مقالات کسب و کار

برای شروع کسب و کار از چه منابعی استفاده کنیم; راهکارها

شاید فکر به این‌که چگونه کسب و کار جدید شروع کنیم، در نگاه اول دلهره‌آور باشد؛ اما کارآفرینان بسیاری هرساله قدم در این مسیر می‌گذارند.

افرادی به موفقیت می‌رسند که قبل از شروع کار، زمان قابل توجهی را به جمع‌آوری سرمایه، تحقیق در بازار و تهیه یک طرح تجاری واقع‌گرایانه صرف کرده‌اند.

البته آمادگی موفقیت شما را به طور مطلق تضمین نمی‌کند، اما شانس شما را در دستیابی به اهداف افزایش می‌دهد؛ بنابراین بد نیست منابع خود را بشناسید و با آن‌ها به مقابله با چالش‌ها بروید.

با چه منابع کلیدی و چگونه کسب و کار جدید شروع کنیم؟

مدل تجارت کسب و کار شما شاخصه مهمی در تعیین نوع منابع کلیدی به شمار می‌رود.

یعنی تفاوت واضحی بین منابع کلیدی به‌کاررفته برای شرکت تولیدی با شرکت طراحی وجود دارد. شرکت تولیدی، تولید را منابع اصلی خود می‌داند درحالی‌که، طراحی به منابع انسانی نیاز دارد.

منابع اصلی به طور مستقیم به دو عامل تعداد و نوع فعالیت‌های اصلی کسب و کار شما بستگی دارد. درنهایت نیز کیفیت منابع اصلی است که بر پایداری و سودآوری شرکت اثر می‌گذارد.

با یک مثال به درک این رابطه بیشتر کمک کنیم:

اگر فروش را در یک سال دوبرابر و با توجه به انتظارات شروع به رشد کنید، شما در صورتی از پس این تغییرات برمی‌آیید که از توان منابع اصلی خودآگاهی داشته باشید.

باید بدانید که آیا منابع فیزیکی قادر به تأمین تقاضاهای ناشی از این رشد هستند یا نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتری دارند.

علاوه بر این آیا منابع انسانی کافی در اختیار دارید یا باید متناسب با نیاز افراد یا متخصصین جدید استخدام کنید؟

اگر بدانیم که کدام منابع نیاز ما را تأمین می‌کنند، به‌راحتی درمی‌یابیم که چگونه کسب و کار جدید شروع کنیم.

با چه منابعی و چگونه کسب و کار جدید راه اندازی کنیم؟ | پرگاس

با انواع منابع کلیدی برای شروع کسب و کار آشنا شوید

تا به این جا با نام دو تا سه منبع مواجه شدید، درحالی‌که منابع کلیدی موردنیاز شما در 4 دسته مالی، انسانی، فیزیکی و فکری جای می‌گیرند.

منابع فیزیکی یا دارایی‌های قابل لمس

دارایی‌های فیزیکی منابع قابل‌لمسی هستند که شرکت در راستای ایجاد ارزش از آن‌ها استفاده می‌کند. مانند:

  • تجهیزات؛
  • موجودی کالا؛
  • ساختمان‌ها و فضای کار؛
  • کارخانه‌های تولید؛
  • شبکه‌های توزیع؛
  • سیستم‌های اطلاعاتی.

بنابراین چه یک کسب و کار خانگی کوچک باشید و چه شرکت بزرگ، هر سازمانی به وجود منابع کافی فیزیکی برای بقا نیاز دارد.

تأمین این منابع یکی از پرهزینه‌ترین مراحل شروع کسب و کار محسوب می‌شود. به همین دلیل، کارآفرین موفق قبل از هرگونه خرید، نیازهای خود را از قبل ارزیابی می‌کند.

منابع انسانی یا نقش مهم کارمندان در موفقیت کسب و کار

موفقیت یک شرکت تا اندازه زیادی به استعداد و قدرت کارکنان آن بستگی دارد. استخدام متخصصان باتجربه، تضمین می‌کند که مأموریت و اهداف شرکت به طور کارآمد و با صلاحیت انجام می‌شود.

به طور خاص برای شرکت‌های صنایع خدماتی یا نیازمند به نیروی ماهر، منابع انسانی مانند نمایندگان خدمات مشتری، مهندسان نرم‌افزار یا متخصصان نقش محوری ایفا می‌کنند.

منابع انسانی از منابع کلیدی در راه اندازی کسب و کار جدید | پرگاس

 

منابع فکری حق ثبت برند و مالکیت معنوی

آیا می‌دانید با منابع فکری چگونه کسب و کار جدید شروع کنیم؟ این منابع غیرفیزیکی و غیر مشهود هستند که به طور مثال عبارت‌اند از:

  • نام تجاری؛
  • حق ثبت اختراع؛
  • حق چاپ؛
  • حق مشارکت؛
  • حق مالکیت معنوی.

این نوع منابع زمان و هزینه زیادی را صرف توسعه می‌کنند؛ اما نتیجه کار مزایای بی‌نظیری را برای کسب و کارها به ارمغان می‌آورد.

نام‌های تجاری نایک یا سونی در مقایسه با فروش محصول، وابستگی بیشتری به برند خود دارند. برخی مشاغل مانند گوگل از منابعی فکری بسیار قوی برخوردار هستند.

منابع مالی: تأمین کننده بودجه

مهم‌ترین مرحله در سؤال چگونه کسب و کار جدید شروع کنیم، در تأمین بودجه نهفته است. حتی مشاغل خانگی کوچک نیز هزینه‌های بالایی را در ابتدای مسیر برای تأمین منابع فیزیکی متحمل می‌شوند.

منابع مالی از منابع مختلفی مانند حساب‌های شخصی مؤسس، وام و سرمایه‌های اعتباری به دست می‌آیند. برخی از مشاغل همچون بانک‌ها منابع مالی قوی دارند که به طور کامل بر دسترسی این منبع اصلی متکی هستند.

اهمیت منابع مالی در تامین بودجه مورد نیاز راه اندازی کسب و کار | پرگاس

چرا منابع در شروع کسب و کارها اهمیت دارند؟

زمانی با سؤال چگونه کسب و کار جدید شروع کنیم، مواجه می‌شوید باید از جنبه یک کارآفرین به آن نگاه کنید که مسیر برای شما روشن شوید.

کافی است به هر چیزی از پیش فکر کرده و آن را آماده کرده باشید.

بدانید چه مقدار سرمایه برای شروع نیاز دارید؟ یا چه تعداد نیروی کار باید استخدام کنید؟ و غیره.

پاسخ این پرسش‌ها در به‌کارگیری منابع کلیدی نهفته است. تأمین بودجه همان منابع مالی محسوب می‌شود که برای اجاره یا خرید فضای محل کار، تهیه تجهیزات، مواد اولیه و غیره نیاز خواهید.

اماکن و لوازم نیز منابع فیزیکی شما هستند که تهیه آن‌ها به منابع مالی گره می‌خورد.

منابع انسانی و فکری نیز دو نوع دیگر منابع کلیدی محسوب می‌شوند. هماهنگی این چهار منابع در کنار هم شما را به سمت موفقیت در کسب و کار هدایت می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *