه هر سطح بپردازید.

به عنوان مثال چنانچه برنامه وفادارسازی بر اساس سیستم امتیازدهی است نحوه کسب امتیاز را به سادگی شرح دهید.

یکی از جذابیت‌های برنامه‌های وفادارسازی نرم افزار باشگاه مشتریان سادگی درک آن برای مخاطبین است.

همچنین بهره مندی از طراحی سایت حرفه‌ای، طراحی زیبای صفحات و سادگی کار به پنل کاربری توسط مشتریان از دیگر نکاتی است که از ذهن مشتری دور نمی‌ماند.

3- اختصاص جوایز متنوع

پس از پیاده سازی باشگاه مشتریان، در اجرای برنامه‌های وفادارسازی توسط نرم افزار باشگاه مشتریان، ترتیبی اتخاذ نمائید که مشتری با محدودیت حق انتخاب در بهره مندی از امتیازات کسب شده مواجه نگردد.

برای این منظور لازم است که برای مشتری حداقل دو راه جهت برخورداری از شرایط ویژه و امتیازات خود داشته باشد. توجه داشته باشید که همه اعضای باشگاه مشتریان ممکن است اعتقاد و تمایل یکسانی به برند شما و محصول خریداری شده از شما داشته باشند ولی لزوماً تمایل و اعتقاد مشترکی نسبت به بهره مندی از امتیازات کسب شده ندارند.

از اینرو ایجاد حق انتخاب برای اعضا و پیشنهاد چند نوع جایزه و روش جهت برخورداری از امتیازات در نرم افزار باشگاه مشتریان، حس خوبی است که به مشتری القا می‌شود.

3- ثبات برنامه وفادارسازی

پس از پیاده سازی باشگاه مشتریان، ثبات در اجرای برنامه‌های وفادارسازی که توسط نرم افزار باشگاه مشتریان نصب می‌گردد بسیار مهم است. چنانچه اگر شما برنامه وفادارسازی مطلوبی از هر جهت اجرا نمائید ولی در نحوه اجرای آن ثبات نداشته باشید علاوه بر عدم موفقیت در اجرای برنامهِ، لطمه شدیدی به اعتماد مشتریان خود به باشگاه وارد می نمائید.

از اینرو قبل از اجرای برنامه وفادارسازی مشتریان نسبت به تست برنامه و تائید عملکرد آن پرداخته و سپس آنرا معرفی نمائید.

نکته قابل ذکر این است که در برخی موارد به علل مختلف نیاز به بازنگری در برنامه وفادارسازی حین اجرای آن را دارید، در اینگونه مواقع لازم است که بطور واضح و شفاف نسبت به ایجاد تغییرات در برنامه، لزوم اجرای آن و تاثیرات مثبتی که بر روی سیستم امتیازدهی اعضا دارد اطلاع رسانی از طریق نرم افزار باشگاه مشتریان صورت گرفته تا موجب سلب اعتماد مشتریان نگردد.

4- تداوم برنامه وفادارسازی

پس از پس از پیاده سازی باشگاه مشتریان، در اجرای برنامه‌های وفادارسازی مشتریان توسط نرم افزار باشگاه مشتریان سعی در ایجاد جذابیت در برنامه‌های خود برای مشتریان داشته باشید.

این یک امر بدیهی است که برنامه‌ها به مرور زمان جذابیت خود را از دست می‌دهند لذا برنامه ریزی توسط نرم افزار باشگاه مشتریان جهت ایجاد برنامه‌های جذاب بطور مداوم داشته باشید.

معمولاً مشتریان پس از مدتی انگیزه لازم جهت تعاملات با باشگاه را از دست می‌دهند لذا در این گونه مواقع با ارسال پیامکها و ایمیل به مشتری و اختصاص امتیاز و هدیه به مناسبت‌های مختلف به مشتریان که یکی از امکانات نرم افزار باشگاه مشتریان بوده جهت دعوت به بازگشت دوباره آنها می‌تواند کارساز باشد.

5- سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان

باشگاه مشتریان و سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM) با یکدیگر تفاوت دارند. گرچه عده‌ای می‌پندارند که باشگاه مشتریان و سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان و در نهایت نرم افزار باشگاه مشتریان و نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتریان یکسان نبوده و تفاوت دارند.

تاثیر باشگاه مشتریان از طریق برنامه‌های وفادارسازی و سیستم امتیازدهی و رده بندی مشتریان اقدام به تشویق و ترغیب اعضا به تکرار خرید و وفادارسازی به برند و محصول مورد نظر می‌نماید که در ورای این برنامه‌ها، موفقیت در فروش و سود بنگاه اقتصادی قرار دارد.

نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتریان یا CRM اقدام به ثبت اطلاعات تماس با مشتری بالقوه و مشتری ناراضی، ثبت سوابق مشتری و بستر ارتباط با مشتریان و ارائه خدمات به مشتریان است. از اینرو نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتریان و نرم افزار باشگاه مشتریان با یکدیگر تفاوت دارند.

7 فکر در مورد “پیاده سازی باشگاه مشتریان: راهنمای کامل برای افزایش وفاداری مشتریان

  1. پرویز شوقی پر گفت:

    خیلی مقاله خوبی بود، دستتون درد نکنه، من در رابط با جذب و حفظ باشگاه مشتریان یک مقاله خوب نوشته ام، براتون ایمیل می کنم، اگر خوشتون اومد ازش استفاده کنید.

  2. فرهاد بشارت گفت:

    خوشم اومد از مقاله تون.با اجازه تون این مقالات بحث مشتری مداری رو توی فیس بوک و تویترم هم میزارم و لینک میدم به سایتتون.

  3. پریا رضایی گفت:

    یعنی ممکنه من هم یه روزی به باشگاه مشتریانی برسم که بخوام بهشون یه حالی و تخفیفی و چیزی بدم، خدایا عجب کیفی داره خدمت اضافی کردن به مشتری هات.

  4. مهدی ارومیه گفت:

    پایگاه دانش پرگاس، پاتوق هر روزه منه. واقعا بابت این همه اطلاعات مفید ازتون سپاسگذارم.

  5. ژوان پیروزفر گفت:

    واقعا هنوز خبلی ها برای جذب و وفادار کردن مشتری دارن از همون روشهای قدیمی و سنتی استفاده میکنند که خیلی سخته، امروزه همه گوشی دارن و خیلی راحت میشه به حجم بیشتری از مشتریان دسترسی داشت.

  6. مژده رسولیان گفت:

    دیگ حق هرگز نمی افتد زجوش.
    از پروین اعتصامی.
    این به این خاطره که اگه از حق نگذریم، نکات خیلی مهمی رو اشاره کردید.

  7. گلنار محمدپور گفت:

    وقتی کسب و کار یه کم رشد می کنه، ادم دوست داره برای مدیریت و ارتباط بهتر با مشتری و جذب وفاداری مشتری هر هزینه ای بکنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *