مقالات تبلیغات کلیکی

ردگیری کمپین تبلیغات اینترنتی برای تحلیل و آنالیز با کد UTM

چرا به ردگیری کمپین تبلیغات نیاز داریم؟ پس از اجرای یک کمپین تبلیغات اینترنتی، تمامی منابع برای معرفی محصول و خدمات دست به کار می‌شوند. روش تبلیغاتی متفاوتی از تبلیغات کلیکی گوگل گرفته تا بازاریابی ایمیلی و وبلاگ‌ها به همراه شبکه‌های اجتماعی برای اجرای یک کمپین بازاریابی تبلیغاتی به کار گرفته می‌شوند و مخاطبان را به صفحه فرود هدایت می‌کنند.

در صورت موفق بودن این روشها شما شاهد ترافیک بالای صفحه فرود خواهید بود. اما حالا یک سؤال پیش می‌آید که کدامیک از این روشها نرخ تبدیل بالاتری دارند؟

برای پاسخ به این سؤال شما باید بدانید که ترافیک ورودی به صفحه فرود شما از چه منبعی ارجاع شده تا در کمپین بعدی منابع و روشهای اجرای کمپین تبلیغاتی خود را بهتر مدیریت نمائید. برای انجام ردیابی کمپین تبلیغ آنلاین باید از کد UTM استفاده کرد.

کد UTM چیست؟

برای تحلیل و آنالیز و ردیابی کمپین تبلیغ آنلاین باید بتوان منابع آن کمپین را ردیابی و آنالیز کرد. یکی از روشهای آنالیز و تحلیل منابع کمپین تبلیغاتی استفاده کردن از کد‌های UTM – Urchin Tracking Module هست که اجازه سفارشی کردن آدرس یک لینک را میدهد تا بتوان منبع ترافیک ورودی را تشخیص داد.

نحوه‌ی کارکد UTM به اینصورته که این کد به  URL اصلی رشته های را اضافه میکند تا امکان ردگیری هر صفحه به راحتی امکان پذیر باشد. در صورت استفاده از یک کد UTM صحیح و مطابق با استاندارد میتوان به راحتی منبع دقیق ترافیک را تشخیص داد.

مثالی از یک کد UTM :

فقط وقتی که از یک کد UTM استاندارد و صحیح استفاده میشود میتوانید با استفاده از ردگیری کمپین تبلیغات اینترنتی منبع ترافیک را تشخیص و شروع به بهینه سازی نرخ تبدیل و بهبود کمپین تبلیغاتی خود کنید.

چگونه برای ردگیری کمپین تبلیغات اینترنتی کد UTM ایجاد کنیم؟

در صورتی که وی پی ان داشته باشید، دریافت کد UTM از طریق گوگل URL builder بسیار راحت و ساده هست. به شکل زیر توجه نمائید:

چگونه برای کمپین تبلیغات اینترنتی کد UTM ایجاد کنیم؟ | پرگاس

در ادامه روش دریافت کد UTM برای ردیابی کمپین تبلیغ آنلاین از طریق گوگل URL builder را با ذکر مثال آموزش خواهیم داد.

مانند مثال زیر آدرس صفحه فرود را در فیلد “Website URL” وارد نمائید.

نام منبع ورودی ترافیک در campaign source مشخص کنید. برای مثال از طریق سایت خاص یا یک خبرنامه ایمیلی که کمپین تبلیغاتی شما توسط آن اجرا میشود.

utm_source=blogad

utm_source=email-welcome

نوع رسانه را در بخش campaign medium مشخص کنید. برای مثال بنر تبلیغاتی ، تبلیغات کلیکی

utm_medium=banner

utm_medium=ppc

و در پایان یک نام برای کمپین تبلیغاتی خود در فیلد campaign name وارد نمایید. توجه کنید که یک نام منحصربه‌فرد را انتخاب نمائید تا پیگیری کمپین (Track) راحت‌تر باشد.

utm_campaign=50b-game

utm_campaign=rss-feed-launch

utm_campaign=newsletter-16mordad

پر کردن فیلدهای “Campaign Term” و “Campaign Content” اختیاریه و فقط جهت ارائه‌ی اطلاعات بیشتر هستند.

برای مثال در هنگامی که در یک سایت دو بنر تبلیغاتی برای یک کمپین تبلیغاتی وجود دارد و هر کدام در بخش‌های مختلفی از سایت قرار داده شده‌اند میتوان Term=header و Term=footer را برای هر UTM جداگانه برای هر بنر در نظر گرفت، تا میزان ترافیک ورودی از هر بنر به صورت مجزا مشخص باشد. با این کار ردگیری کمپین تبلیغات اینترنتی دقیق‌تر و بدون تداخل انجام خواهد شد.

پس اینکه اطلاعات لازم را وارد کردید روی “GENERATE URL” کلیک نمائید تا کد UTM شما ساخته ‌شود و با کپی پیست کردن آن در ایمیل، بنر و دیگر منابع کمپین آگهی‌ها میتوانید ترافیک ورودی از هر کدام از این منابع را به صورت مجزا ردگیری کنید. در تصویر زیر یک نمونه کد UTM که شامل آدرس صفحه فرود، نوع رسانه و منبع ورود ترافیک می‎باشد، نشان داده شده است.

نکات مهم کدهای UTM در کمپین تبلیغات آنلاین | پرگاس

نکات مهم کد UTM در ردیابی کمپین تبلیغ آنلاین

برای کدهای UTM یک روش نام‌گذاری مانند کد و یا حروف الفبا در نظر بگیرید زیرا پس از مدتی در صورت افزایش تعداد این کدها، دچار سردرگمی خواهید شد. اما داشتن یک اصول نام‌گذاری شما را در مدیریت این کدها هر چند که تعداد آنها زیاد باشد کمک میکند.

دانلود فایل UTM tagging میتواند شما را در این زمینه راهنمایی کند. حتماً دقت کنید که برای جلوگیری از به هم خوردن تحلیل‌ها در با استفاده از ردگیری کمپین تبلیغات اینترنتی برای هر منبع ورودی ترافیک یک کد UTM مجزا در نظر گرفته باشید.

کد UTM دارای یک آدرس طولانیه و نمیشود آن را به راحتی در یک ایمیل یا شبکه های اجتماعی برای کاربران نمایش داد. برای رفع این مشکل میتوان لینک را در قالب یک متن قرار داد و یا از سرویس‌هایی مانند bit.ly یا Google URL shortener برای کوتاه‌ ‌کردن لینک‌های کد UTM استفاده کرد. همچنین توجه داشته باشید کد UTM نسبت به حروف کوچک و بزرگ حساس هست. برای مثال پارامتر EMAIL و email به عنوان دو کمپین متفاوت تلقی میشود.

در هنگام ساخت کد UTM آدرس صفحه فرود تغییری نخواهد کرد لازم نیست در این مورد نگران باشید.

شروع ردگیری کمپین تبلیغات اینترنتی | پرگاس

شروع ردیابی کمپین تبلیغ آنلاین

حالا فرض میکنیم کدهای گوگل آنالیتیکس قبلاً در سایت شما قرار گرفته شده و سایت شما از پیش در حال تحلیل و آنالیز هست. در این صورت میتوانید گزارش ترافیک ورودی از هر کدام از منابع آگهی‌ها را دریافت کنید و به راحتی ردگیری کمپین تبلیغات اینترنتی خودتان را انجام دهید.

آدرس UTM به صورت خودکار توسط آنالیتیکس ردیابی خواهد شد و هر پارامتر به صورت جدا و دسته بندی شده به شما نشان داده خواهد شد. البته به یاد داشته باشید گاهی اوقات ممکنه ۲۴ ساعت طول بکشد تا اولین اطلاعات دریافت و ثبت شود ، بنابراین اگر بلافاصله بعد از اجرای کمپین آماری مشاهده نشد نگران نباشید و کمی صبر کنید.

برای مشاهده اطلاعات کمپین بعد از ورود به حساب گوگل آنالیتیکس مسیر زیر را دنبال کنید:

Acquisition > Campaigns > All Campaigns

قبل از اجرای کمپین تبلیغاتی کد UTM را امتحان کرد | پرگاس

در این بخش گزارش کاملی از ترافیک ورودی تمام منابع تبلیغ وجود دارد و با کلیک کردن روی هر کدام میتوان اطلاعات دقیقتری در مورد نتایج ردیابی کمپین تبلیغ دریافت کرد.

قبل از اجرای ردگیری کد UTM را امتحان کرد

بهتره قبل از اجرای ردیابی کمپین تبلیغ آنلاین کد UTM ساخته شده را امتحان کرد و از ضبط شدن میزان ترافیک ورودی توسط گوگل آنالیتیکس مطمئن شد. زیرا در صورتی که به هر دلیلی این کد درست کار نکند، تمامی زحمات برای داشتن یک تحلیل از نحوه‌ی پیشرفت و بازده کمپین تبلیغات، به هدر خواهد رفت.  برای امتحان کردن کد UTM ساخته شده مسیر زیر را دنبال کنید:

Google Analytics > Real Time > Traffic Sources

سپس از قسمت medium و source اطلاعاتی که باید از کد UTM ساخته شده را دریافت و چک نمائید.

استفاده از کد UTM در کمپین تبلیغاتی آنلاین کمک میکند اطلاعات بیشتری از ترافیک ورودی داشته باشیم | پرگاس

نتیجه گیری

تحلیل و بررسی بازده تبلیغات یک گام کلیدی برای ادامه‌ی روند تبلیغات هست. در صورتی که ندانیم کدام منبع تبلیغاتی بازده بیشتری برای ما داشته است، با سرمایه گذاری غلط در بخش اشتباه، سرمایه و وقت خود را به هدر میدهیم. استفاده از کد UTM در ردگیری کمپین تبلیغاتی اینترنتی کمک میکند اطلاعات بیشتری از ترافیک ورودی منابع مختلف آگهی‌ها را داشته باشیم و بتوانیم ادامه‌ی روند تبلیغ را برنامه ریزی و مدیریت کنیم.

 

8 فکر در مورد “ردگیری کمپین تبلیغات اینترنتی برای تحلیل و آنالیز با کد UTM

  1. مصطفی مرادپور گفت:

    وای خدای من چقدر این اطلاعات عالی بود. با این کد های UTM به راحتی میشه تبلیغات های متفاوت اینترنتی رو از هم تفکیک کرد، اینو واقعا نمی دونستم. عالی بود برای من.

  2. باقر نوادگان گفت:

    سلام، این تعریف utm رو کاش به صورت ویدیویی با یک مثال می آوردید. مثلآ من توی تبلیغات کلیکی، هزینه کردم و یک utm هم تعریف کردم و ردیابیش به چه نحوی میشه رو توضیح میداد.

    1. پرگاس گفت:

      سلام دوست عزیز، در برنامه تهیه محتوای آموزشی درج گردید

  3. شیدا نجفی گفت:

    بلاخره منم موفق شدم که همین کار رو توی تبلیغاتم اجرا کنم. ممنون از روش و آموزشهای مفیدتون. واقعا عالی هستید.

    1. پریسا کاظمی گفت:

      شاید باورتون نشه اما امروز جمعه از ظهر تا الان شب ساعت 12 هنوز درگیر مقالات بی نظیرتون هستم، کلی برای خودم توی دفترچه یادداشتم مطالب نوشتم.
      ممنونم ازتون.

    2. زهره مستوفی گفت:

      سلام عزیز.
      براتون آرزوی موفقیت دارم. لذت بردم از تجربه خوبی که گرفتید.

  4. نیلوفر رستمی گفت:

    وای خدا جونم، عجب امکاناتی داره دنیای دیجیتال که من ازشون هنوز بی خبرم. خیلی برام جالب بود.

  5. خجسته گفت:

    سلام. من همین ردگیری رو برای تبلیغات کلیکی هم انحام دادم.خیلی قشنگ میشه همه جی رو باهاش انالیز کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *