آموزش باشگاه مشتریان

حفظ مشتریان وفادار: 6 تکنیک موثر برای برای موفقیت در فروش

حفظ مشتریان و به خصوص حفظ مشتریان وفادار یکی از مهم‌ترین تکنیک‌هایی است که در برنامه‌های کمپین بازاریابی مورد توجه قرار می گیرد. صاحبان کسب و کار باید بدانند که جلب مشتری اولین و شاید ساده ترین راه برای فروش خدمات و محصولات است. آن چه اهمیت بالایی دارد موضوع نگهداشت مشتریان وفادار و جلب اعتماد و وفاداری مشتری است.

در واقع برنامه‌های بازاریابی باید به دو بخش اصلی تقسیم شود. بخش اول صرف هزینه و زمان و انرژی برای یافتن مشتریان جدید و بخش دوم جلب رضایت مشتریان قبلی است. در ادامه به معرفی برخی روشها برای نگهداشت مشتریان وفادار و ترغیب آنها به خرید مجدد از محصولات و خدمات می‌پردازیم.

6 راه مهم در حفظ مشتریان وفادار

نگهداشت مشتریان وفادار علاوه بر اینکه باعث خرید مجدد آنها از شما می‌شود می‌تواند به عنوان راهی برای ترغیب سایر افراد نیز تلقی گردد. روش‌های حفظ مشتریان وفادار را می‌توان به ۶ دسته اصلی تقسیم نمود که رعایت هر کدام از این روشها می‌تواند نتایج قابل قبولی را در پی داشته باشد.

حفظ مشتریان وفادار مهم‌ترین تکنیک در برنامه‌های کمپین بازاریابی | پرگاس

1- شما تنها یک مشتری دارید!

این عنوان شاید در ابتدا به نظر غیر منطقی باشد اما این روشی است که باید آن را به خوبی فرا گیرید. بدون شک شما مشتریان زیادی دارید اما برای جلی رضایت آنها و نگهداشت مشتریان وفادار لازم است به شکلی با آنها رفتار کنید که به نظر بیاید تنها مشتری شما هستند و همه دقت و امکانات شما در اختیار او قرار گرفته است.

این روش می‌تواند حس رضایت و اعتماد خوبی را در ذهن مشتری ایجاد نموده و او را تبدیل به یک مشتری وفادار برای شما نماید. به بیان دیگر برای حفظ مشتریان وفدار باید حس خاص بودن به آنها بدهید. زمان بیشتری را برای مشتری صرف کنید و سعی کنید نیازهای او را بهتر بشناسید.

2- استفاده از مشوق‌هایی برای خرید بیشتر توسط مشتری

برنامه‌های بازار یابی باید بر اساس حفظ مشتریان وفادار تنظیم گردد. به عنوان مثال برای اینکه مشتریان را به خریدهای بعدی ترغیب کنید می‌توانید کمی هزینه کرده و از مشوق‌ها گوناگونی استفاده نمایید. این مشوق‌ها می‌توانند کوپن‌هایی برای خرید مجدد و یا گرفتن اطلاعات و راه اندازی باشگاه مشتریان باشد.

6 راه مهم در حفظ مشتریان وفادار | پرگاس

باشگاه مشتریان میتواند محلی باشد برای ارائه خدماتی که با استفاده از آن فرایند حفظ مشتریان وفادار به خوبی و با موفقیت پیش برود. ارائه بن های و کد های تخفیف از طریق ایمیل و پیامک نیز میتواند برای حفظ مشتریان بالقوه و ترغیب آنها به خرید مجدد بسیار مفید باشد.

3- از مشتریان خود نظر سنجی کنید

حفظ مشتریان وفادار وابسته به جلب رضایت آنهاست. برای این کار لازم است نظرات آنها را بدانید و با استفاده از آن بتوانید نقاط ضعف خود را از بین برده و نقاط قوت را تقویت نمایید. اگر بدانید مشتریان شما به چه محصولاتی بیشتر علاقه دارند می‌توانید بر روی آنها سرمایه گذاری کنید.

4- از مشتریان قدیمی بی خبر نمانید

گاهی اوقات ممکن است مدت زمان زیادی از یکی از مشتریان خود بی خبر باشید و سفارش جدیدی از او دریافت نکرده باشید. بهتر است برنامه برای با خبر شدن از حال مشتریان وفادار خود در نظر داشته باشید. همان طور که پیش‌تر نیز اشاره شد حفظ مشتریان وفادار باید با استفاده ایجاد حس خاص بودن در آنها صورت پذیرد.

5- مشاوره رایگان بدهید!

این روش بسیار ساده و در عین حال دارای اثرگذاری بالایی است. برای حفظ مشتریان وفادار، به آنها در خصوص مسائلی که با آن آشنایی دارید مشاوره و راهنمایی بدهید. حتی اگر راجع به موضوعی اطلاعاتی ندارید اما می‌توانید شخص معتمدی را به مشتری معرفی کنید حتماً این کار را انجام دهید.

بدون تردید مشتریان شما با این کار احساس رضایت بیشتری می‌کنید. با این کار رابطه شما از مشتری و فروشنده به رابطه دوستی تبدیل می‌شود و به سادگی مشتری خود را حفظ نموده‌اید.

6- همیشه بهترین باشید

این روش ساده‌ترین و بدیهی‌ترین کاری است که برای حفظ مشتریان وفادار می‌توانید انجام دهید. بهترین محصولاتی که می‌توانید به مشتریان ارائه دهید. اگر کسب و کار شما خدماتی است باید سعی کنید کیفیت خدماتی که ارائه می‌دهید را بالا ببرید. این کار در واقع امری ضروری برای موفقیت کسب و کار شما خواهد بود.

مشتریان شما زمانی که محصولات و خدمات با کیفیتی دریافت می‌کنند دفعات بعدی نیز تمایل پیدا می‌کنند تا به سمت شما بازگردند. علاوه بر این به سادگی به صورت غیر مستقیم برای شما بازاریابی انجام می‌دهند و کیفیت محصولات و خدماتی که دریافت کرده‌اند را نزد مشتریان بالقوه شما تایید می‌کنند.

این روش بدون شک اثرگذارتر از تمام روش‌های تبلیغاتی مستقیمی است که برای آنها هزینه‌ها و زمان زیادی صرف می‌گردد.

7 فکر در مورد “حفظ مشتریان وفادار: 6 تکنیک موثر برای برای موفقیت در فروش

  1. سینا احمد رازی گفت:

    دقیقا همینطوره. اگه ما در برخورد با هر مشتری تصور کنیم که تنها و تنها همین یدونه مشتری رو داریم، طوری برای جلب رضایتش از خودمون رفتار مناسب نشون میدیم که مشتری کیف کنه و به مشتری دائمی ما تبدیل بشه.

  2. زیور سروان زاده گفت:

    من چندین مقاله از سایتتون خوندم و دیدم بی انصافی هست که برای این چنین مقالات ارزنده ایی نظری کامنتی ننویسم.فقط خواستم تشکر کنم.

  3. صلاح خوانچه زر گفت:

    سلام.
    من خودم توی پیجم مشاوره رایگان گذاشتم خیلی بازخورد خوبی گرفتم و تازه همونا تبدیل به مشتریان وفادار من شدن.

    1. لادن گوهرنژاد گفت:

      من خودم به خاطر مشاوره خوبی که از این سایت گرفتم، مشتری و از اعضای همیشه فعال این سایت شدم.

  4. گلنار جمیل گفت:

    خیلی بهعالی این مقاله نیاز داشتم، با اجازه تون توی وبلاگ خودمم گذاشتم. البته لینک کردم به همین صفحه.
    مشتری وفادار اون چیزیه که اگه ادم کارش خوب باشه و صداقت داشته باشی، بدون شک بوجود میاد.

  5. ایمانی زاد گفت:

    ممکنه باشگاه مشتریانت طیف وسیعی از انواع شخصیت ها باشن، هیچ وقت نباید همون طور که با یک دهه هشتادی رفتار و صحبت می کنی، همون طور هم با یک پیر مرد یا پیر زن صحبت کرد.

  6. اسماعیل لرستانی گفت:

    به نظر بنده هر کاری کنی، مشتری بازم ناراضیه، همیشه ادعاش زیاده، واقعا خیلی باید با حوصله بود که من ندارمس.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *