آموزش باشگاه مشتریان

جذب مشتریان وفادار: 8 استراتژی به روز برای موفقیت در فروش

جذب مشتریان وفادار یکی از مهم‌ترین استراتژی‌هایی است که در دنیای کسب و کار باید به آن پرداخته شود. آشنایی با برخی اصول ساده اما مهم که می‌تواند باعث جذب مشتریان و ایجاد باشگاه مشتریان گردد می‌تواند راه گشای بسیاری از مشکلاتی باشد که صاحبان کسب و کارهای مختلف با آن دست به گریبان هستند.

به عنوان یک مدیر و یا یک کارشناس بازاریابی شما باید بتوانید مشتریان وفادار را شناسایی نموده و با جذب آنها مجموعه ای از مشتریان بالقوه را جمع آوری کنید. اما جذب مشتریان وفادار کار مستلزم رعایت برخی نکات و ارائه برخی خدمات به افراد است.

بر اساس آمار و اطلاعات ارائه شده توسط بین‌اند کمپانی که یک شرکت مشاوره‌ای در زمینه مدیریت است، برای جذب یک مشتری جدید باید ۷ برابر بیشتر از حفظ مشتریان قبلی هزینه کرد. این امر یعنی اگر بتوان درصد کمی از مشتریان را حفظ نمود می‌توان از هدر رفت منابع به میزان چشم گیری جلوگیری نمود.

استراتژی‌های جذب مشتریان وفادار | پرگاس

استراتژی‌های جذب مشتریان وفادار

پیش از آن که برنامه کمپین بازاریابی را تدوین کنید بهتر است موارد زیر را مورد بررسی قرا دهید و بقیه مراحل کار را بر اساس این موارد پیش ببرید. بدون شک شما هم تمایل دارید با صرف هزینه و زمان کمتر به نتیجه‌های بهتری دست یابید.

1- یک سیستم CRM قوی داشته باشید

سیستم های مدیریت ارتباط با مشتری فراوانی در دسترس هستند که استفاده از آنها می‌تواند کلید جذب مشتریان وفادار برای شما باشد. با استفاده از یک سیستم ارتباط با مشتری با CRM قوی شما سابقه ارتباطات قبلی با مشتری و نقطه نظرات آنها را همواره به صورت منظم و طبقه بندی شده در اختیار دارید و این یعنی نزدیکی کافی با مشتریان خود دارید.

با استفاده از این سیستم می‌توانید با مشتری به صورت اختصاصی ارتباط بگیرید. پیام‌های خصوصی سازی شده بر اساس تمایلات مشتری می‌تواند روند این ارتباط را تسهیل نماید.

2- اولویت اول شما جلب رضایت مشتریان قبلی باشد

جذب مشتریان وفادار نسبت به جذب مشتریانی که هنوز به صورت قطعی به عنوان مشتری محسوب نمی‌شوند باید در اولویت قرار گیرد. مشتریان جدید اگرچه برای هر کسب و کاری امری ضروری تلقی می‌گردند اما جذب مشتریان قبلی را ارجح بدانید.

3- بخشی از بودجه بازاریابی را به جذب مشتریان وفادار تخصیص دهید

برای انجام برنامه‌های بازاریابی بدون شک بودجه مناسبی باید در نظر گرفته شود اما توصیه می‌شود در زمان تخصیص بودجه به بخش‌های مختلف، بخشی را به جذب مشتریان قدیمی اختصاص دهید. همواره به خاطر بسپارید شما هزینه‌های هنگفتی برای جذب یک مشتری جدید متحمل شده‌اید و باید حفظ آن برای شما اهمیت داشته باشد.

بخشی از بودجه بازاریابی را به جذب مشتریان وفادار تخصیص دهید | پرگاس

4- مشتریان را اولویت بندی کنید

عوامل مهمی وجود دارد که می‌تواند در طبقه بندی و تعیین سطح مشتریان شما دخیل باشد. به عنوان نمونه علاوه بر میزان خرید فواصل و دفعات خرید نیز باید مد نظر قرار گیرد. بر این اساس شما می‌توانید مشتریان خوب را مشخص کرده و بر اساس آن برای برنامه‌های جذب مشتریان وفادار بودجه بندی کنید.

اهمیت این کار در این است که به شما اجازه می‌دهد تلاش بیهوده‌ای برای مشتریانی که در سطوح میانی هستند نکنید.

5- از رسانه‌های اجتماعی برای برقراری ارتباط کمک بگیرید

متاسفانه در اکثر برنامه‌های بازاریابی از پتانسیل شبکه‌های اجتماعی به خوبی بهره برده نمی‌شود. استفاده از شبکه‌های اجتماعی صرفاً برای معرفی کالا و محصولات و خدمات نیست و این شبکه‌ها وسیله‌ای هستند برای تعامل میان شما و مشتریانی که با آنها در ارتباط هستید.

برای جذب مشتریان وفادار لازم است ارتباطات خود را با آنها افزایش دهید. انتخاب نوع شبکه اجتماعی نیز اهمیت بالایی دارد. مخاطبان خود را بشناسید و بر این اساس شبکه‌های اجتماعی را انتخاب نمایید.

6- به مشتریان اجازه دهید به راحتی شکایات خود را مطرح کنند

جذب مشتریان وفادار به معنای اهمیت دادن به خواسته‌های آنهاست. به مشتریان خود این فرصت را بدهید که شکایاتی که از شما دارند مطرح کنند. از این موضوع می‌توانید به نفع خود استفاده کنید. سعی نمائید با برخوردی خوب و ارائه خدمات تکمیلی و رفع مشکلات آنها حس با ارزش بودن را به مشتریان منتقل نمایید.

7- از مشتریان قدیمی تقدیر نمائید

تقدیر کردن همواره حس خوبی ایجاد می‌کند. برای جذب مشتریان وفادار از روش‌های مختلفی می‌توانید استفاده نمایید. ارائه خدماتی مانند بن‌های تخفیف، ارسال هدایا، امکان تعویض یا مرجوع نمودن کالا و بسیاری موارد دیگر می‌تواند روش‌هایی برای تقدیر از مشتریان تلقی گردد.

8- رویدادهایی برای جذب مشتریان وفادار برگزار کنید

برگزاری مراسم‌های کوچک و بزرگ و دعوت از مشتریان قدیمی می‌تواند بازخورد بسیار خوبی داشته باشد. با این کار تعامل بیشتری با آنها پیدا می‌کنید. در این رویدادها می‌توانید شناخت بیشتری از مشتریان و خواسته‌های آنها پیدا کنید و این امر به برنامه‌های بعدی شما کمک بزرگی خواهد نمود.

10 فکر در مورد “جذب مشتریان وفادار: 8 استراتژی به روز برای موفقیت در فروش

  1. رحیم مولایی نسب گفت:

    سلام. من به شدت به مشتری و جذب مشتری و خدمات رسانی به مشتری اعتقاد دارم، با یه دوستی کسب و کاری راه انداختیم که این موارد رو زیاد قبول نداره. مقاله شما رو فرستادم براشون.
    امیدوارم که تاثیر گذار باشه.

    1. پرگاس گفت:

      سلام دوست عزیز، ممنونم که مورد توجه شما قرار گرفتیم

  2. آتریسا تاجیک گفت:

    سلام. من توسط برادرم با این سایت آشنا شدم. ایشون در حوزه سئو خیلی وارد هستن، و هر وقت خواستم سوالی بپرسم، می گن که این چند تا مقاله شما رو بخونم، انصافا به جواب همه سوالهام رسیدم و ازتون متشکرم.

  3. سید رحمان پور منافی گفت:

    هر چقدروقت، زمان و هزینه بزاریم برای جذب و رضایت و خوشحالی مشتریان، بازم کمه و این هزینه ها به هیچ وجه هزینه نیستن بلکه سرمایه گذاری اند.

    1. اسرا کیوانی گفت:

      من یه خدماتی دارم میدم به مشتریام، هر وقت به هر دلیلی نتونن از خدمات استفاده کنن، کافیه همون لحظه به شرکت زنگ بزنن، مبلغی رو به عنوان جریمه میزنیم به حسابشون. این ایده رو از ویرا برگ گرفتم البته.

  4. سید ملا محمدی از اصفهان گفت:

    من چطور می تونم همچین استراتژی برای جذب مشتریان وفادار بریزم؟

    1. پرگاس گفت:

      سلام دوست عزیز برای اطلاعات بیشتر با شماره ۲۸۴۲۸۴۵۶ تماس بگیرید

  5. شایان ذاکری گفت:

    خیلی دوست دارم که بتونم تعداد مشتریانم رو بالا ببرم، تخفیف خوب هم به صورت دوره ای گذاشته ام اما نتیجه نگرفته ام.

  6. خالند اسلام خواه گفت:

    فایده نداشت برای من.
    یه ساله سایتم رو ول کردم، دامنه هاش هم تمدید نکردم، همونطور واسه خودش مونده.
    من هر چقدر هزینه سایت می کردم، باز به فروش منجر نمی شد.

    1. پرگاس گفت:

      سلام دوست عزیز برای اطلاعات بیشتر با شماره ۲۸۴۲۸۴۵۶ تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *